تبیان، دستیار زندگی
فوتبال پر از حادثه و حاشیه ایران، در طول سال 1389 هم با اتفاقات عجیب و کم نظیری همراه بود که بعضی هاشان را اصلاً نمی شد پیش بینی کرد .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لغات نامه فوتبال ایران در سال 89

توپ

فوتبال پر از حادثه و حاشیه ایران، در طول سال 1389 هم با اتفاقات عجیب و کم نظیری همراه بود که بعضی هاشان را اصلاً نمی شد پیش بینی کرد.

برای فوتبال ما که در آن مدت هاست حاشیه بر متن می چربد. یک سال دیگر هم از سپری شد و حالا شاید در انتهای این سال پر ماجرا، بد نباشد مروری کلیدوار داشته باشیم بر مهم ترین مسائل این حوزه.

بهترین و کوتاه ترین مسیر چنین گزارش نوروزی جامعی هم این است که واژه ها یا اصطلاحاتی را که در سال 89، در فوتبال ایران متولد شدند و یا به فراخور حوادث گوناگون، به معنا و اعتباری تازه تر دست یافتند، مرور کنیم و با شرحی مختصر و اشاره وار، از این مفاهیم درگذریم. با ما باشید، با بررسی آنچه در 365 روز گذشته در فرهنگسرای فوتبال ایران گذشت!

وزارت ورزش

مهم ترین واژه ورزشی ابداع شده در سال 89، همین کلمه بود. اگر چه قبلا هم زمزمه هایی در مورد تبدیل شدن سازمان تربیت بدنی به وزارتخانه برای پاسخگو کردن این دستگاه شنیده می شد، اما سال گذشته این داستان جامه عمل پوشید و با تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان قرار شد هرچه سریع تر وزارتخانه ورزش و جوانان شکل بگیرد.

علی دایی بعد از توقف پرسپولیس مقابل راه آهن 10 نفره، به خبرنگاری که مدعی شده بود تیم او شانسی برای قهرمانی ندارد، گفت «گالیور»!

20

این یکی هم کاملاً فوتبالی نیست، اما خب ارزشش را دارد. ماجرا به علاقه منحصر به فرد رئیس سازمان تربیت بدنی به عدد 20 بر می گردد. او یک سال پس از آغاز کارش در این مجموعه اعلام کرد به خودش نمره 20 می دهد و بعدتر در مسابقات گوانگژو، دریافت 20 طلا برای کاروان ایران را پیش بینی و به شدت از آن حمایت کرد. سعیدلو اواسط پاییز 89، با کسب تنها 20 رای، کرسی نایب رئیسی AFC را به حریفی از نپال(!) واگذار کرد و با توجه به انصراف ناگهانی کفاشیان، ایران در این ساختار، بی نماینده شد!

چسب عشق

افشین قطبی که استاد ستایش از همکارانش در زمان کار با ان هاست، این لقب را به اصغر حاجیلو داد که اخرین سرپرست تیم ملی ایران در زمان امپراتور بود.

کارلوس کرش

چلوکباب

یک غذای سنتی ایرانی که در اولین و آخرین کنفرانس مطبوعاتی کارلوس کرش در ایران، به شهرتی جهانی دست یافت. در حالی که خبرنگاران تنها حق داشتند دو سوال از کرش بپرسند، یکی از آن ها یک سهمیه اش را به این شکل سوزاند: «آقای کرش، چلوکبابی که ظهر در بازار خوردید چطور بود؟!»

تیم جمع کن

این اصطلاح، سال 89 و برای اولین بار در فوتبال ایران متولد شد. موضوع هم به زمانی بر می گردد که از طرف فدراسیون فوتبال، هومن آقافضلی به عنوان سرمربی موقت تیم ملی امید معرفی شد، اما بعد از اعتراض رسانه ها، معینی اعلام کرد او فقط یک «تیم جمع کن» خواهد بود!

مغالطه

یک اصطلاح کاملاً منطقی است که به شکل عجیبی در فوتبال ایران باب شد. دکتر شریفی و فردوسی پور مدام همدیگر را به انجام مغالطه متهم کردند. تعریف رئیس کمیته انضباطی از مغالطه این است: در باز است، باز پرنده است، پس در، پرنده است!

گالیور

شخصیت محوری یکی از محبوب ترین کارتون های دوران کودکی ما بود که بخت او هم در فوتبال ایران باز شد! علی دایی بعد از توقف پرسپولیس مقابل راه آهن 10 نفره، به خبرنگاری که مدعی شده بود تیم او شانسی برای قهرمانی ندارد، گفت «گالیور»!

خبرنگاران تنها حق داشتند دو سوال از کرش بپرسند، یکی از آن ها یک سهمیه اش را به این شکل سوزاند: «آقای کرش، چلوکبابی که ظهر در بازار خوردید چطور بود؟!»

گواردیولا

گواردیولا که در کنار مورینیو ورد زبان فوتبالی های ایرانی است و همه از آن ها به عنوان ملاک و معیار یاد می کنند، در کشورمان یک مابه ازای ایرانی پیدا کرد! عبدالله ویسی که در صبای قم جانشین سرهنگ یاوری شده بود، سعی کرد با تقلید از نحوه لباس پوشیدن و حرکات سرمربی بارسا، کاملاً در جلد او فرو برود. جالب این که خود ویسی هم از اهدای این سوژه ژورنالیستی به رسانه ها خوشحال و راضی است: «وقتی به من می گویند گواردیولا، انگیزه می گیرم!» حتی شنیده می شود مقامات استانی قم هم از گواردیولا، بودن عبدالله حمایت کرده اند!

اردوهای آنچنانی

بعد از برپایی اردوهای پرسپولیس و استقلال در آنتالیا، بخش خبری 20:30 شبکه دوم، از محل برپایی این اردوها انتقاد کرد و به آن منطقه معروف توریستی، لقب «آنچنانی» داد. این اتفاق، با اعتراض شدید پرسپولیسی ها و استقلالی ها رو به رو شد که معتقد بودند در زمان برپایی اردو، هوای آن جا سرد بوده و این سرما، مجالی برای ماجراهای آنچنانی(!) باقی نمی گذاشته است. علی دایی هم به یکی از خبرگزاری های کشورمان گفت: «آقایان به دنبال این هستند که ما در اروپا هتلی بگیریم که مسجد داشته باشد. این امکان ندارد.»

ایران - روسیه

ابوظبی

تبدیل به یک کلیدواژه مهم جغرافیایی در ادبیات فوتبال ایران شد. پس از آن که دیدارهای دوستانه تیم ملی با برزیل و روسیه، به جای تهران در این شهر اماراتی برگزار شد و حتی قرار بازی نوروزی با اسکاتلند را هم در همین شهر گذاشتند (که البته بعدا کنسل شد)، خیلی ها به دنبال یافتن پاسخ این پرسش رفتند که «چرا ابوظبی؟» ظاهرا عدم تمایل برخی از کشورها به اعزام تیم هایشان به ایران، در پروسه برگزاری مسابقات در ابوظبی تاثیرگذار بوده است.

کمیته انتخاب سرمربی

اولین استارت ها برای کنار گذاشتن قطبی زمانی زد شد که علی فتح الله زاده در مصاحبه ای ناشیانه، فاش کرد رئیس سازمان تربیت بدنی به او تنی چند از دیگر مقامات فدراسیون فوتبال ماموریت داده برای تیم ملی سرمربی سرشناس خارجی پیدا کنند. جالب این جاست که قطبی بعد از پی بردن به این موضوع استعفا داد، رفت ژاپن و کارش را هم شروع کرد، اما تیم ملی ما هنوز سرمربی ندارد!

بازی با خودی

این اصطلاح زمانی ابداع شد که تیم ملی نیجریه در آخرین ساعات، از حضور در این تصمیم غیرفوتبالی، در حالی که حتی نکونام و شجاعی هم به ایران بازگشته بودند، ملی پوشان ما در زمین شماره دو آزادی، دو گروه شدند و با هم بازی ملی(!) انجام دادند!

تظاهر به روزه خواری یکی از بزرگ ترین جنجال های ورزشی سال 89 زمانی کلید خورد که علی کریمی به دلیل آنچه «تظاهر به روزه خواری» خوانده شده بود. از سوی سردار آجورلو از استیل آذین اخراج شد

جام ماکارونی

پس از آن که مسابقات غرب آسیا، با اسپانسرینگ یک شرکت ماکارونی برگزار شد، این اصطلاح نیز مدت ها در رسانه های ورزشی بازتاب داشت و به کار گرفته شد. جواد خیابانی به عنوان گزارشگر اصلی این تورنمنت، خودش را موظف می دانست هر چند دقیقه یک بار اسم این اسپانسر را به زبان بیارد که این داستان هم برای او حواشی زیادی درست کرد.

تظاهر به روزه خواری

یکی از بزرگ ترین جنجال های ورزشی سال 89 زمانی کلید خورد که علی کریمی به دلیل آنچه «تظاهر به روزه خواری» خوانده شده بود. از سوی سردار آجورلو از استیل آذین اخراج شد. گرچه هدایتی بعدها وساطت کرد و جادوگر را برگرداند، اما ابتدا آجورلو از استیل رفت و بعد خود کریمی راهی بوندس لیگا شد.

چشم

کلیدی ترین واژه برای استمرار دوران مدیران در فوتبال ایران که علی کفاشیان به نحو احسن از آن استفاده می کند. او  گفت: «حرف آخر را من در فدراسیون می زنم می گویم چشم!»

افشین قطبی

پنالتی شیک

از جمله اصطلاحات ابداع شده توسط هوشنگ نصیرزاده برای توضیح برخی صحنه های داوری بود که استفاده از آن، با اعتراض شدید مسعود عنایت – رئیس سابقه کمیته داوران – همراه شد.

توت فرنگی

افشین قطبی 48 ساعت بعد از ناکامی ایران در جام ملت های آسیا به ژاپن رفت و به سرعت وعده داد فوتبال شیزوکا (شیمیزواسپالس) را هم مثل توت فرنگی هایش مشهور می کند. بیچاره ژاپنی ها!

شیشه

با فاش شدن پرونده قضایی یک فوتبالیست سابق سرخابی که به جرم تولید و توزیع مواد مخدر در زندان به سر می رد، شیشه و کراک هم به ادبیات فاخر فوتبال ایران اضافه شدند.

جیره خوار

لقبی بود که علی دایی بعد از پس گرفتن استعفایش از باشگاه پرسپولیس به بوقچی ها داد و گفت: «با شعار چهار تا جیره خوار، میدان را خالی نمی کنم.» جیره خوارها بعدا زیر چشم دایی بادمجان هم کاشتند!

بخش ورزشی تبیان


منبع : تماشاگر