تبیان، دستیار زندگی
گزارش ویژه روزنامه‌ی فرانكفورتر روزنامه‌ی فرانكفورتر آلمان در ادامه‌ی بررسی وضعیت ستارگان فصل آینده‌ی بوندس‌لیگا، وضعیت علی كریمی بازیكن ایرانی بایرن مونیخ را مورد ارزیابی قرار داده است. به گزارش ایسنا، روزنامه‌ی فرانكفورتر ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کریمی نابغه ، آهوی خجالتی بایرن

گزارش ویژه روزنامه‌ی فرانكفورتر


روزنامه‌ی فرانكفورتر آلمان در ادامه‌ی بررسی وضعیت ستارگان فصل آینده‌ی بوندس‌لیگا، وضعیت علی كریمی بازیكن ایرانی بایرن مونیخ را مورد ارزیابی قرار داده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه‌ی فرانكفورتر در گزارش ویژه‌ی خود آورده است:« عجب نگاهی! علی كریمی اصلا باور نمی‌كرد كه چرا داور سوت نزده است. او می‌گوید: " تو را به خدا چرا داور سوت نزد." در یك دوئل، كریمی 78 كیلویی با توماس هیتزلسپرگر 75 كیلویی برخورد كرد و بازیكن ایرانی به زمین خورد. گویی كه او با یك لوكوموتیو برخورد كرده است. داور اعتنایی به نگاه سوال‌برانگیز كریمی نمی‌كند و به خودش می‌گوید:" چیه پاشو و بازی كن." این تازه یك جدال دو نفره‌ی واقعی نیز نبود بلكه در حین بازی در لیگاپوكال به وجود آمد اما نشان دهنده‌ی "برخورد تمدن‌ها" بود كه این ایرانی باید با این برخوردها عادت كند.

علی كریمی با 82 بازی ملی بازیكن سال آسیاست كه در سال‌های اخیر راحت طلبی‌اش مشخص بود. او چهار سال در الاهلی دوبی در كمال آرامش می‌توانست خود را به عنوان سلطان دریبل نشان دهد. در آن طرف میدان توماس هیتزلسپرگر با نه بازی ملی از طرف كلینزمن كه به دفاع چپ تبعید شده، هافبك جنگنده‌ای است كه پیش از این در جوانان باشگاه بایرن مونیخ و سپس در آستون ویلا فوتبال را فرا گرفت. هم اكنون كریمی دریبل زن كه همواره مورد تشویق و ستایش قرار می‌گرفته، می‌خواهد درتیمی بازی كند كه جدال بر سر رسیدن به مكان ثابت در این تیم بسیار مشكل است.

مانند سالیان پیش امسال نیز در خط میانی تیم قهرمان آلمان در حال انفجار است. نه نفر در كنار بالاك در حال جدال برای رسیدن به سه پست هستند. به جز آندریاس اوتل جوان سایر هشت بازیكن ملی‌پوش هستند و كریمی به رغم داشتن قدرت بالا در دریبلینگ حریفان قدری را در مقابل خود می‌بیند. مهمت شول، زی روبرتو، اشتاینگر و دایسلر همگی تكنسین بازی در خط میانی هستند. اما ماگات به طور حتم كریمی را می‌خواهد و این بازیكن نیز علاقه دارد كه تحت هر شرایطی خود را در آزمایش جدید بیازماید. او به اتلتیكو مادرید، موناكو، دپورتیوو لاكرونیا و حتی پاری سن ژرمنی كه او را می‌خواستند نرفت و به بایرن آمد و جالب‌تر این كه ماگات نیز او را به هر قیمتی می‌خواست.

سال گذشته ماگات نقشی در بستن بایرن مونیخ نداشت و به واقع كریمی اولین انتقال ماگات به عنوان مربی در بایرن مونیخ بود. بعد از كریمی، لام و اسماعیل نیز به تیم منطقه‌ی باواریا آمدند.

در اكتبر سال گذشته كریمی در دیدار برابر تیم ملی آلمان بد جوری با حركات تكنیكی خود بازیكنان آلمان را غافلگیر كرد. بلافاصله پس از این دیدار تماس‌ها بین خیابان زنبر (محل باشگاه بایرن مونیخ) و دبی شروع شد. بار نخست هونس به دبی پرواز كرد. بعد از او درملر و مربی باشگاه به امارات پرواز كردند و سپس در اول ماه می برنامه‌ی انتقال او به مونیخ ثبت شد. این بیست و شش ساله بدون دریافت پول پیش و در حالی كه كمتر از دبی پول می‌گرفت به بایرن رفت. او تا سال 2006 با این تیم قرارداد بست و با توافق دو طرف امكان تمدید آن تا یك سال دیگر وجود دارد.

این انتقال بحث‌های زیادی را در مونیخ به همراه داشت. اما كارل هاینس رومینیگه می‌گوید: " وقتی ماگات می‌گوید كه این بازیكن به درد ما می‌خورد یعنی حتما خوب است." البته رومینیگه نیز از این انتقال راضی نبود. رضا فاضلی مدیر برنامه‌های كریمی ادعا كرده بود كه كریمی جز پنج بازیكن برتر دنیا خواهد شد. این درحالی است كه بسیاری او را یك نابغه‌ی شلخته می‌دانستند و بسیاری او را مارادونای آسیا. وینفرد شفر كه از مارس گذشته مربی الاهلی بود كریمی را بازیكنی سخت رفتار و كند معرفی كرد اما ماگات به این بدبینی‌ها توجهی ندارد. او می‌گوید:" در آلمان همه منتظر یك اشتباه كوچك هستند تا از كاه كوه بسازند. اما انتقال كریمی به هیچ وجه یك ریسك یا یك برنامه‌ی تبلیغاتی نیست."

او كریمی را به عنوان یك تكنسین كه توانایی بازی با دو پا را دارد و توانایی تغییر نتیجه‌ی یك بازی را دارد، می‌شناسد. البته ماگات نیك می‌داند كه بازیكنان ایرانی سابق بایرن در این تیم موفق نبوده‌اند اما ماگات معتقد است كه با دادن فرصت و یادگیری زبان و فرهنگ آلمانی و كار بر روی نقاط ضعف بدنی ، كریمی می‌تواند توجه همگان را در فوتبال دنیا به خود جلب كند.

الگوی كریمی، میشاییل بالاك است اما در مقابل بالاك، كریمی فعلا مانند یك آهوی خجالتی است. البته ناراحت نباش! بقیه نیز همچنین حالتی را در بایرن داشتند.»

 گلهای علی کریمی در بایرن مونیخ 

 تمجید بالاک از کریمی