تبیان، دستیار زندگی
به نوشته روزنامه نیککی ایشین ریویو به نقل از یک گروه از برگزار کنندگان المپیک، مقام های دولتی ژاپن و مدیران شرکتی که این پیشنهاد را مطرح کرده اند، زباله های الکترونیک به اندازه کافی دارای فلزات برای تولید تمامی مدال های بازی های المپیک و پارالیمپیک است که
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت مدال های المپیک توکیو از فلزات بازیافتی از زباله های الکترونیک

به نوشته روزنامه نیککی ایشین ریویو به نقل از یک گروه از برگزار کنندگان المپیک، مقام های دولتی ژاپن و مدیران شرکتی که این پیشنهاد را مطرح کرده اند، زباله های الکترونیک به اندازه کافی دارای فلزات برای تولید تمامی مدال های بازی های المپیک و پارالیمپیک است که قرار است چهار سال دیگر در پایتخت ژاپن برگزار شود.

بخش ورزشی تبیان
مدال


در حالی که برای ساخت مدال های المپیک 2012 لندن، 9 کیلو و 600 گرم طلا، یک هزار و 210 گرم نقره و 700 کیلوگرم مس استفاده شده که جزء اصلی آلیا ٍژ برنز است، مقدار فلزات گرانبهای استخراج شده از دستگاه های کوچک الکترونیکی خانگی در ژاپن در سال 2014 شامل 143 کیلوگرم طلا، یک هزار و 566 کیلوگرم نقره و یک هزار و 112 تن مس بوده است.
هر چند که ژاپن از لحاظ منابع طبیعی فقیر است، اما معدن طلا و نقره آن در دستگاه های کوچک الکترونیک مصرفی وجود دارد که معادل 16 درصد و 22 درصد کل ذخایر شناخته طلا و نقره کره زمین است و از ذخایر هر کشور غنی، فراتر می رود.
شهرهای میزبان المپیک معمولا فلزهای مورد استفاده برای ساخت مدال های المپیک را با درخواست اهدای آن ها از شرکت های معدنی، تامین می کنند.
یکی از چالش های این طرح این است که ژاپن هنوز به طور کامل سامانه جمع آوری دستگاه های قدیمی و از رده خارج الکترونیک را اجرا نکرده است.
در حالی که سالانه 650 هزار تن دستگاه های کوچک خانگی الکترونیک و برقی، به دور انداخته می شود، حدود کمتر از 100 هزار تن آن بر اساس قانون بازیافت وسایل کوچک خانگی که از سال 2013 به اجرا گذاشته شده است، جمع آوری می شود.
در حالی که وزارت محیط زیست ژاپن از شهرداری ها خواسته است که سالانه یک کیلوگرم دستگاه قدیمی الکترونیک به ازای هر نفر، جمع آوری کنند، اما آمار برخی شهرداری های این کشور در این مورد گاهی حتی به 100گرم به ازای هر نفر، نیز نمی رسد.
افزون بر این از بیشتر فلزات بازیافتی برای ساخت دستگاه های الکترونیک تازه استفاده مجدد می شود.
مقام های ژاپن امیدوارند که با افزایش آگاهی های همگانی، مقدار زباله های الکترونیک که جمع آوری و بازیافت می شوند، افزایش یابد.
استفاده از دستگاه های الکترونیک بازیافتی در نشست پیشنهادهای همکاری برای برنامه عملیاتی 2020 با نگاهی به سوی آینده پایدار با حضور مقام های کمیته المپیک و پارالیمپیک توکیو، وزارت محیط زیست و شهرداری توکیو وهمچنین مدیران اجرایی شرکت تلفن همراه ان تی تی دوکومو، شرکت فلزات گرانبهای تاناکا کیکینزوکو کوگیو و شرکت های بازیافت این کشور، در توکیو بررسی شده است.


منبع : ایرنا

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .