تبیان، دستیار زندگی
مسابقات جودوی قهرمانی جهان در حالی در آلبانی قزاقستان در حال پیگیری است که تیم ملی جودوی ایران تنها با یک نماینده (سعید ملایی) در این رقابت ها حاضر شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اوج بحران در جودو


مسابقات جودوی قهرمانی جهان در حالی در آلبانی قزاقستان در حال پیگیری است که تیم ملی جودوی ایران تنها با یک نماینده (سعید ملایی) در این رقابت‌ها حاضر شد؛ نماینده‌ای که در دور اول با قبول شکست مقابل حریف فرانسوی خود وداعی زود هنگام با مسابقات جهانی داشت تا کاروان تک‌ نفره جودوی کشورمان تنها 2 دقیقه و 17 ثانیه روی تاتامی جهانی حضور داشته باشد.

جودو

این در حالی است که جودوی ایران زمانی قهرمان آسیا بوده و با تیمی کامل در المپیک حضور می‌یافت ولی اکنون اهالی جودو آرزوی حضور یک ورزشکار در المپیک را دارند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، جودوی ایران، در حالی با یک ورزشکار به مسابقات مهم جهانی اعزام شد که افغانستان که جایگاهی در جودوی آسیا و جهان ندارد با 3 ورزشکار راهی این رقابت‌ها شده و تیم‌های مغولستان، ژاپن، کره، قزاقستان و چین با 18 جودوکار به این مسابقات رفته‌اند و تیم‌هایی مثل ترکمنستان و تاجیکستان با 8 ورزشکار، عربستان با 5 ورزشکار، قرقیزستان با 14 ورزشکار و حتی کشورهایی مثل پاکستان، لبنان، اردن و سی‌جی هم با تعداد ورزشکار بیشتری به مسابقات جهانی اعزام شده‌اند که این نشان‌دهنده عدم رغبت مسئولان فدراسیون جودو نسبت به پیشرفت جودو در ایران است.
 اگر کمی منطقی باشیم و به آمار تعداد شرکت‌کنندگان کشورهایی مثل افغانستان، پاکستان، لبنان، اردن، امارات، قرقیزستان، ترکمنستان، تاجیکستان، عربستان، نپال و حتی فلسطین که هیچ جودوکار مطرحی ندارند و هیچ جایگاهی در جودوی آسیا و جهان ندارند نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که چه بر سر جودوی ایران آمده و در سال‌های آینده باید منتظر باشیم تا جودوکاران این کشورها، جودوکاران ایرانی را زنگ تفریح خود قرار دهند. مسئولان فدراسیون معتقدند ما روی پایه جودو سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، پس خوب شد که اهالی جودو معنی سرمایه‌گذاری روی پایه را فهمیدند چون حذف تمامی نمایندگان جودوی نوجوانان کشورمان در مسابقات جهانی نوجوانان دستاورد این سرمایه‌گذاری است. جودوی ایران فقط و فقط این روزها متکی به سعید ملایی شده پس باید دست به دعا برداریم که برای او اتفاقی نیفتد ولی چه تضمینی وجود دارد که تا المپیک برای او اتفاقی نیفتد؟

یکی دیگر از عوامل مهم و تاثیرگذار در به وجود آمدن این همه مشکل تعطیلی 2 کمیته اصلی در فدراسیون جودو است؛ یکی کمیته روابط بین‌المللی و دیگری کمیته بازاریابی برای جذب اسپانسر است که ظاهرا اهمیتی برای مدیران فدراسیون ندارد

اگر اتفاقی برای او بیفتد جایگزینی برای ملایی نداریم یعنی جودوی ایران تعطیل می‌شود. حال سوالاتی مطرح می‌شود که ذهن اهالی جودو را درگیر کرده که چرا جواد محجوب از جودو خداحافظی کرد و رفت؟ چرا برگشت؟ چرا در مسابقه انتخابی حضور پیدا نکرد؟ چرا باید با صفویه مسابقه می‌داد؟ اصلا چرا صفویه به اردوی تیم ملی بزرگسالان دعوت شد تا با محجوب مسابقه انتخابی بدهد، مگر می‌توانست از کشور خارج شود و بعد از همه این داستان‌ها چرا محجوب شانس کسب سهمیه المپیک را ندارد؟ اگر فدراسیون جودو پول ندارد که محجوب را به مسابقات جهانی اعزام کند، پس یک میلیارد تومانی که نایب رئیس فدراسیون گفت از وزارت ورزش و جوانان گرفتیم چه شد؟ مگر هزینه اعزام یک ورزشکار چقدر بود؟
یکی دیگر از عوامل مهم و تاثیرگذار در به وجود آمدن این همه مشکل تعطیلی 2 کمیته اصلی در فدراسیون جودو است؛ یکی کمیته روابط بین‌المللی و دیگری کمیته بازاریابی برای جذب اسپانسر است که ظاهرا اهمیتی برای مدیران فدراسیون ندارد چون متکی به وزارت ورزش و جوانان هستند و تمام پول‌های دریافتی از وزارت ورزش را خرج حقوق کارمندان و خرج‌های دیگر‌شان می‌کنند. از طرفی به هیئت‌ها که پول نمی‌دهند، بدهی هم که زیاد دارند و ملی‌پوشان هم که ناراضی‌اند و نوبت به اعزام ورزشکار که می‌رسد می‌گویند پول نداریم و نتیجه‌اش می‌شود حضور 2 دقیقه‌ای کاروان جودوی ایران در مسابقات جهانی، امیدواریم وزارت ورزش و جوانان با تصمیم منطقی و درست جودو را از این وضعیت نجات دهد.

بخش ورزشی تبیان

منبع : خراسان