تبیان، دستیار زندگی
رگه های امید برای صعود از مرحله گروهی تا حد زیادی خشکید. در شرایطی که بلندقامتان ایران با 5 برد متوالی در لیگ جهانی 2015 این توقع را ایجاد کرده بودند که تیم کواچ پتانسیل صعود از گروه مرگ را دارد، یک باخت غیرمنتظره در آزادی سرنوشت صعود والیبال ایران به مرح
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرمول صعود والیبال ایران


رگه‌های امید برای صعود از مرحله گروهی تا حد زیادی خشکید. در شرایطی که بلندقامتان ایران با 5 برد متوالی در لیگ جهانی 2015 این توقع را ایجاد کرده بودند که تیم کواچ پتانسیل صعود از گروه مرگ را دارد، یک باخت غیرمنتظره در آزادی سرنوشت صعود والیبال ایران به مرحله نهایی لیگ جهانی را به اما و اگر کشاند؛ آن هم در شراطی که صعود آمریکای 23 امتیازی قطعی شد تا لهستان هم با غلبه 3 - یک مقابل ایران در بازی چهارم 2 تیم، 20 امتیازی شده و گام بلندی به سوی صعود از گروه B بردارد.
والیبال

آخرین تقابل ایران با قهرمان جهان درحالی به سود شاگردان استفان آنتیگا تمام شد که ایران تنها در ست اول موفق شد حریف قدرش را با نتیجه 25 - 23 شکست دهد. در 3 ست بعدی اما شاگردان کواچ هرچه زدند به در بسته خوردند و حتی جو آزادی و تماشاگران پرشور ایرانی هم نتوانستند شرایط را به نفع ایران تغییر دهند. این‌گونه بود که با نقش بستن امتیازهای 20 - 25، 20 - 25 و 19 - 25 به سود لهستان در ست‌های دوم تا چهارم ایران 3 امتیاز ارزشمند این بازی را از دست داد تا حالا با همان 15 امتیاز که از قبل داشت، کار سختی برای یک صعود معجزه‌آسا به دور بعدی مسابقات داشته باشد. در شبی که شهرام محمودی با کسب 12 امتیاز، امتیازآورترین بازیکن‌ تیم ایران بود، اولین شکست خانگی کشورمان در لیگ بیست و ششم رقم خورد تا کواچ در واکنش به این اتفاق بگوید: «ما بازی را خوب شروع کردیم اما گیم دوم و سوم اشتباهاتی داشتیم و باعث شد نتیجه را از دست بدهیم. وقتی‌ قرار است با یک تیم قوی مثل لهستان بازی کنیم باید با سرویس تحت فشارشان قرار بدهیم اما متاسفانه نتوانستیم این کار را انجام دهیم. متاسفم که این بازی را واگذار کردیم، خصوصا به خاطر تماشاگرانی که در سالن حضور داشتند. ما نتوانستیم از انرژی‌ که تماشاگران به ما دادند، استفاده کنیم.»

حالا اما جنگ غیرمستقیم صعود در شرایطی بین ایران و لهستان بالا می‌گیرد که طبق قانون جدید لیگ جهانی، تیم‌هایی که دارنده بیشترین برد در مرحله گروهی هستند به مرحله نهایی صعود می‌کنند. با این حساب و تا این‌جای کار در گروه B مسابقات تنها آمریکا قهرمان دوره قبل مسابقات که با 8 پیروزی صدرنشین است، خیالش از صعود راحت است. یانکی‌ها که در هفته آخر لیگ جهانی میهمان لهستان هستند حتی اگر 2 شکست هم دشت کنند به عنوان تیم دوم به جمع 6 تیم نهایی اضافه می‌شوند. اما برای ایران و لهستان شرایط کاملا متفاوت است. عقاب سفید اروپا که در هفته آخر میزبان آمریکاست، با کسب تنها یک پیروزی دیگر مسافر برزیل خواهد شد و لیگ جهانی برای شاگردان کواچ به پایان می‌رسد تا این تیم برای مسابقات قهرمانی مردان آسیا در تهران آماده شود.

گفتنی است در آخرین بازی ایران و لهستان، حسین فریدون دستیار ویژه رئیس‌جمهور هم حاضر بود تا در واکنش به این باخت بگوید: «شکست یا پیروزی مهم نیست و باید به تلاش بازیکنان خسته نباشید، بگوییم و از آنان حمایت کنیم.»

در بهترین حالت ممکن، تیم ملی ایران باید هر 2 بازی خانگی خود را مقابل روسیه بحران زده با 6 امتیاز کامل ببرد و منتظر 2 پیروزی 6 امتیازی آمریکا مقابل لهستان باشد. البته اگر ایران هر 2 بازی خود را ببرد و لهستان از 2 بازی خود 5 امتیاز بگیرد، تعداد پیروزی‌ها و امتیازات 2 تیم مساوی شده و کار به ست‌شماری می‌کشد. اما این نکته را هم باید در نظر داشت که روس‌ها به عنوان قهرمان المپیک 2012 لندن و لیگ جهانی سال 2013 در شرایطی پا به ایران می‌گذارند که در صورت باخت در 2 بازی باقی‌مانده‌شان مقابل ایران، به سطح دوم لیگ جهانی سقوط خواهند کرد. لذا شاگردان ورونوکوف برای جلوگیری از این اتفاق هم که شده با‌انگیزه مضاعفی مقابل مردان کواچ صف‌آرایی خواهند کرد. گفتنی است در آخرین بازی ایران و لهستان، حسین فریدون دستیار ویژه رئیس‌جمهور هم حاضر بود تا در واکنش به این باخت بگوید: «شکست یا پیروزی مهم نیست و باید به تلاش بازیکنان خسته نباشید، بگوییم و از آنان حمایت کنیم.» محمود گودرزی وزیر ورزش هم که به خاطر معده درد به وزارتخانه نرفته بود، ترجیح داد در‌کنار فریدون تماشاگر ویژه این رقابت باشد. همچنین گروه موسیقی سون هم به دعوت مسئولان فدراسیون والیبال در سالن مسابقات حضور یافتند و به اجرای زنده 2 آهنگ پرداختند.

بخش ورزشی تبیان

منبع : خراسان نیوز