تبیان، دستیار زندگی
هجدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان از هشتم شهریورماه آغاز می شود و به مدت 23 روز در هفت شهر لهستان پیگیری خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

والیبال ایران در رقابت های جهانی


هجدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان از هشتم شهریورماه آغاز می‌شود و به مدت 23 روز در هفت شهر لهستان پیگیری خواهد شد.

دور مقدماتی به مدت 9 روز در چهار شهر لهستان پیگیری می شود که 24 تیم شرکت کننده در چهار گروه 6 تیمی با یکدیگر رقابت خواهند کرد. در پایان دور مقدماتی از هر گروه چهار تیم برتر به مرحله دوم صعود می کنند.

تیم های شرکت کننده پس از پایان دور مقدماتی دو روز استراحت خواهند کرد و رقابت های مرحله دوم قهرمانی جهان از چهارشنبه 19 شهریور در دو گروه E و F پیگیری خواهد شد که به مدت شش روز ادامه خواهد داشت.

والیبال جهان

در این مرحله هشت تیم برتر گروه های اول و چهارم گروه E و هشت تیم برتر دو گروه دوم و سوم گروه F را تشکیل می دهند. در این مرحله تیم های که در مرحله نخست با یکدیگر بازی داشتند، نتیجه همان بازی برایشان محسوب می شود. بنابر این تیم های صعود کننده در این مرحله تنها چهار بازی خواهند داشت.

در پایان مرحله دوم از هر گروه سه تیم برتر به مرحله سوم صعود می کنند تا شش تیم برتر این رقابت را مشخص کنند. این شش تیم نیز مسابقات خود را در دو گروه G و H پیگیری می کنند. تیم های اول و دوم هر گروه به مرحله نیمه نهایی صعود می کنند و تیم های سوم دو گروه نیز برای مقام های پنجم و ششم جهان با یکدیگر در مرحله نیمه نهای مسابقه می دهند.

تیم های اول و دوم گروه های G و H در مرحله نیمه نهایی به صورت ضربدری با یکدیگر مسابقه می دهند تا تیم های پیروز این مرحله به دیدار نهایی و تیم های بازنده به دیدار رده بندی صعود کنند.

مرحله نهایی مسابقات والیبال قهرمانی جهان سال 2014 روز یکشنبه 30 شهریورماه برگزار خواهد شد تا تیم های اول تا چهارم این رقابت ها مشخص شوند. رده بندی تیم های هفتم تا بیست و چهارم جهان نیز بر اساس عملکرد تیم های در مراحلی قبلی مشخص و در پایان مسابقات اعلام می شود.

روسیه پرافتخارترین 17 دوره

والیبال روسیه عنوان پرافتخارترین تیم رقابت های والیبال قهرمانی مردان جهان را با 12 مدال در اختیار دارد.

والیبال روسیه با 6 مدال طلا، سه مدال نقره و سه نشان برنز عنوان پرافتخارترین تیم این رقابت ها را در پرونده کاری خود دارد.

از 12 مدال این کشور 6 مدال طلا، یک نقره و دو برنز مربوط به قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی است و سه مدال شامل دو نقره و یک برنز بعد از سال 1990 از سوی ملی پوشان والیبال روسیه کسب شده است.

روسیه در نخستین دوره رقابت های والیبال قهرمانی مردان جهان (1949) که در کشور چک اسلواکی برگزار شد، موفق به کسب مدال طلا شد و این عنوان را در سال های 1952 (دومین دوره)، 1960 (چهارمین دوره)، 1962(پنجمین دوره)، 1978(نهمین دوره) و 1982(دهمین دوره) تکرار کرد.

تیم های ملی والیبال برزیل و ایتالیا نیز به ترتیب با 3 مدال طلا و یک نقره در رتبه دوم پرافتخارترین تیم های این رقابت ها هستند.

والیبال کشورهای جمهوری چک، لهستان، آمریکا و آلمان با حداقل یک مدال طلا به ترتیب در رتبه های بعدی پرافتخارترین تیم های شرکت کننده در رقابت های قهرمانی مردان جهان قرار دارند.

ایران آماده پنجمین تجربه

تیم ملی والیبال ایران با حضور در هجدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان، پنجمین حضور خود در این رقابت ها را تجربه خواهد کرد.

تیم ملی والیبال ایران تاکنون در 4 دوره این مسابقات شرکت کرده است که در مجموع چهار دوره چهار پیروزی کسب کرده است.

نخستین حضور تیم ملی والیبال ایران در مسابقات قهرمانی مردان جهان به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و هفتمین دوره این رقابت ها بود. بلغارستان در آن دوره (سال 1970) میزبان رقابت های قهرمانی جهان بود و تیم ملی والیبال ایران 11 مسابقه در آن دوره برگزار کرد که چهار پیروزی و هفت شکست حاصل آن بود.

ملی پوشان والیبال ایران در این دوره از رقابت ها با کسب رتبه بیست و یکم جهان به کار خود پایان دادند.

والیبال ایران برای حضور در دوباره در مسابقات قهرمانی جهان 18 سال صبر کرد تا در سال 1998 برای دومین بار به این رقابت ها راه یافت. تیم ملی والیبال ایران در دوره از مسابقات که به میزبانی ژاپن سرزمین آفتاب تابان برگزار شد، سه شکست در دور مقدماتی را پذیرفت و با کسب رتبه نوزدهمی از دور رقابت ها حذف شد.

شانزدهمین دوره رقابت های والیبال قهرمانی جهان در سال 2006 سومین تجربه تیم ملی والیبال ایران در این مسابقات محسوب می شود که ملی پوشان پنج شکست متوالی را تجربه کردند و با رتبه بیست و یکمی از این دوره از رقابت ها حذف شدند.

نخستین حضور تیم ملی والیبال ایران در مسابقات قهرمانی مردان جهان به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و هفتمین دوره این رقابت ها بود. بلغارستان در آن دوره (سال 1970) میزبان رقابت های قهرمانی جهان بود و تیم ملی والیبال ایران 11 مسابقه در آن دوره برگزار کرد که چهار پیروزی و هفت شکست حاصل آن بود

تیم ملی ایران چهار سال بعد یعنی هفدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی جهان در ایتالیا (2010) برای چهارمین بار در مسابقات جهانی به میدان رفت و برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی موفق به کسب یک پیروزی در این رقابت ها شد.

ملی پوشان ایران با هدایت زنده یاد حسین معدنی موفق به شکست ژاپن شدند و در برابر ایتالیا نیز به رغم ارائه یک دیدار عالی سه بر دو مغلوب شدند و در نهایت به جایگاه نوزدهم جهان اکتفا کردند.

گروه ایران، سخت‌ترین گروه

تیم ملی والیبال ایران در گروه چهارم این رقابت ها با تیم های ایتالیا، آمریکا، فرانسه، پرتوریکو و بلژیک همگروه است.

گروه ایران از این نظر سخت ترین گروه محسوب می شود که قهرمان (آمریکا) و تیم سوم (ایتالیا) لیگ جهانی سال 2014 در این گروه قرار دارند.

همچنین بهترین تیم دسته دو لیگ جهانی والیبال سال 2014 (فرانسه) که عنوان نایب قهرمان این دسته را نیز در اختیار دارد، در گروه ایران قرار دارد.

گروه بندی دور مقدماتی مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان به قرار زیر است:

گروه اول: لهستان (میزبان)، آرژانتین، صربستان، استرالیا، کامرون و ونزوئلا

گروه دوم: برزیل، کوبا، آلمان، تونس، کره جنوبی و فنلاند

گروه سوم: روسیه، بلغارستان، کانادا، مصر، چین و مکزیک

گروه چهارم: ایتالیا، آمریکا، ایران، فرانسه، پرتوریکو و بلژیک

نگاه اجمالی به دوره قبل

هفدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان سال 2010 با حضور 24 تیم در کشور ایتالیا پیگیری و با قهرمانی برزیل به پایان رسید.

در دیدار نهایی این رقابتها تیم ملی والیبال برزیل موفق به شکست کوبا شد و سومین قهرمانی خود در این رقابت ها را جشن گرفت.

تیم ملی صربستان نیز در این دوره از رقابت ها با شکست ایتالیا (میزبان) در دیدار رده بندی مدال برنز را به دست آورد تا تعداد مدال های خود در این رقابت ها را به دو مدال نقره و برنز برساند.

تیم ملی والیبال ایران نیز در این دوره از رقابت ها به عنوان یکی از نمایندگان قاره آسیا شرکت داشت و در سه دیدار دور مقدماتی (یک پیروزی و دو شکست) نتایج زیر را به دست آورد تا با کسب رتبه 19 مشترک به کار خود در این رقابت ها پایان دهد.

ایران صفر – مصر 3

ایران 3- ژاپن یک

ایران 2- ایتالیا 3

رتبه بندی نهایی 24 تیم شرکت کننده در هفدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان به قرار زیر است:

1- برزیل

2- کوبا

3- صربستان

4- ایتالیا

5- روسیه

6- آمریکا

7- بلغارستان

8- آلمان

9- آرژانتین

10- جمهوری چک

11- فرانسه

12- اسپانیا

13- کامرون، مصر، ژاپن، مکزیک، لهستان و پرتوریکو

19- استرالیا، کانادا، چین، ایران، تونس و ونزوئلا

برنامه کامل دور مقدماتی گروه ایران

هجدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی جهان از هشتم شهریور آغاز می شود و تیم ملی والیبال ایران در گروه چهارم این رقابت ها در برابر تیم های ایتالیا، آمریکا، فرانسه، پرتوریکو و بلژیک به میدان خواهد رفت.

برنامه کامل رقابت های دور مقدماتی گروه چهارم به وقت تهران به قرار زیر است:

شنبه هشتم شهریورماه:

افتتاحیه رقابت ها

یکشنبه نهم شهریورماه:

ساعت 15:30، ایران – ایتالیا

ساعت 19، بلژیک – آمریکا

ساعت 22:45، پرتوریکو – فرانسه

دوشنبه دهم شهریورماه:

استراحت تیم ها

سه شنبه یازدهم شهریورماه:

ساعت 15:30، آمریکا – ایران

ساعت 19، بلژیک – پرتوریکو

ساعت 22:45، فرانسه – ایتالیا

چهارشنبه دوازدهم شهریورماه:

استراحت تیم ها

پنج شنبه سیزدهم شهریورماه:

ساعت 15:30، پرتوریکو - آمریکا

ساعت 19، ایران – فرانسه

ساعت 22:45، ایتالیا – بلژیک

جمعه چهاردهم شهریورماه:

استراحت تیم ها

شنبه پانزدهم شهریورماه:

ساعت 15:30، آمریکا – فرانسه

ساعت 19، بلژیک – ایران

ساعت 22:45، پرتوریکو – ایتالیا

یکشنبه شانزدهم شهریورماه:

ساعت 15:30، فرانسه – بلژیک

ساعت 19، ایران – پرتوریکو

ساعت 22:45، ایتالیا – آمریکا

جدول کامل رتبه های اول تا چهارم 17 دوره گذشته رقابت های والیبال قهرمانی جهان به قرار زیر است:(ابتدا کشور میزبان، سپس سال برگزاری و در ادامه تیم های اول تا چهارم آمده است).

1- چک و اسلواکی (1949): شوروی، چک و اسلواکی، بلغارستان و رومانی

2- شوروی (1952): شوروی، چک و اسلواکی، بلغارستان و رومانی

3- فرانسه (1956): چک و اسلواکی، رومانی، شوروی و لهستان

4- برزیل (1960): شوروی، چک و اسلواکی، رومانی و لهستان

5- شوروی (1962): شوروی، چک و اسلواکی، رومانی و بلغارستان

6- چک و اسلواکی (1966): چک و اسلواکی، رومانی، شوروی و آلمان شرقی

7- بلغارستان(1970): آلمان شرقی، بلغارستان، ژاپن و چک و اسلواکی

8- مکزیک(1974): لهستان، شوروی، ژاپن و آلمان شرقی

9- ایتالیا (1978): شوروی، ایتالیا، کوبا و کره جنوبی

10- آرژانتین (1982): شوروی، برزیل، آرژانتین و ژاپن

11- فرانسه (1986): آمریکا، شوروی، بلغارستان و برزیل

12- برزیل (1990): ایتالیا، کوبا، شوروی و برزیل

13- یونان (1994): ایتالیا، هلند، آمریکا و کوبا

14- ژاپن (1998): ایتالیا، یوگسلاوی، کوبا و برزیل

15- آرژانتین (2002): برزیل، روسیه، فرانسه و یوگسلاوی

16- ژاپن (2006): برزیل، لهستان، بلغارستان و صربستان

17- ایتالیا (2010): برزیل، کوبا، صربستان و ایتالیا

18- لهستان(2014):؟

بخش ورزشی تبیان


منبع: سایت والیبال