تبیان، دستیار زندگی
استفاده از تجربیات دیگران، یكی از ساده‌ترین و در عین حال مهمترین مولفه‌های مدیریتی است ..........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علی آبادی، آینه عبرت سعیدلو

سعیدلو و علی آبادی در کنار یکدیگر

1 - استفاده از تجربیات دیگران، یكی از ساده‌ترین و در عین حال مهمترین مولفه‌های مدیریتی است. كسی را كه برای بار اول از یك سوراخ گزیده می‌شود، نمی‌توان چندان شماتت كرد، اما بی‌تردید گناه آدمی كه برای بار دوم از همان سوراخ مورد گزیدگی قرار می‌گیرد، سنگین و تا حدی نابخشودنی است.

به نوشته گل؛ اصولا یكی از اساسی‌ترین خصوصیات دانش، خصلت انباشته شدن آن است و با این حساب، آدمی كه نخواهد از آموزه‌ها و تجربه‌های دیگران سود ببرد، به فردی می‌ماند كه قصد دارد از ابتدای تاریخ تا انتهای آن زندگی و هر اتفاقی را شخصا درك كند!

2 - علی سعیدلو در یكی از اولین اقدامات خود در كسوت رییس سازمان تربیت‌بدنی،‌ یك معاون و یك قائم مقام نام آشنا برای خودش برگزید. گزینش حمید سجادی به عنوان معاون و امیر واعظ‌آشتیانی به عنوان قائم مقام رییس سازمان تربیت‌بدنی، اگر چه ممكن است در نگاه اول اتفاقی ساده و تا حدودی فرمالیته و بروكراتیك به نظر برسد، اما در حقیقت نشان‌دهنده اتخاذ یك رویكرد تازه در سازمان است.

احمدی نژاد، سعیدلو ، علی آبادی

به نظر می‌رسد علی سعیدلو، به دقت عملكرد سلف ناكام خود را آسیب‌‌شناسی كرده و به هیچ وجه قصد ندارد مثل علی‌آبادی وارد ریز مسایل مختلف شود، این، چیزی است كه در شرح وظایف این روزهای سجادی و واعظ‌آشتیانی به وضوح دیده می‌شود.

خبر جلسه دو روز پیش حمید سجادی با هیات مدیره پرسپولیس را در كنار خاطره ده‌ها نشست مشترك دست‌اندركاران سرخپوشان با شخص علی‌آبادی كه غالبا هم نافرجام باقی می‌ماند قرار بدهید تا به نتایج جالبی برسید.

این در حالی است كه این روزها شنیده می‌شود حوزه اختیارات آشتیانی هم بسیار گسترده است؛ به طوری كه خیلی‌ها مدیر‌عامل فعلی استقلال را بازوی قدرتمند اجرایی سازمان می‌پندارند.

3 - بدون تردید علی سعیدلو نیز كاملا به این مهم واقف است كه جزیی‌نگری وحشتناك محمد علی‌آبادی، خیلی جاها به ضررش تمام شد. هنوز از یاد نبرده‌ایم كه چگونه رییس سابق سازمان تربیت‌بدنی، حتی در ساز و كار یك برنامه تلویزیونی هم مداخله می‌كرد و مثلا با ابراز این عقیده كه «دوربین فرهنگساز می‌خواهیم، نه دوربین خبرساز»، مدت‌ها به یك جنجال بی‌مورد و دون‌ شأن خود دامن می‌زد.

علی سعیدلو

مداخله‌جویی‌های رییس كنار رفته، شامل فوتبال، كشتی و خیلی از ورزش‌های دیگر هم شد تا بحران خود ساخته جناب علی‌آبادی، روز به روز بیخ پیدا كند و دامن خود او را، بیش از هر كس دیگری بگیرد.

حالا معاون جدید رییس‌جمهور، با استفاده از تجربیات گذشته، تیم همكاران اجرایی‌اش را قوی‌تر از كادر قبلی بسته است تا حتی‌المقدور درگیر مناسبات فرسایشی جاری در ورزش كشور نشود. درست در همین راستا هم هست كه این روز‌ها، به زور گاز‌انبر هم نمی‌شود از زیر زبان سعیدلو حرف كشید. لابد یادتان هست كه رییس قبلی، ‌علاقه زیادی به مصاحبه‌های مفصل داشت...!

4 - این روزها نشانه‌های روشنی از آغاز یك فصل جدید در مدیریت ورزش كشور دیده می‌شود. امیدواریم سعیدلو، از دیگر تجربیات مدیران قبلی هم در بهبود روند كاری‌اش سود ببرد. خوشبختانه چیزی كه در دوران زمامداران قبلی تربیت‌بدنی كم به چشم نخورد، اشتباه بود!

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری