تبیان، دستیار زندگی
وی تیم ملى كشورمان دوشنبه نخستین بازى خود را در تورنمنت 4 جانبه امارات مقابل تیم بوندس لیگایى هامبورگ برگزار كرد تا دومین تورنمنت تیم ملى در زمان داریوش مصطفوى به شكل رسمى رقم بخورد و در كارنامه دبیر موقت فدراسیون انج...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

50 هزار دلار گمشده و پاسخ مصطفوی


تیم ملى كشورمان دوشنبه نخستین بازى خود را در تورنمنت 4 جانبه امارات مقابل تیم بوندس لیگایى هامبورگ برگزار كرد تا دومین تورنمنت تیم ملى در زمان داریوش مصطفوى به شكل رسمى رقم بخورد و در كارنامه دبیر موقت فدراسیون انجام یك تورنمنت نه چندان مطرح به ثبت برسد.

ماجرا از گزارش خبرى خبرگزارى فارس شروع شد. این خبرگزارى دیروز درباره تورنمنت امارات نوشت گذاشته از بحث فنى این 2 مسابقه تداركاتى نكته مبهمى كه در برگزارى تورنمنت از دید اهالى فوتبال پنهان مانده میزان درآمدزایى از حضور در چنین تورنمنتى است.

یك منبع آگاه در این خصوص به فارس، مى گوید: ابتدا قرار بود تیم ایران از حضور در تورنمنت امارات یك صدهزار دلار درآمد داشته باشد. قرار شد این مبلغ در دو قسط 50 هزار دلارى به حساب فدراسیون واریز شود.

وى توضیح داد: قسط اول بعد از ورود تیم به امارات پرداخت مى شد و قسط دوم بعد از انجام مسابقه با هامبورگ اما بعد از مدتى جریان برگزارى این تورنمنت به سمت و سویى دیگر كشیده شد و برخى دوستان داریوش مصطفوى وارد ماجرا شدند. بنابر این، دیگر مسؤولان فدراسیون در جریان نحوه برگزارى و دریافت پول از تورنمنت قرار نگرفتند.

محمد حسن گلزارى، كسى كه واسطه شركت دبى اسپرت سیتى و فدراسیون فوتبال ایران است هم درباره اینكه تورنمنت امارات چقدر براى فوتبال ایران درآمدزایى دارد مى گوید: 50 هزار دلار كه نیمى از این مبلغ است بعد از مسابقه با اشتوتگارت پرداخت مى شود .

وى درخصوص اینكه قرارداد حضور در تورنمنت را چه فردى از سوى ایران امضا كرده است، گفت: «قرارداد امضا شده را از امارات براى آقاى مصطفوى بردم و خودشان آن را امضا كردند.»

اما داریوش مصطفوی در این باره به ایسنا گفت : «موسسه‌ی مسابقه‌ی فوتبال» در دبی از سوی ترابیان برای برگزاری این تورنمنت به فدراسیون فوتبال معرفی شد. آنها ابتدا مطرح كردند كه تمام هزینه‌های ایران در این تورنمنت را می‌دهند؛ اما, پس از آن با توجه به تمرینی بودن تورنمنت و این موضوع كه قرار شد «بلیت‌فروشی» صورت نگیرد, طرف اماراتی اعلام كرد كه پولی به ایران پرداخت نمی‌شود. به همین دلیل ما نیز با شركت تیم ملی در این مسابقات مخالفت كردیم و خواستار پرداخت مبلغی برای حضور ایران شدیم.

با این حال قلعه‌نویی با توجه به شركت تیم‌های خوبی چون هامبورگ و اشتوتگارت در این تورنمنت اصرار بسیاری داشت تا عازم مسابقات امارات شود. پس از صحبت‌های تلفنی و حضوری نماینده‌ی شركت برگزار كننده‌ی مسابقات در فدراسیون فوتبال مباحثی چون بیمه‌ی بازیكنان تیم ایران، حق پخش تلویزیونی رایگان مسابقات به اضافه‌ی پنجاه هزار دلار مورد توافق دو طرف قرار گرفت و به همین دلیل فدراسیون فوتبال با حضور در این تورنمنت، موافقت كرد و مقرر شد این پنجاه هزار دلار در همان تورنمنت میان بازیكنان تقسیم شود.

گلزارى در پاسخ به این پرسش كه چه تضمینى است كه 50 هزار دلار وعده داده شده بعد از انجام این دو بازى به حساب فدراسیون واریز شود، ادامه داد: دبى اسپورت سیتى شركت معتبرى است. البته پایه گذار اصلى این مسابقه ها شركتى انگلیسى به نام IEP است كه تورنمنت هاى مختلفى را در سراسر جهان برگزار مى كند. این اولین تورنمنت این شركت انگلیسى در خاورمیانه است؛ بنابر این از این بابت نگرانى وجود ندارد.

برخلاف اظهارات موجود مبنى بر قرارداد 100 هزار دلارى فدراسیون با شركت دبى اسپورت سیتى یك منبع موثق در فدراسیون فوتبال مى گوید: «قراردادى كه ما دیدیم 50 هزار دلار بیشتر نبود و همین قرارداد به امضاى مصطفوى رسید و بنا شد تیم ملى ایران با این قیمت پایین به امارات برود.»

این مقام آگاه كه خواست نامش فاش نشود به ما توضیح داد: «هر تیمى در دنیا قیمتى دارد. به فرض مثال برزیل زیر یك میلیون دلار به هیچ كجاى دنیا سفر نمى كند در ثانى بلیت سفرش نیز باید بیزینس باشد. قیمت تیم ملى كشور ما هم متأسفانه بین 50 تا 100 هزار دلار است.

طبق مدارك و سوابقى كه در فدراسیون فوتبال ما چه در دوره قبل و چه در حال حاضر موجود است، ما همیشه براى شركت در چنین تورنمنت هایى تنها 50 هزار تا 100 هزار دلار دریافت مى كردیم.»

وى با اشاره به اینكه قرار بود تیم ملى با مبلغى نزدیك به 100 هزار دلار در این تورنمنت حاضر شود گفت: «كارشناسان همگى معتقد بودند تیم ما به عنوان یكى از 32 تیم حاضر در جام جهانى بایستى شأن خود را حفظ كند اما بنا به دلایلى نامعلوم قرارداد مربوطه با رقم 50 هزار دلار به امضاى مصطفوى رسید.» این در حالى است كه تیم ملى براى حضور در تورنمنت ال جى اردن مبلغى نزدیك به 100 هزار دلار دریافت كرد و با تیم هاى درجه 3 آسیا مثل اردن و عراق بازى كرد اما در این تورنمنت تیم هاى بزرگى مثل هامبورگ و اشتوتگارت حضور دارند. از سویى دیگر ما زمانى كه به اردن رفتیم نیت اصلى مان سفر به چین تایپه بود كه براى كاهش هزینه ها به اردن رفتیم تا بلیت رفت تیم ملى كشورمان به صورت مجانى تلقى شود اما سفر به امارات چه سودى براى فوتبال ملى ما داشت؟

مصطفوی در پاسخ به این موضوع هم خاطرنشان كرد: در ابتدا قصد داشتیم تا برای شركت در این مسابقات صد هزار دلار دریافت كنیم؛ اما, از آنجا كه قلعه‌نویی بر حضور در این تورنمنت اصرار داشت و با توجه به این كه ما نیز بازی با تیم‌هایی چون اشتوتگارت و هامبورگ را برای تیم ملی مفید می‌دانستیم, با قبول همان سه بند ذكر شده با حضور تیم ایران در این رقابت‌ها موافقت كردیم.

مصطفوی ادامه داد: متاسفانه این روزها گروهی مشغول تهیه‌ی گزارش‌هایی علیه فدراسیون فوتبال شدند. بی‌تردید من از خبرگزاری كه این گزارش را منتشر كرده شكایت می‌كنم. یا آنها باید ثابت كنند كه مبلغ عنوان شده از سوی فدراسیون حقیقی نیست, یا من در دادگاه با مداركی كه در اختیار دارم, حق خود را می‌گیرم.

وی افزود: در پشت صحنه‌ی ورزش برخی از سیاسیون و غیرسیاسیون هستند كه چنین كارهایی می‌كنند و من در كنفرانسی مطبوعاتی آنها را افشا می‌كنم. بی‌تردید تمامی این مسایل نشات گرفته از «خط دهی‌های سیاسی» است. با این حال صبر ما زیاد است؛ اما, بی‌شك تمامی این جریانات وابسته به یك تشكیلات سیاسی است كه اگر آنها به این كار ادامه دهند، عواملشان را معرفی می‌كنیم.

اما جالب است بدانید كه تیم هاى باشگاهى آلمان كه در رده بندى بوندس لیگا داراى جایگاه مناسبى نیستند با مبالغى نزدیك به 300 هزار دلار به امارات سفر كرده اند اما تیم ملى ما كه در آسیا سكوى نخست را در اختیار دارد تنها با 50 هزار دلار حاضر به شركت در این تورنمنت شده است!

یكى از مسؤولان سابق تیم ملى امارات كه رابطه نزدیكى با فدراسیون فوتبال امارات دارد درخصوص مبالغى كه فدراسیون امارات به تیم هاى حاضر در دبى پرداخت مى كند به ایران ورزشى مى گوید: اماراتى ها به شكل ناباورانه اى در مدت فستیوال دبى به تیم هاى حاضر در كشورشان پول و جایزه مى دهند چون حضور آنها باعث مى شود توریست هاى زیادى به كشور امارات سفر كنند تا از نزدیك تیم هاى مورد علاقه خود را ببینند.

وى با اشاره به حضور تیم هاى نامى دنیا در دبى توضیح داد: اماراتى ها با هدف جذب توریست به دنبال حضور سایر تیم هاى قدرتمند و پرمخاطب دنیا در كشورشان هستند از این رو حسابى ولخرجى مى كنند تا سایرین هم به حضور در دبى تشویق شوند.

بنابر این حتی اگر پشت پرده ی انتشار این خبر هم چیزی باشد و حقیقتا قرارداد امضا شده 50 هزار دلار بیشتر نباشد ، باز این فوتبال ایران است که بخاطر ارزان فروختن چهره تیم ملی اش ضرر کرده است.

شكست 2 بر 1 تیم ملی فوتبال ایران از هامبورگ

سرمربی هامبورگ: بازی جوانان ایران قابل ستایش است

قلعه نویی: عملكرد تیم جوان ایران رضایت‌بخش بود