تبیان، دستیار زندگی
سایت رسمی فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) طی مقاله ای در تاریخ 16 نوامبر 2007 با ذكر نام ورزشگاه 100 هزار نفری آزادی....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آزادی، برترین ورزشگاه جهان

آزادی در لیست انتخاب برترین ورزشگاه های جهان

سایت رسمی فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) طی مقاله ای در تاریخ 16 نوامبر 2007 با ذكر نام ورزشگاه 100 هزار نفری آزادی و چندین ورزشگاه بزرگ دیگر، انتخاب برترین ورزشگاه را در جهان مورد بحث و بررسی قرار داد و در پایان از كارشناسان و خبرنگاران مربوطه در تمامی كشورها خواست تا برترین ورزشگاه جهان را انتخاب كنند .

نکته جالب اینجاستکه در بین نظر دهندگان، ۷ کارشناس با دلایل مکفی، استادیوم آزادی را برترین استادیوم جهان نامیدند .متن کامل این مقاله به قرار ذیل است:

گفته می شود كه خانه، جایی است كه قلب و دل در آنجاست.به طور همیشگی برای طرفداران در سراسر دنیا، ورزشگاه های تیم های محبوبشان از اهمیت احساسی خاصی برخوردار است.

بسیاری از این ورزشگاه ها، در حقیقت جزء جدایی ناپذیری از سنت و فرهنگ ملی در زمینه برگزاری مسابقات بسیار مهم و حضور بازیكنان افسانه ای و همچنین منبع غرور عظیم و بی نهایت مردم شده است. برای مثال ورزشگاه نیوكمپ بارسلون غرور كاتالونیاست و یا ویمبلی لندن در قلب انگلیسی ها جای دارد.

این ورزشگاه ها در بارسلون یا در لندن، در حقیقت نمونه هایی خاص در كار و فعالیت واقعی گروه خبره ای است كه در تاریخ مهندسی، یك اثر هنری را ایجاد كرده اند، مانند ورزشگاه های سن سیر و ملان، المپیك برلین، سانتیاگو برنابئو مادرید، اولدترافورد منچستر، دالووزلیسبون و آلیانز آرنا در مونیخ.

اما هنوز نمی توانیم بطور كامل اندازه و ظاهر فیزیكی یك ورزشگاه را شاخص خوبی یا بدی آن قرار دهیم. مطمئناً در این میان، فضا و جو ورزشگاه نیز می تواند حداقل در تصمیم گیری ما از اهمیت برخوردار باشد.

این نظر بدون شك حاصل نظر كاربران سایت ماست، برای مثال گفته شده كه هیچ رقابت تاریخی فوتبال نمی تواند با رقابت مهم دربی اسپانیا " سوپركلاسیكو" ( مسابقه رئال مادریدو بارسلونا ) رقابت كند.

مطمئناً در این میان، مردم برزیل با اشاره به ورزشگاه های افسانه ای خود مثل مینیرو و یامورومبی می توانند داخل این رقابت قرار گیرند. در حالی كه مردم و همسایگان آنها در آمریكای جنوبی و در اوروگوئه به ورزشگاه مونته ویدیو افتخار می كنند و مكزیكی ها نیز ورزشگاه خود را پیروز این رقابت بین ورزشگاه ها می دانند.

همچنین كاربران آفریقایی نیز ورزشگاه بین المللی مصر را همواره شایسته این برتری می دانند.

در این میان در آسیا نیز با وجود ورزشگاه آزادی تهران، از لحاظ رقابت كمبودی وجود ندارد، در حالی كه كاربران آمریكایی شمالی نیز ورزشگاه مدرن خود را در این مورد انتخاب می كنند. در واقع، با این تنوع در بین ورزشگاه های موفق دنیا، پیدا كردن قاطع در انتخاب بهترین ورزشگاه تقریباً غیرممكن می باشد.

به همین خاطر، باردیگر این موضوع را در سایت خود ( FIFA.COM ) قرار دادیم تا كارشناسان ما به بحث و گفتگو بپردازند تا سرانجام ببینیم آیا نظر اجماع در این خصوص وجود دارد یا خیر؟

منبع: سایت سازمان تربیت بدنی