تبیان، دستیار زندگی
اشکان دژاگه ، ستاره تیم ملی ایران روی جلد مجله AFC رفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفت و گوی مفصل دژاگه با مجله AFC


وبسایت رسمی برنامه نود - اشکان دژاگه ، ستاره تیم ملی ایران روی جلد مجله AFC رفت.
این مجله که پیش از جام جهانی 2014 برزیل قصد داشت که با کی روش مصاحبه کند و او را روی جلد خود ببرد با پاسخ منفی مربی پرتغالی مواجه شده بود چرا که کی روش آن زمان گفته بود من پس از جام جهانی سرمربی تیم ملی نیستم و حتی این مجله تا آخرین لحظات جلد و چهار صفحه از مجله را خالی گذاشته بود. به هر حال در این شماره مجله رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا اشکان دژاگه را روی جلد برده و مصاحبه نسبتا مفصلی با وی داشته راست. دژآگه در آخرین نظرسنجی برنامه 90 به عنوان محبوب ترین بازیکن سال 92 انتخاب شده بود.

دژاگه

اشکان دژاگه خیلی کوچک بود که خانواده اش چمدانهایشان را بستند و به آلمان مهاجرت کردند. اما برای مردی که گردنش را خالکوبی کرده است، هیچ تردیدی در مورد وفاداری به ایران و کشورش در میادین بین المللی فوتبال وجود ندارد.

بازیکن سابق تیم ملی جوانان آلمان گفت: «برای من تصمیم بزرگی بود که برای ایران بازی کنم. با خانواده ام صحبت کرده ام و برای آنها مهم بود که من از ته قلبم می خواهم چکار کنم. بازی کردن برای ایران همان کاری بود که می خواسنم انجام دهم. من با تمام وجودم ایرانی هستم. جمع زیادی از افراد خانواده ام در ایران هستند. والدینم ایرانی و همسرم هم ایرانی است پس چرا نخواهم برای ایران بازی کنم؟ عاشق ایران هستم و به ایرانی بودنم افتخار می کنم.»

دژاگه وقتی درباره تصمیمش درباره پیوستن به تیم ملی ایران علی رغم بزرگ شدن در فوتبال آلمان، مدافع عنوان قهرمانی جام جهانی 2014 برزیل، صحبت می کند، هیچ حس پشیمانی نشان نمی دهد.

وی به این ترتیب به جمع پرشمار ایرانیانی ملحق می شود که از اوایل دهه 90 که ایران دوباره در فوتبال آسیا قدرتش را نشان داد، با آلمان و بوندسلیگا در ارتباط است. اسطوره هایی مثل علی دایی، کریم باقری و خداداد عزیزی که باشگاههای بوندسلیگا به عنوان بازیکنان آینده دار به آنها اعتماد کردند. دژاگه بی نظیر دربرلین بزرگ شده است و امیدوار است که بتواند در سطح حرفه ای روی فوتبال اثربگذارد و کارنامه خوبی از خود به جای بگذارد:« جام ملتهای آسیا 2011 قطر و جام جهانی 2006 آلمان و جام جهانی 1998 فرانسه را از طریق تلویزیون دیدم و همیشه بازیهای تیم ملی ایران را تماشا می کردم و دوستان ایرانی زیادی در آلمان داشتم و در کنار همدیگر بازیهای تیم ملی ایران را می دیدیم. بازیکنان ایرانی خوبی در آلمان بازی می کردند. بازیکنانی مثل علی دایی، خداداد عزیزی و کریم باقری که در زمان کودکی من در آلمان بازی می کردند اما بازیکن محبوب من علی کریمی بود چرا که از نظر من یک بازیکن خارق العاده بوده و هست. خیلی زیبا بود که دو سه بازی اولم در تیم ملی را در کنار علی کریمی انجام دادم و در این بازیها خیلی به من کمک کرد. علی کریمی همچنان یک بازیکن بزرگ است. مهدی مهدوی کیا را هم می شناختم. چند بار مقابل او و وحید هاشمیان بازی کردم وبه نظرم در جام جهانی 1998 ایران تیم خیلی خوبی داشتند و به همین خاطر تیم های آلمانی، آنها را به خدمت گرفتند.بازیکنان خوب زیادی در آن زمان در فوتبال آلمان بودند و نباید فراموش کرد که دایی و کریمی و هاشمیان در بایرن مونیخ بازی کرده اند که یکی از بزرگترین باشگاههای دنیاست.»

دژاگه وقتی درباره تصمیمش درباره پیوستن به تیم ملی ایران علی رغم بزرگ شدن در فوتبال آلمان، مدافع عنوان قهرمانی جام جهانی 2014 برزیل، صحبت می کند، هیچ حس پشیمانی نشان نمی دهد.

وی به این ترتیب به جمع پرشمار ایرانیانی ملحق می شود که از اوایل دهه 90 که ایران دوباره در فوتبال آسیا قدرتش را نشان داد، با آلمان و بوندسلیگا در ارتباط است

دژاگه علی رغم بازی کردن در تیم های زیر 17 سال و زیر21 سال آلمان، تصمیم گرفت که پیراهن تیم ملی ایران را بر تن کند.اولین بازی او مقابل قطر در بازیهای مرحله پیش مقدماتی جام جهانی 2014 برزیل در فوریه 2012 در تهران بود که جو بی نظیر ورزشگاه آزادی تهران را تجربه کرد:« با وجود آنکه در ورزشگاههای بزرگ زیادی بازی کرده بودم اولین بازی من در ایران دیوانه وار بود. وقتی وارد ورزشگاه شدم و آن جمعیت را دیدم شوکه شده بودم. بی نظیر بود هر بار که در تهران بازی می کنم واقعا لذت می برم. هرگز بازی خانگی مقابل کره جنوبی در مرحله مقدماتی جام جهانی که یک اخراجی هم داشتیم را از یاد نمی برم. بیش از 100 هزار نفر در ورزشگاه بودند و گل اول را زدیم و فکر می کردم که ورزشگاه خواهد ترکید. همه چیز دیوانه وار برود. همیشه از بازی در تهران لذت می برم و امیدوارم که بتوانیم پاسخ مناسبی برای حمایتهای همیشگی هواداران داشته باشیم.»

هواداران به ایران کمک کردند تا به جام جهانی برزیل راه پیدا کنند و برای چهارمین بار درتاریخ خود به این مسابقات بروند و رو در روی نیجریه و آرژانتین و بوسنی قرار بگیرند. ایران تا آخرین لحظه شانس صعود به مرحله حذفی را داشت اما شکست سه بر یک مقابل بوسنی باعث حذف تیم کی روش شد. اما ایران با افتخار و غرور دست نخورده این مسابقات را ترک کرد:« به نظرم روزهای خوشی را پشت سر گذاشتم چرا که اولین جام جهانی عمرم بود. در برزیل خیلی خوب کارکردیم و بازی مقابل آرژانتین یک بازی بزرگ برای کل کشور بود و عالی بازی کردیم. فقط یک امتیاز گرفتیم اما همه بازیکنان خوب کار کردند و برای بقیه تیم ها یک شگفتی به شمار می رفتیم. پس از بازی مقابل آرژانتین شوکه شده بودم. خیلی خوب بازی کرده بودیم و پذیرش برد یک بر صفر برای آرژانتین مشکل بود. اما فکر می کنم به کل دنیا نشان دادیم که توانایی بازی مقابل تیم های بزرگ را داریم.»

دژاگه

نقش کی روش در عملکرد تیم ملی ایران به خاطر آماده سازیها خیلی مهم بود و دژاگه اعتقاد دارد که مربی پرتغالی یک موئلفه اساسی برای اولین قهرمانی ایران در آسیا از 1976 تا کنون خواهد بود:« کی روش مربی بی نظیری است و افتخار می کنم که با او کار کنم و در تیم او بازی کنم. پس از بازی مقابل بوسنی، کی روش با بازیکنان صحبت کرد. در آن لحظه حسی را داشتم که هرگز در دوران فوتبالم تجربه نکرده بودم.بسیاری از بازیکنان یا گریه می کردند یا می خواستند گریه کنند. چون او با ما سخت و با تمام قلبش تمرین کرده بود. همه بازیکنان از کار با او راضی بودند و به هر بازیکن اعتماد به نفس زیادی می داد و چیزهای خیلی زیادی از او یاد گرفتم و به نظرم به همین خاطر رد جام جهانی خوب کار کردیم. بازیکنان با او راحت هستند و خیلی خوشحالم که در تیم ملی ایران ماند. این یک گام بزرگ برای ایران در آینده است. به نظرم در جام ملتهای آسیا فرصت بزرگی در اختیار خواهیم داشت چرا که به کل دنیا نشان داده ایم که درون زمین می توانیم چه کارهایی انجام دهیم و توقعات از ما خیلی بالا رفته است. می خواهیم بازیهایی مثل بازی با آرژانتین را در جام ملتهای آسیا تکرار کنیم. این کار را به خاطر مردم ایران انجام می دهیم. آنها همیشه پشت ما بوده اند و هرگز هوادارانی مثل آنها را ندیده ام. هواداران با تمام وجودشان از بازیها لذت می برند و امیدواریم که به خاطر آنها هم که شده دست به کار بزرگی در جام ملتهای آسیا بزنیم.

ایران با امیدهای اندکی به جام جهانی رفت و اما انتظار می رود که در جام ملتهای آسیا و در استرالیا، کنترل بازیها را در مرحله گروهی به دست بگیرند و ایران در مرحله گروهی با امارات، بحرین و قطر همگروه است. آنها از سال 1996 تا کنون از مرحله یک چهارم نهایی بالاتر نیامده اند. در آن زمان یکی از بهترین نسلهای فوتبال ایران، در مرحله نیمه نهایی توسط عربستان به فینال نرسید. نسل دژاگه و هم تیمی هایش می خواهند در استرالیا، تاریخ سازی کنند اما بازیکن 28 ساله توقع ندارد که کی روش تغییر چندانی نسبت به تاکتیکهایش که خوب جواب داده است، داشته باشد:« جام ملتهای آسیا، کمی متفاوت خواهد بود اما بعید می دانم کارلوس بخواهد تغییر زیادی در تاکتیکهایش داشته باشد چرا که نه تنها در جام جهانی بلکه همیشه با این سبک بازی کرده ایم. در بازیهای راهیابی به جام جهانی هم با همین روش بازی کردیم. سبک کی روش همین است. در فوتبال امروز، کار کردن در بخش دفاعی خیلی مهم است. چرا که بازی از آنجا شروع می شود باید تلاش کنیم تا بیشتر حمله کنیم اما فکر نمی کنم کارلوس کی روش بخواهد کل سیستم را عوض کند و به ما بگوید که قید دفاع کردن را بزنیم و حمله کنیم. مردم می گویند که حالا به جام ملتهای آسیا می رویم و ایران از مدعیان است. به همین خاطر باید حمله کنیم. اما من اینگونه فکر نمی کنم. می توانیم حمله کنیم اما در جام جهانی نشان دادیم که خط دفاع بسیار خوبی در اختیار داریم تاکتیک ما همین است و به نظرم باید در استرالیا همین کار را انجام دهیم ولی باید کمی ضد حملات را بیشتر را کنیم.

اما دژاگه به یک دیدار امیدوار است. ملاقات با هم تیمی سابقش در ولفسبورگ، ماکوتو هاسه به کاپیتان ژاپن در مراحل بعدی مسابقات:« ماکوتو و من با هم چهارسال و یا شاید هم 5 سال با هم در ولفسبورگ بازی کردیم و به همین خاطر او را خیلی خوب می شناسم و بازیکن بزرگی است و در ژاپن حساب ویژه ای روی او بازی می کنند. تجربه بسیار بالایی دارد و امیدوارم بتوانم با او دیدار کنم چرا که مدتهاست همدیگر را ندیده ایم. شاید در فینال، چرا که نه؟

علی رغم عملکرد خوب ایران در مرحله مقدماتی جام ملتهای آسیا و همچنین جام جهانی دژاگه اعتفاد دارد که ایران کار آسانی ندارد:« حالا تیم های زیادی هستند که خوب بازی می کنند و در دنیای فوتبال هیچ بازی آسانی وجود ندارد. همه بازیهای مشکل خواهند بود و تیم ها یاد گرفته اند که چطور دفاع کنند. به همین خاطر شکست دادن تیم های هم سطح نیز مشکل است. در گروه ما، امارات حضور دارد که تیم خوبی دارد. قطر هم حریف مشکلی خواهد بود. باید روی بازی خودمان تمرکز کنیم و بازی به بازی حرکت کنیم. مسلما تیم های بزرگی مثل استرالیا و ژاپن و کره جنوبی وازبکستان هم همین کار را خواهند کرد. جام ملتهای خوبی در ژانویه در پیش خواهد بود.

اما دژاگه به یک دیدار امیدوار است. ملاقات با هم تیمی سابقش در ولفسبورگ، ماکوتو هاسه به کاپیتان ژاپن در مراحل بعدی مسابقات:« ماکوتو و من با هم چهارسال و یا شاید هم 5 سال با هم در ولفسبورگ بازی کردیم و به همین خاطر او را خیلی خوب می شناسم و بازیکن بزرگی است و در ژاپن حساب ویژه ای روی او بازی می کنند. تجربه بسیار بالایی دارد و امیدوارم بتوانم با او دیدار کنم چرا که مدتهاست همدیگر را ندیده ایم. شاید در فینال، چرا که نه؟

بیوگرافی اشکان دژاگه

ملیت ایرانی

تاریخ تولد: 5 جولای 1986

پست: هافبک

باشگاه فعلی: العربی قطر

باشگاههای قبلی: هرتابرلین، ولفسبورگ، فولهام

بخش ورزشی تبیان


منبع : وبسایت رسمی برنامه نود