تبیان، دستیار زندگی
یکی از ستارگان فوتبال ایران که پس 12 سال به فوتبال کشورمان بازگشت وحید هاشمیان است. مهاجم با اخلاق تیم فوتبال پرسپولیس با روحیه بالایی به این تیم پیوست اما مصدومیت ناگهانی باعث شده است تا هلی کوپتر ایرانی در بدترین زمان ممکن از ترکیب تیم خارج شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفتگوی نوروزی با وحید هاشمیان


یکی از ستارگان فوتبال ایران که پس 12 سال به فوتبال کشورمان بازگشت وحید هاشمیان است. مهاجم با اخلاق تیم فوتبال پرسپولیس با روحیه بالایی به این تیم پیوست اما مصدومیت ناگهانی باعث شده است تا هلی کوپتر ایرانی در بدترین زمان ممکن از ترکیب تیم خارج شود.


وحید هاشمیان

وحید هاشمیان زیاد اهل مصاحبه نیست، به ویژه زمانیکه بازی می کند اما همانند گذشته به قولش عمل کرد و درخواست سایت تبیان برای گفتگوی نوروزی را پذیرفت تا با وحید هاشمیان از عید نوروز و برنامه هایش در سال جدید برایمان بگوید.

ماحصل گفتگوی خواندنی سایت تبیان با مهاجم دوست داشتنی فوتبال ایران را در زیر از حضورتان می گذرد:

نوروز از نظر شما یعنی چه ؟

عید نوروز مبدا تاریخ ایران و رسیدن فصل بهار و پایان یافت فصل زمستان است. در واقع عید نوروز تبدیل شدن از حالتی به حالت دیگر است که باعث می شود زمستان ، خاموشی و سردی جای خود را به شکوفایی طبیعت، سبز شدن درختان و نو شدن بدهد.

آقا وحید شما سالها در آلمان بودی فرق عید نوروز با کریسمس در چیست؟

خب کریسمس در روزهای زمستان و سرد فرا می رسد که به دلیل اینکه در سنت و آداب ما ایرانی ها نیز وجود ندارد برای خود من هم زیاد جالب نیست. اما به نظر من نوروز ما ایرانی ها به دلیل رسیدن آب و هوای مناسب و شکوفایی طبیعت و از همه مهمتر تاریخچه تاریخی که دارد بهتر از کریسمس است.

خاطره ای از ایام نوروز در این کشورها دارید؟

در یکی از سالها من در تیم بوخوم آلمان عضویت داشتم که باید یک دیدار عقب افتاده انجام می دادیم. بازی عقب افتاده تیم ما که باید در روز چهارشنبه برگزار می شد با لحظه تحویل و سال نو همراه شده بود. اگر اشتباه نکنم لحظه تحویل 8:45 دقیقه بود که من 15 دقیقه قبل از تحویل وارد زمین شدم و موفق به گلزنی شدم که در کل سال پر برکتی برای من رقم خورد.

معمولا کوچک تر ها با بزرگ تر ها تماس می گیرند اما در گذشته من تا به خودم می آمد که با کسی تماس بگیرم مادرم که خدا رحمتش کند با من تماس می گرفت و سال نو را تبریک می گفت

بابانوئل بهتره است یا حاجی فیروز؟

خب بستگی به سنت ها و آداب کشورها دارد. برای ما حاجی فیروز جالبه و برای کشورهای دیگر بابانوئل. اما تا آنجا که من می دانم بابانوئل هر ساله به کوکان هدیه های فراوانی می دهد که فکر نمی کنم حاجی فیروز چنین کاری انجام دهد.

گرانی در آلمان بیشتر بود یا ایران؟

در سالهایی که من در آلمان حضور داشتم اقتصاد دنیا با مشکل مواجه شد و این تاثیر زیادی بر ورشکست شدن بانک ها در دوسال گذشته داشت که باعث افزایش بیکاری و طبیعتا گرانی شد. خب تقریبا در ایران هم تورم وجود داشته است که طبیعی به نظر می رسد.

وحید هاشمیان

کدام سین هفت را دوست دارید؟

سمنو را بیشتر دوست دارم به دلیل اینکه می شود خورد.

فکر می کنید اولین کسی که تماس می گیرد و سال نو را به شما تبریک می گوید چه کسی باشد؟

معمولا کوچک تر ها با بزرگ تر ها تماس می گیرند اما در گذشته من تا به خودم می آمد که با کسی تماس بگیرم مادرم که خدا رحمتش کند با من تماس می گرفت. در حال حاضر هم نمی توانم بگویم چه کسی تماس می گیرد.

برای نوروز 90 چه برنامه ای دارید؟

به دلیل اینکه امسال به تیم فوتبال پرسپولیس پیوستم و برنامه فشرده ای در این ایام وجود دارد به همین دلیل بیشتر وقت خود را در کنار تیم حضور خواهم داشت.

تلخ ترین و شیرین ترین خاطره هاشمیان از سال 89؟

سقوط با تیم بوخوم تلخ ترین خاطره من از سال 89 بود که خیلی برایم دردناک بود به دلیل اینکه علاقه خاصی به باشگاه بوخوم داشتم و شیرین ترین اتفاق نیز انتقالم به باشگاه پرسپولیس.

آرزوی فوتبالی شما در سال 90 ؟

قهرمانی پرسپولیس در رقابت های لیگ برتر و جام حذفی و صعود در لیگ قهرمانان آسیا از مرحله گروهی به یک هشتم نهایی.

اگر اشتباه نکنم آلمان تاکنون سه بار قهرمان جام جهانی فوتبال شده است و ایران تنها سه دوره توانسته است جواز حضور در این رقابت ها را کسب کند. خب به راحتی می توانیم اختلاف سطح فوتبال دو کشور را می توانید در این مورد مشاهده کنید

آرزویی دارید که هنوز برآورده نشده باشد؟

خب طمع یکی از ویژگی های انسان است که هر چیزی بدست می آورد باز هم در اندیشه پیشرفت است اما خدا را شکر می کنم که تاکنون از چیزهایی که بدست آورده ام راضی بوده ام. اما خب در مقطعی هم بدشانسی هایی آوردم. مصدومیت هایی که در تیم های بایرن و هامبورگ در زمان های مهمی رخ داد را فراموش نمی کنم اما امیدوارم که در زمانهای  باقی مانده از سالهای فوتبالی ام سالم فوتبال بازی کنم و با پایانی خوش فوتبالم را تمام کنم.

اگر فقط یک روز از عمر شما باقی مانده باشد چه کاری انجام می دهید؟

خب این سوال واقعی نیست و جواب دادن به سوال های غیر واقعی خیلی سخت است اما سعی می کنم اموالم را بین افراد نیازمند تقسیم کنم و از تمام افراد طلب مغفرت انجام دهم.

بهترین گلی که تا حالا به ثمر رساندید کدام گل بوده است؟

تمامی گلهایی که به ثمر رسانده ام دوست دارم. خدا را شکر در هر دو زمینه ملی و باشگاهی گلهای حساسی را به ثمر رساندم که همه را دوست دارم.

علاوه بر رشته فوتبال به چه رشته ورزشی دیگری علاقه دارید؟

به ورزش های دیگر علاقه چندانی ندارم. زمانی که فوتبال بازی نمی کنم اقدام به دویدن می کنم و بعضی مواقع نیز به ورزش شنا می پردازم.

وحید هاشمیان

وحید هاشمیان شخصیت ویژه ای دارد تا حالا به مربیگری فکر کرده اید؟

بله مدرک مربیگری B آلمان را گرفته ام و امیدوارم در آینده بتوانم A آن را نیز بگیرم تا بتوانم به عنوان مربی به فوتبال کشورم خدمت کنم.

با توحه به حضور شما در آلمان ساختار فوتبال ایران چه تفاوت هایی از نظر سطح برگزاری ، سطح داوری با ساختار فوتبال آلمان دارد ؟

ببینید اگر اشتباه نکنم آلمان تاکنون سه بار قهرمان جام جهانی فوتبال شده است و ایران تنها سه دوره توانسته است جواز حضور در این رقابت ها را کسب کند. خب به راحتی می توانیم اختلاف سطح فوتبال دو کشور را می توانید در این مورد مشاهده کنید. آلمانی همیشه در بین چهار تیم پایانی قرار می گیرند و به جز قهرمانی در جهان مقام های دیگری نیست به دست آورده است. فوتبال ایران قابل مقایسه با فوتبال آلمان نیست اما به راحتی می توانیم از آنها الگوبرداری کنیم و یاد بگیرم و در مسیر آنها گام برداریم.

وضعیت تیم فوتبال پرسپولیس با حضور در سه جام قهرمانی را چگونه می بینید؟

وضعیت تیم فوتبال پرسپولیس همانند وضعیت دیگر تیم های ایرانی مانند سپاهان، ذوب آهن و استقلال دشوار است اما تیم پرسپولیس از بازیکنان و مربیان خوبی تشکیل شده است و امیدوارم که بتوانیم نتایج درخشانی را کسب کنیم.

تیم ملی فوتبال کشورمان عملکرد مناسبی در جام ملتها نداشت و واقعیت های فوتبال کشورمان دیگر مشخص شده است و امسال ثابت شد اگر برنامه ریزی نداشته باشیم در آینده مشکلات بیشتری نیز خواهیم داشت

عملکرد فوتبال ملی در سال گذشته به خصوص در جام ملتها از نظر شما چگونه بود؟

به نظر من عملکرد خوبی نداشتیم. ما باید حداقل در بین چهار تیم پایانی قرار می گرفتیم که اینگونه نشد. واقعیت های فوتبال کشورمان دیگر مشخص شده است و امسال ثابت شد اگر برنامه ریزی نداشته باشیم در آینده مشکلات بیشتری نیز خواهیم داشت.

اگر حضور ذهن دارید یک هفت سین فوتبالی برایمان بگویید؟

(بلافاصله هفت سین فوتبالی اش را می چینید) ساک، سوت، سرمربی، ساق بند، سکو، سرداور، سبزی زمین.

یک دروغ 13 بگویید؟

ایران قهرمان جام جهانی فوتبال می شود.

نظرتون راجب 13 بدر؟

از قدیم گفته اند 13 بدر نحس است اما به نظر من به هر قضیه ای که بیشتر توجه شود و حساسیت نشان داده شود اتفاق خواهد افتاد.

یک پیام نوروزی برای ورزش دوستان ؟

برای همه مردم ایران و کسانی که سال نو را جشن می گیرند تبریک عرض می کنم و سالی پر از شادی، صفا، سلامت و موفقیت آرزو می کنم.

رضا سیگاری

بخش ورزشی تبیان