تبیان، دستیار زندگی
حسین رضازاده پس از خداحافظی از دنیای ورزش قهرمانی گفت: پزشكان 5 ماه پیش به من گفته بودند كه ورزش حرفه‌ای....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ابوالفضلم، ركوردهایم را می‌شكند

ابوالفضلم، ركوردهایم را می‌شكند

حسین رضازاده پس از خداحافظی از دنیای ورزش قهرمانی گفت: پزشكان 5 ماه پیش به من گفته بودند كه ورزش حرفه‌ای راكنار بگذارم اما انگیزه كسب سومین مدال طلای المپیك به قدری قوی بود كه خواستم تا آخرین لحظه برای حضور در المپیك و كسب این افتخار برای ایران بجنگم.

قهرمان بازیهای المپیك سیدنی و آتن و قوی‌ترین مرد جهان در 8 سال اخیر درگفتگو با ایسنا، افزود: موضوع مشكلات پزشكی من موضوعی نیست كه در این اواخر مطرح شده باشد. من هر ماه توسط متخصصان چك می ‌شوم ودر این خصوص اسفند ماه سال گذشته به من گفتند تمرین حرفه‌ای را كنار بگذارم اما با توجه به اینكه المپیك نزدیك بود، نمی ‌توانستم این كار را بكنم. می ‌خواستم بعد از المپیك كنار بروم اما پزشكان تاكید داشتند كه استرسها و فشار بیش از حد باعث می ‌شود كه رگهای من پاره شود، بنابراین برای المپیك كنار رفتم تا دیگران جای من را بگیرند.

وی اضافه کرد: حتی خانواده‌ام كه هم اكنون در اردبیل هستند با توجه به اینكه دوری از من برایشان بسیار سخت است اما باز هم از شنیدن این خبر ناراحت شده بودند. همسرم می ‌گفت دعا و نذرهای زیادی كرده بودم تا قهرمان المپیك شوی اما متاسفانه نشد.

ابوالفضلم، ركوردهایم را می‌شكند

رضازاده با تاكید بر اینكه من دینم را به ملت ایران ادا كرده‌ام، افزود: من مدالهایم را گرفته‌ام و ركوردهایی را كه باید می ‌زدم را زده‌ام اما كسب سومین مدال المپیك انگیزه بسیار قوی بود كه داشتم. این مدال هم برای خودم خیلی خوب بود و هم برای ایران، با این كار می‌توانستم نام خودم و ایران را جاودانه‌تر كنم اما متاسفانه نتوانستم این كار را انجام دهم.

وی با بیان اینكه المپیك در دسته فوق سنگین یكی از سبكترین مسابقات المپیك در چند دوره اخیر است، یادآور شد: من فكر می‌كنم كه در این المپیك با ركوردی حدود 450 كیلوگرم بتوان به مدال طلا دست یافت. در المپیك‌های قبلی هم به غیر از المپیك سیدنی همین‌طور بود. من در المپیك سیدنی 472 و نیم كیلوگرم را بالای سر بردم تا قهرمان شدم. در مسابقات و المپیك‌های دیگر هم من خارج از حد معمول وزنه می‌زدم و سایر حریفانم حتی از 450 كیلوگرم هم نمی ‌گذشتند.

ركورددار دسته فوق سنگین جهان و المپیك در مورد شكستن ركوردهایش درآینده و كسب مدال طلای المپیك در این وزن توسط یك ایرانی اظهار داشت: امیدوارم كه مدال طلای المپیك را در دسته فوق سنگین یك ایرانی كسب كند و یك ایرانی بتواند ركوردهایم را بشكند اما مطمئن هستم كه ابوالفضل (فرزند 5 ساله اش) بتواند ركوردهایم را بشكند. آرزو می ‌كنم كه ابوالفضل بتواند این كار را انجام دهد. خودم مربی ‌اش می شوم و تمام تلاش می ‌كنم كه روزی وی جایگزینم شود.

رضازاده در پایان گفت: زدن ركوردها در تمرین خیلی مهم است اما اینكه این ركوردها در مسابقه به ثبت برسد مهم‌تر است. امیدوارم كه خدا عمری به من بدهد تا بتوانم فرزندم را قهرمان المپیك و ركورددار جهان و المپیك كنم. وی در پایان گفت: اگر كارهایم درست شود همراه كاروان ایران به المپیك می‌روم.

تاماش آیان: رضازاده سمبل وزنه‌برداری دنیاست

ابوالفضلم، ركوردهایم را می‌شكند

رییس فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری خبر خداحافظی "حسین رضازاده" را بسیار ناراحت كننده و تاثربرانگیز قلمداد كرد.

دكتر "تاماش آیان" رییس فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری و عضو كمیته‌ بین‌المللی المپیك پس از خداحافظی حسین رضازاده از دنیای ورزش قهرمانی در گفتگو با ایسنا، اظهار كرد: من بی‌نهایت ناراحت و متاثر شدم، وقتی كه فهمیدم ستاره‌ شماره‌ یك وزنه‌برداری جهان به خاطر وضعیت سلامتی‌اش نمی‌تواند در بازی‌های المپیك شركت كند.

وی ادامه داد: رضازاده برای ما تنها یك وزنه‌بردار نیست. بلكه برای اكثر جهانیان یك سمبل و تصویری زیبا از وزنه‌برداری، فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری، ورزش ایران و وزنه‌برداری ایران است. به طور طبیعی هیچ چیزی مهمتر از سلامتی ورزشكار نیست. بنابراین ما "رضازاده" و تصمیم فدراسیون وزنه‌برداری ایران را درك می‌كنیم، هر چند كه این تصمیم برای ما قابل تاسف باشد.

تاماش آیان در سال‌های گذشته بارها اظهار امیدواری كرده بود تا رضازاده بتواند به عنوان نخستین وزنه‌بردار فوق‌سنگین دنیا به سومین مدال طلای المپیكش دست پیدا كند. همچنین به دلیل احترام ویژه‌ای كه رییس فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری به رضازاده داشت، از قهرمان بزرگ ورزش كشورمان در مسابقه‌های سال 2007 در حالی كه رضازاده مصدوم بود، دعوت به عمل آورد تا مدال طلای دسته‌ فوق سنگین را به قهرمان كشور لتونی بدهد.

علی آبادی: رضازاده جهان پهلوان و قهرمان تاریخ ورزش كشور خواهد ماند

ابوالفضلم، ركوردهایم را می‌شكند

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان تربیت بدنی در پیامی ضمن آرزوی سلامتی برای حسین رضازاده، این قهرمان ارزنده وزنه برداری کشورمان را برای همیشه جهان پهلوان و تاریخ ساز ورزش ایران برشمرد.

به نقل از مهر، در پی تشخیص پزشکان و مسئولان فدراسیون وزنه برداری مبنی بر حضور نیافتن رضازاده در مسابقات المپیک 2008 پکن، محمد علی آبادی ضمن تقدیر از افتخارآفرینی و مدال آوری حسین رضازاده در ورزش کشور، طی پیامی ضمن آرزوی سلامتی و تندرستی خطاب به رضازاده آورده است: "حسین جان! خبر تاکید پزشک معالج و فدراسیون وزنه برداری مبنی بر حضور نیافتن شما در رقابت‌های المپیک پکن همه ما را نگران کرد و آنچه بیش از هرچیز برای مان حائز اهمیت بود، سلامت و تندرستی پرچمدار عزت و سربلندی ایران اسلامی در میادین ورزشی است".

ابوالفضلم، ركوردهایم را می‌شكند

در ادامه این پیام آمده است: "رقابت‌های المپیک یکی از رویدادهای مهم جهانی است که حضور در آن افتخار بزرگی محسوب می شود و شما بارها با تکیه بر اعتقادات و باورهای دینی و تمسک به حضرت اباالفضل (ع) توانستید پرچم غرورآفرین جمهوری اسلامی ایران را به اهتزاز درآورید".

وی در این پیام همچنین افتخارات کسب شده از سوی رضازاده را یکی از مهمترین حرکت‌ها و افتخارآفرینی از سوی این پهلوان عنوان و تاکید کرده است: "خاطرات شیرین و افتخار آفرینی شما از ذهن و خاطره هیچ یک از هموطنان خارج نشده و نخواهد شد و این سرافرازی‌های همچون برگ زرینی بر ورزش کشور خواهد درخشید. ما به آینده روشن امیدواریم و ایمان داریم در سایه افتخارآفرینی‌های شما جوانان برومند این مرز و بوم راه قهرمانی و پهلوانی تداوم خواهد داشت".

در پایان این پیام آمده است: "رضازاده عزیز! امیدوارم در سایه توجهات حضرت ابوالفضل (ع) تندرست و مایه دلگرمی برای دیگر جوانان مستعد که مصمم به ادامه راه و افتخارات شما هستند، باشید و ایمان داشته باشید که در تاریخ ورزش کشور از شما همیشه ایام به نیکی و خاطرات شیرین روزهای پرغرور یاد خواهد شد. شما سرمایه‌ای گرانقدر برای ورزش کشور به شمار می روید که ورزش کشور از این سرمایه بنحو شایسته در جایگاه‌های مهم از توانمندی شما بهره‌مند می شود".

زارع: قوی ترین مرد جهان دین خود را به ایران ادا کرده است

ابوالفضلم، ركوردهایم را می‌شكند

بهمن زارع پس از کناره گیری رضازاده از حضور درالمپیک گفت: قوی ترین مرد جهان در طول 10 سال حضور پر قدرت و استثنایی در عرصه ورزش قهرمانی دنیا، دین خود را به کشورمان ادا کرد.

سرمربی تیم ملی وزنه برداری کشورمان در گفتگو با مهر اضافه کرد: از سال گذشته با روند رو به رشد وضعیت نامساعد رضازاده برآن شدیم تا توسط یک تیم پزشکی متخصص این پهلوان ارزنده را مورد معاینات دقیق قرار دهیم. پس از ظهور علائم بیماری که با ضعف جسمی و سرگیجه شدید و همچنین مشکلات مختلف خونی و کلیوی در رضازاده دیده شد متوجه تشدید این مسئله شدیم که متاسفانه جواب آزمایشات پزشکی نیز بر نگرانی کادر فنی و اهالی فدراسیون افزود.

وی ادامه داد: قند و فشار خون بالای رضازاده تمامی فعالیتهای جسمانی وی را تحت تاثیر منفی قرارداده بود و باعث شد تا اقدامات درمانی و تمهیدات لازم برای کاهش بیماری وی با جدیت آغاز شود اما با کمال تاسف شدت بیماری تا حدی بود که امکان ریسک برای وی و کادر فنی وجود نداشت و پس از تشکیل جلسات متعدد و مخالفت مکرر رضا زاده تصمیم نهایی اتخاذ شد.

زارع در پایان خاطرنشان کرد: کسب سومین مدال طلای المپیک برای رضازاده آرزوی بزرگی بود که تا آخرین لحظه دست از تلاش برای رسیدن به آن برنداشت. او بارها ثابت کرده بود که مرد روزهای سخت و طلایی ورزش است و همین موضوع طی یکسال گذشته بر استرس و حجم تمرینات سنگین او اضافه کرده بود.

شهابی: مربیان قبلی هم مقصر بودند

ابوالفضلم، ركوردهایم را می‌شكند

رئیس کمیسیون پزشکی آسیا در تشریح وضعیت جسمانی حسین رضازاده گفت: قویترین مرد جهان طی 3 سال اخیر با بیماریهای مختلفی دست به گریبان بود که در نهایت به وضعیت نامساعد فعلی وی و کناره گیری از المپیک ختم شد.

اصغر شهابی، نایب رئیس فدراسیون وزنه برداری کشورمان درگفتگو با مهر افزود: متاسفانه حسین رضا زاده پس از بازگشت ازالمپیک آتن دوران استراحت و نقاهت خوبی را طی نکرد و با وجود تحمل فشارهای جسمانی تمرینات با چندین بیماری مختلف از جمله ناراحتی کلیه، دیابت و فشارخون بالا نیزدست و پنجه نرم می کرد.

وی با اظهار تاسف ازاتفاق اخیر اظهار داشت: همین موضوع باعث شد تا حسین رضازاده در طول تمرینات خود با نوسان و افت زودرس قوای جسمانی مواجه شود وهیچگاه در یک وضعیت و سکون ایده آل بدنی قرارنداشته باشد. حضور مستمر وی در مسابقات سنگین آسیایی و جهانی هم روند رو به رشد بیماری وی را در برداشت تا جائیکه پزشکان به وی هشدار دادند برای حفظ سلامتی و جلوگیری از اتفاقات خطرناک بعدی نباید به فعالیت سنگین ورزشی بپردازد.

رئیس کمیسیون پزشکی کنفدراسیون آسیا به نقش مخرب مربیان قبلی تیم ملی در تشدید بیماریهای رضازاده اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخلاف هشدارهای ما مبنی بر کاهش فشار تمرینات و جلوگیری از فعالیتهای سنگین ورزشی، برخی از مربیان پیشین تیم ملی به این موارد توجه نکرده و وی را در هر شرایطی برای حضور در میادین مختلف مهیا می کردند.

باقری: حسین نابغه‌ ورزش است

ابوالفضلم، ركوردهایم را می‌شكند

كوروش باقری پس از خداحافظی "حسین رضازاده" از دنیای قهرمانی گفت: حسین نابغه‌ ورزش ایران بوده و هست و حفظ سلامتی ‌اش از حضور در المپیك واجب‌تر است.

مربی پیشین قوی‌ترین مرد جهان درگفتگو با ایسنا ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: رضازاده زحمت زیادی برای وزنه‌برداری كشیده است و با توجه به دلایل فدراسیون و كادر پزشكی سلامتی وی از همه چیز برایمان مهم‌تر است.

وی ادامه داد: حدود یكسال است كه هیچ ارتباط فنی با رضازاده و كادر فنی تیم ملی ندارم ، قطعا كادر فنی از قبل اطلاعاتی از وضعیت جسمانی و احتمال خداحافظی او از دنیای قهرمانی داشته است.

نفر چهارم المپیك سیدنی درباره‌ تاثیر‌ات نبودن رضازاده در كاروان اعزامی به المپیك 2008 پكن تصریح كرد: قطعا رضازاده امید اول طلای ایران در المپیك بود، بنابراین حضور نداشتن او تاثیرات منفی در كاروان المپیك خواهد داشت، امیدوارم سایر ورزشكاران و مخصوصا وزنه برداران قبل از المپیك توجیه شوند.

باقری درباره‌ رشید شریفی، جایگزین رضازاده در المپیك پكن گفت: باتوجه به شنیده‌هایم از وزنه‌برداران تیم ملی، شریفی ركوردهای خوبی در یك‌ضرب و دوضرب دارد و معتقدم اگر خوب هدایت شود، شانس مدال ما در المپیك خواهد بود.

فلاحتی نژاد: رضازاده باید حفظ شود

ابوالفضلم، ركوردهایم را می‌شكند

قهرمان رقابتهای وزنه برداری 2003 جهانی ونکوور از مسئولان وزنه برداری خواست حسین رضازاده را حفظ کنند تا او بتواند در جایگاهی دیگر به ورزش کشور خدمت کند.

محمد علی فلاحتی نژاد در گفتگو با مهر ضمن بیان این مطلب افزود: زمانی که رضا زاده بدلیل تصادف سال گذشته در جاده شمال مصدوم شد به ناچار مدتی را دور از تمرینات سپری کرد و آن انسجام و نظم کاری خود را از دست داد، از دست دادن مسابقات جهانی تایلند هم پیامد همین موضوع بود که قویترین مرد جهان را با مشکل روبرو ساخت.

وی عزم و اراده رضازاده را مثال زدنی توصیف کرد و گفت: حسین پس از این اتفاق مدتی را دور از هر گونه فعالیت سنگین گذراند اما بلافاصله پس از طی دوران درمان خود به تمرینات همیشگی مشغول شد. من شاهد بودم که رضازاده با وجود آسیب دیدگی به عشق مردم و رسیدن به افتخاری دیگر در المپیک مدتها به تمرینات سخت و فشرده پرداخت تا آن خلع چند ماهه غیبت از اردو را جبران کند. طبیعی است همین فراز و نشیب پس از تصادف تاثیر زیادی بر روند قویترین مرد جهان گذاشت و پایانی تلخ را در آستانه المپیک برایش بدنبال داشت.

فلاحتی نژاد در پایان اظهار داشت: امیدوارم اتفاق اخیر باعث خداحافظی رضازاده از دنیای قهرمانی نشود و وی پس از طی دوران نقاهت بازهم در میادین معتبر جهانی بدرخشد اما در هر حال اگر وی تصمیم داشت از ورزش قهرمانی جدا شود مطمئنا می تواند در پست های دیگر مثمرثمر باشد.

شریفی: مردم نباید از من توقع داشته باشند

ابوالفضلم، ركوردهایم را می‌شكند

وزنه بردار 105+ كیلوی اعزامی به المپیك گفت: نباید آن انتظاری كه از رضازاده بود، از من هم وجود داشته باشد. شریفی درگفتگو با فارس،‌ اظهار داشت: از قبل معلوم نبود قرار است در المپیك وزنه بزنم و مربیان مرا به عنوان یكی از 5 وزنه‌برداری كه بخت حضور در المپیك را داشتند، انتخاب كرده بودند. این كار نیز برای این صورت گرفته بود كه احتمال مصدومیت نفرات و نا آمادگی آنها وجود داشت.

وی تاكید كرد: به همین دلیل تمرینم را ادامه دادم و امروز نیز از آمادگی خوبی سود می برم اما نباید انتظار از من زیاد باشد ، گرچه توانم را به كار می ‌بندم تا در المپیك مدال بگیرم.

شریفی با اعلام اینكه ركوردهایش به مدال نزدیك است، خاطر نشان ساخت: در حركت یك ضرب 200 كیلوگرم و در 2 ضرب 245 كیلوگرم را مهار می‌كنم که این ركوردها با توجه به رنكینگ جهانی نزدیك به مدال است.

قهرمان سال 2008 وزنه برداری آسیا، افزود: استرس زیادی ندارم و در روزهای باقیمانده نیز خود را برای شركت در المپیك آماده می كنم. شریفی كه به عنوان جانشین حسین رضازاده در المپیك در دسته 105+ كیلوگرم وزنه می زند، تا كنون 2 مدال طلای آسیا ، یک نقره جام باشگاههای آسیا وبرنز جوانان جهان را از آن خود كرده است.

خبر غیر قابل باور برای رقیب اصلی هرکول

ابوالفضلم، ركوردهایم را می‌شكند

ویكتورز شرباتیس قهرمان وزنه‌برداری فوق سنگین جهان در سال 2007 و اصلی ‌ترین رقیب حسین رضازاده در بازیهای المپیك از شنیدن خبر خداحافظی "رضازاده" و انصراف از بازی‌های المپیك پكن شگفت‌زده شده و آن را باورش نمی کرد.

به گزارش ایسنا ، قهرمان دسته‌ فوق سنگین وزنه‌برداری جهان در سال گذشته و نایب قهرمان بازی‌های المپیك آتن از كشور لتونی پس از خداحافظی حسین رضازاده اظهار داشت : من تا روز گذشته در كمپ تمرینی لهستان تمرین می ‌كردم و خبری از این موضوع نشنیده‌ام. امروز هم كه به لتونی بازگشته‌ام هنوز خبر را نشنیده‌ام و فكر می ‌كنم كه این خبر شایعه باشد.واقعا باورم نمی ‌شود كه رضازاده خداحافظی كرده است.

وی ادامه داد: رضازاده شانس اصلی كسب مدال طلا در بازیهای المپیك پكن است و وقتی كه در پكن ببینم رضازاده نیست، آنجاست كه باور می ‌كنم كه رضازاده خداحافظی كرده است.

قهرمان وزنه‌برداری فوق سنگین جهان در سال 2007 با بیان اینكه من به غیر از رضازاده حریفان دیگری هم در المپیك دارم، خاطرنشان كرد: درست است كه رضازاده اصلی ‌ترین حریف من است اما مردان قدرتمند دیگری همچون "چیگیشف" از روسیه و "اشنایدر" از آلمان هم هستند كه رقیبان اصلی من برای كسب مدال طلا هستند.

شرباتیس در پایان خاطرنشان كرد: نمی ‌خواهم زیاد از رضازاده صحبت كنم چون كه هنوز مطمئن نیستم او خداحافظی كرده است!

مستند رضازاده پایان دیگری یافت

ابوالفضلم، ركوردهایم را می‌شكند

تهیه كننده فیلم مستندی كه درباره‌ زندگی حسین رضازاده در حال ساخت است، گفت: قصد داشتیم این فیلم را با المپیك پكن به پایان رسانیم اما با توجه به تغییرات صورت گرفته، ما نیز براساس اتفاقات پیش خواهیم رفت.

حمید حسینعلی درباره‌ تاثیر خداحافظی رضازاده در روند این فیلم گفت: همان طور كه از عنوان مستند بر می‌آید، فیلم مستند براساس وقایع و اتفاقات پیش می ‌رود و در این فیلم نیز ‌گرچه قصد داشتیم كسب مدال طلای رضازاده پایان بخش آن باشد اما با تغییرات صورت گرفته ما نیز همگام اتفاقات پیش می رویم.

تهیه كننده مستند «سرد چون فولاد، گرم چون آتش»در مورد زمان پایان این فیلم نیز عنوان كرد: قصد داشتیم پایان مسابقات رضازاده در پكن، پایان بخش این فیلم باشد اما براساس تغییرات صورت گرفته، جشنی كه طی آن رضازاده مورد تقدیر قرار می ‌گیرد، ‌سرانجام این فیلم خواهد بود. حسینعلی، ‌همچنین با بیان این كه فیلمبردای این فیلم تا كنون به نیمه رسیده، ‌پیش بینی كرد ساخت این فیلم تا اواسط شهریور به پایان رسد.

"هركول ایرانی" در المپیك نیست

ابوالفضلم، ركوردهایم را می‌شكند

خبر خداحافظی رضازاده قهرمان نامدار ورزش ایران از دنیای قهرمانی بازتاب وسیعی در رسانه‌های دنیا داشته است.

به نقل ازایسنا پایگاه اینترنتی روزنامه‌ آلمانی "فرانكفورتر آلگماین سایتونگ" در خبری با عنوان قدرتمندترین مرد جهان در المپیك حضور ندارد، نوشت: چشم پوشی این ستاره‌ فوق سنگین كه از 8 سال پیش در دسته‌ فوق سنگین وزنه‌برداری به یك نماد و الگوی همه‌گیر تبدیل شده و شانس كسب مدال طلای "ماتیاس اشنایدر" از آلمان را افزایش داده است.

پایگاه اینترنتی "هامبورگر آبندبلات" نیز با اشاره به غیبت رضازاده نوشت كه این وزنه‌بردار فوق سنگین ایرانی به دلیل مشكلات گوارشی مجبور است از دفاع از عنوان قهرمانی خود در پكن چشم پوشی كند.

پایگاه اطلاع رسانی اتریش هم در بخش خبری اش نوشت: "هركول در المپیك نیست. پایگاه اینترنتی رسمی بازیهای المپیك هم با اشاره به غیبت رضازاده نوشت: هركول در 2008 پكن نیست، همچنین این وب سایت در گزارش خود به سخنان مسئولان فدراسیون وزنه‌برداری ایران اشاره كرده و در ادامه افتخارات رضازاده را در سالهای اخیر برشمرده است.

"خبرگزاری فرانسه" هم در گزارشی كامل ضمن اشاره به خداحافظی رضازاده، به اهمیت غیبت او از بازیهای المپیك پكن و افتخاراتش اشاره كرد و نوشت: یكی از ویژگی‌های اصلی رضازاده توسل به نام مقدس حضرت ابوالفضل است.

پایگاههای اطلاع رسانی روزنامه‌ واشنگتن پست، خبرگزاری رویترز، روزنامه‌‌ تایمز خاورمیانه، خبرگزاری THE استرالیا و خبرگزاری THE استار به همراه روزنامه‌ "ارث تایمز" نیز به نقل از منابع مختلف به خبر خداحافظی رضازاده اشاره كرده‌اند.

" نما آهنگ "حسین رضازاده افتخار آفرین ایران اسلامی