تبیان، دستیار زندگی
مدیرعامل باشگاه سپاهان پس از پنج سال مدیریت در این باشگاه با حضور در رقابتهای جام باشگاه های جهان به......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شخصیت جهانی سپاهان متعلق به ایران است

ساکت از جهانی شدن سپاهان می گوید

مدیرعامل باشگاه سپاهان پس از پنج سال مدیریت در این باشگاه با حضور در رقابتهای جام باشگاه های جهان به این نتیجه رسیده است که فوتبال ایران در قیاس با فوتبال روز دنیا بسیار عقب است که باید برای کم کردن این فاصله تلاش کرد.

مدیرعامل این باشگاه که توانست از سایه سنگین نگاه دو قطبی و رنگی حاکم برفوتبال ایران، زردپوشان سپاهان را به تیمی بین المللی تبدیل کند، امروز با قاطعیت از حفظ جایگاه و اعتبار جهانی این باشگاه سخن می گوید.

حضور در رقابتهای جام باشگاه های جهان و کسب پیروزی در این رقابتها افتخار بزرگی بود که باشگاه سپاهان تحت مدیریت ساکت به عنوان نخستین تیم ایرانی به آن دست یافت که به علت شرایط تعلیقی فوتبال ایران، کسب این موفقیت جنبه بسیار ارزشمندتری به خود گرفته است.

ساکت در گفتگو با خبرگزاری مهر از تلخی ها، شیرینی ها، فرازها و  نشیب های 5 ساله حضورش در باشگاه سپاهان، خصوصاً فصل جاری که نابسامانی فوتبال ایران مشکلات عدیده ای را برای تنها نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا بوجود آورد، سخن گفت که مشروح این گفتگو را در زیر می خوانید:

*  با گذشت پنج سال از حضورتان در باشگاه سپاهان، به اهداف و برنامه هایی که از روز نخست ترسیم کرده بودید، دست یافته اید؟

در جلسه معارفه ام به عنوان مدیرعامل باشگاه سپاهان اعلام کردم سازندگی، تشکیلات قانونمند، تاسیسات و حرکت به سمت درآمد زایی فوتبال اقتصادی در برنامه ام قراردارد. در این مدت هیأت مدیره ای کارآمد به خوبی من را هدایت و راهنمایی کرد. تمام این مسائل باعث شد باشگاه از تشکیلاتی قدرتمند و دارای برنامه که فعالیت هایش براساس بودجه بندی پیش می رود، برخوردار شود.

* به نظر می رسد برخلاف بسیاری از باشگاه های کشور فعالیت های شما تنها به فوتبال خلاصه نمی شود؟

- از نظر سازندگی و توجه به تیم های پایه رشته های مختلف در دو بخش آقایان و بانوان و در نهایت تزریق بازیکنان مطرح و آینده دار به تیم های بزرگسالان، تشکیل تیم های ب برای آنها و موفقیت این تیم ها عملکرد بسیار مطلوبی داشته ایم. امروز باشگاه 75 تیم ورزشی دارد که در بخش آقایان فوتبال، هندبال و کاراته در لیگ های برتر حضور دارند و در فصل گذشته قهرمان شده اند. در بانوان هم درهندبال، بسکتبال، کاراته، بدمینتون، شنا و والیبال نتایج خوبی بدست آورده ایم.

* در بخش سازندگی و درآمد زایی چه اقداماتی انجام داده اید؟

- دربخش تاسیسات فاز یک، 2 و 3 مجموعه صفائیه را افتتاح کرده ایم. 7 سالن ورزشی، 2 زمین چمن، خوابگاه، رستوران و امکانات بسیار خوب دیگری را هم در این مجموعه فعال کردیم. همچنین مجموعه ورزشی خوبی را در اصفهان خریداری کرده ایم که پس ازچند سال درگیری هنوز به ما تحویل داده نشده ولی امیدواریم جزو مواردی باشد که امسال دراختیارمان قرار گیرد. ترانسفر بازیکن، تبلیغات، جوایز بین المللی و فروش خدمات ورزشی هم جزو اقدامات ما در زمینه درآمدزایی بوده است.

* تمام این مسائل باعث شده است باشگاه سپاهان در زمینه قهرمانی هم به موفقیت های داخلی و بین المللی دست یابد.

- 4 دوره حضور در لیگ قهرمانان آسیا در فوتبال، 5 عنوان قهرمانی مستمر در هندبال، 2 سال قهرمانی مستمر در کاراته، قهرمانی بسکتبال، هندبال، شنا و بدمینتون در بخش بانوان، معرفی 98 بازیکن درسال گذشته به تیم های رده های ملی در دو بخش بانوان و مردان و دریافت گواهینامه ایزو در بخش مدیریت کیفیت به عنوان نخستین باشگاه ایرانی، ماحصل برنامه 5 ساله و تلاش تیمی بود که باشگاه، سپاهان را به سطحی جهانی رساند که انکار ناپذیر است. همچنین باید بگویم هیئت مدیره، پرسنل باشگاه، کادرفنی و بازیکنان و حمایت هوادان مربع موفقیت باشگاه بودند که اتمسفر اصلی آن‌را عنایت خداوند تشکیل می داد.

* اما بسیاری اعتقاد دارند موفقیت های باشگاه سپاهان به علت بودجه، اعتبارات و حمایت های مسئولان رده بالا از این باشگاه بوده است؟

- برخلاف تصورات، باشگاه های صنعتی و دولتی باشگاه های چارچوب دار و بسته ای هستند که به اندازه دلخواه بودجه در اختیار آنها قرارندارد و هر پولی که وارد آن می شود حساب و کتاب خاص خود را دارد.

* برای شفاف سازی این موضوع بودجه فصل گذشته باشگاه سپاهان را اعلام می کنید؟

- بیان این موضوع اشکال بزرگی دارد زیرا خیلی ها فکر می کنند این بودجه تنها به فوتبال اختصاص دارد. برای مثال می گویم که به باشگاه سپاهان 5 میلیارد تومان بودجه تخصیص داده می شود که برای ساخت و سازها، اداره تمام تیم های ورزشی خصوصا تیم فوتبال و ورزش کارگران در نظر گرفته می شود اما خیلی ها آن را تنها بودجه فوتبال می دانند.

* پس دلیل موفقیت باشگاه های صنعتی همچون سپاهان چه عاملی بوده است؟

- آنچه که در باشگاه صنعتی باعث موفقیت می شود ثبات کاری و مدیریتی تعریف شده است و مسائل مالی بحث بعدی را تشکیل می دهد زیرا در خیلی از مراکز بودجه هست ولی ثبات مدیریتی وجود ندارد. البته منظورم از ثبات مدیریت، مجموعه مدیریت است نه فرد زیرا ممکن است من هم نباشم و هیچ اتفاقی در باشگاه رخ ندهد.

ساکت از جهانی شدن سپاهان می گوید

* در این شرایط بحث جدایی شما از باشگاه سپاهان که مطرح نیست؟

- دراین مدت فشارکار خسته ام کرده است. البته موفقیت در لیگ قهرمانان و جام باشگاه های جهان پاداش خوبی برایم محسوب می شد ولی این واقعیتی است که در این سالها کمتر توانستم به خانواده ام رسیدگی کنم. مطمئنا اگر در این مدت خانواده ام و پرسنل باشگاه از من حمایت نمی کردند، نمی توانستم به این موفقیتها دست یابم. ضمن اینکه تا وقتی که احساس کنم می توانم مفید باشم و هیأت مدیره هم موافق حضورم باشد می مانم ولی اگر روزی فکر کنم مفید نیستم خیلی راحت استعفا خواهم داد.

* اما اخیراً اخباری در خصوص فرصت های پایانی ساکت و بوناچیچ در باشگاه سپاهان، منتشر شده است؟

- اینها سناریوی خبری هستند. ما می دانیم طیف هایی درخارج از مجموعه ورزش به خصوص فوتبال هستند که به بعضی از رنگها وابستگی دارند. آنها همیشه به عنوان عقبه تیم های رنگی کشور با ایجاد جنگ های روانی و تبلیغاتی هر باشگاهی را مورد هدف قرار می دهند. امروز اما تشکیلات باشگاه سپاهان آنقدر آهنین شده است که به این صحبتها می خندد. شما ببیند روزگذشته آقای رجایی اعلام کرده که وزیر از باشگاه فوق العاده حمایت کرده است و ما از این موضوع خوشحالیم. تیغی وجود ندارد که در لبه آن قرار داشته باشیم زیرا صمیمیتی خاص بین مجموعه باشگاه و من وجود دارد و هیئت مدیره به خوبی از عملکرد باشگاه حمایت می کنند.

* می گویید ثبات مدیریتی باعث موفقیت شما و باشگاه سپاهان شده است اما اگر مدیریت باشگاهی را برعهده داشتید که در 8 میلیارد و یا بیشتر بدهی داشت، می توانستید ضمن اجرای برنامه های خود، به موفقیت هم دست یابید؟

- سوال من این است که اگر واقعا باشگاهی 8 میلیارد بدهی دارد، نمی دانم چگونه مدیری هدایت آنرا می پذیرد؟ ضمن اینکه اگر باشگاهی داشته باشم با این مبلغ بدهی ، چه دلیلی دارد بروم دو مربی در طول دو سال استخدام کنم که دو میلیارد تومان بدهی دیگر روی دستم بگذارد. بارها می خواستم این موضوع را بصورت علنی در تلویزیون اعلام کنم.

* اگر باشگاهی بدهی نداشته باشد اما از لحاظ بودجه حمایت کاملی نشود، بازهم می توان به موفقیت مدیری مانند ساکت در آن اطمینان داشت؟

- اصلا تشکیلات بدون بودجه مفهوم ندارد. تشکیلاتی را معرفی کنید که بودجه اولیه نداشته و بدون بودجه بتوان در آن کار کرد. هرکسی هم بگوید دروغ گفته است. متولی استقلال اهواز به اتکای بودجه جیب و مدیریت خود در این تیم فعالیت می کند و باشگاه های دیگر هم به اتکای بودجه تعریف شده فعالیت می کنند که عجیب و غریب و متفاوت نیست. ضمن اینکه با توجه به مشخص بودن هزینه ها، بودجه هایشان متفاوت نیست مگر می خواهیم هزینه اضافی داشته باشیم و یا مربی 2 میلیاردی استخدام کنیم.

* ولی باشگاه های معتبر تهرانی برای جذب بازیکنان جدید با مشکل افزایش قیمت و یا دخالت دلالها جهت استخدام بازیکنی مواجه می شوند که این مشکلات در اقدامات و بودجه باشگاه های شهرستانی تاثیر منفی نمی گذارد؟

- ما از طریق دلالها بازیکن جذب نمی کنیم و به همین دلیل با چنین مشکلاتی مواجه نمی شویم. چرا تاکنون پرونده شکایت یک بازیکن از باشگاه ما به فیفا نرفته است و بازیکنی نداشته ایم که حتی یک دقیقه هم برای تیم بازی نکرده است ولی ده ها هزار دلار بگیرد و برود. نه برای سپاهان بلکه برای باشگاه هایی مانند ذوب آهن، سایپا، فولاد خوزستان هم این اتفاق رخ نداده است. مطمئنا ثبات مدیریت در باشگاه های صنعتی دلیل تفاوت اصلی و جلوگیری از بروز این مشکلات می شود.

* اعتقاد شما این است که اگر در دو باشگاه پرسپولیس و استقلال ثبات مدیریتی وجود داشته باشد، آنها با این مشکلات مواجه نخواهند شد؟

- بگذارید کاشانی و فتح الله 3 تا 5 سال کار کنند، مطمئنا آنها با توجه به اینکه مدیران بزرگ کشور و افراد سالمی هستند همه امور را سر و سامان خواهند داد. مشکل پرسپولیس و استقلال مسائل مالی نیست زیرا بهترین ساپورتها را می شوند ولی نداشتن ثبات مدیریتی به این دو باشگاه ضربه می زند. فردی مانند کاشانی بار معنوی و افشین قطبی بار فنی پرسپولیس را بالا برده است. فتح الله زاده هم با اتکا به تجارب بالا سازماندهی نوینی را دراستقلال شکل می دهد که این مسائل نیاز به زمان دارد.

* به نظر شما ثبات مدیریتی از بودجه هم مهمتر است؟

- بله، این اعتقاد من است. اگرثبات مدیریتی تیمی مانند پاس همدان هم تداوم داشته باشد، می توانند همانند صباباتری و ذوب آهن که به شخصیت مناسبی دست یافته اند، به موفقیت دلخواه دست یابند. ثبات مدیریت اجازه نمی دهد کار روزمره انجام دهید زیرا باید پاسخگوی عملکردتان باشید ولی درغیراین صورت امروز را اداره می کنید و می گویید فردا به من چه ربطی دارد.

* در این مدت وسوسه نشده اید که مدیریت یکی از دو باشگاه بزرگ پایتخت یا فدراسیون فوتبال را بپذیرید؟

- ابدا، سپاهان را از همان دوران کودکی دوست داشتم و فکر می کنم اگر هنری داشته باشم باید دینم را به باشگاه شهرم ادا کنم. آدمهای بزرگی وجود دارند که بتوانند این دو باشگاه را هدایت کنند. به مدیریت در فدراسیون فوتبال هم به هیچ وجه فکر نکردم ولی اگر احساس کنم می توانم کمک فکری کنم و یا دیدگاه هایی داشته باشم که بتواند به فوتبال کشور کمک کند، هرکس رئیس شود به آن ارائه می دهم.

* قصد ندارید همانند باشگاه پاس، با تشکیل خبرگزاری یا روزنامه ای که ارگان باشگاه باشند، در رقابت رسانه ای هم به موفقیت تیم خود کمک کنید؟

- توجه به تبلیغات و رسانه امری بسیار مهم است اما کمتر فرصت کرده ایم به این موضوع بپردازیم. البته تعدادی رسانه  منصف که خالصانه و صادقانه ما را در همه صحنه ها حمایت کردند که خلا آنچنانی در این خصوص احساس نکرده اما وجودش را هم نفی نمی کنیم.

* یکی از دلایل موفقیت سپاهان در رقابتهای داخلی و خارجی استخدام مربی خوبی مانند لوکا بوناچیچ بوده است، چه عاملی زمینه استخدام این مربی را فراهم کرد؟

- پیش از تاوارس می خواستیم بوناچیچ را جذب کنیم ولی درآن مقطع وی می خواست از ایران برود و شرایط فراهم نشد. این مربی بسیارحرفه ای کارمی کند و تمرین گراست. سخت است که چنین فضایی را در تیمی ایجاد کرد اما لوکا کم کم این محیط را در سپاهان بوجود آورده و شاید عده ای سخت شان باشد.

ساکت از جهانی شدن سپاهان می گوید

* حمایت شما از بوناچیچ در مواقع حساس هم موضوعی بود که نمی توان از کنار آن به سادگی عبور کرد.

- وقتی به مربی اختیاراتی را واگذار کردید،عملکرد و نتیجه از وی خواستید باید ازآن حمایت کنید. این راهم باید پذیرفت که مربی ممکن است درمواقعی دچاراشتباه شود. مطمئنا اینگونه نیست که تمام امور صددرصد بر وفق مراد باشد زیرا در فوتبال عوامل دیگری هم از جمله وضعیت روحی – روانی بازیکنان، امکانات، آمادگی جسمانی بازیکنان و حتی شانس در نتیجه تاثیرگذاراست. کادرفنی و نفرات تیم هم عزم خود را برای موفقیت جزم کرده و به برآیندی مشترک رسیده بودند. آنها همچنین نیروهایشان را برای حرکت رو به جلوی و بدون دغدغه تیم متمرکز کردند تا به اهدافمان برسیم.

* اختلافاتی که جدیدا بین بوناچیچ و بعضی از بازیکنان تیم بوجود آمده، باعث نگرانی شما نشده است؟

- اختلاف زمانی پیش می آید که بازیکن و مربی در عرض یکدگر حرکت کنند اما طبق قوانین حرفه ای جایگاه ها مشخص شده و بازیکن پذیرفته است زیر نظر سرمربی کار کند. ممکن است من بازیکن از روش های یک مربی خوشم نیاید ولی باید همانند بازیکنی حرفه ای نگاه و عمل کنم زیرا به خاطر بازیکن، مربی تیم را عوض نمی کنند.

* اما در مصاحبه هایی که بازیکنانی نظیر نویدکیا انجام دادند، بحث هایی مطرح شد که بیانگر وجود اختلافات شدید بین سرمربی و آن نفرات بود؟

- اعتقادم این است که بعضی از آن صحبتها یا در نگارش و یا انتقال مفاهیم دچار تغییرات شده است. بازیکنی مانند نویدکیا که لوکا بارها اعلام کرده است حرفه ای ترین بازیکن سپاهان است زیرا وقتی وارد زمین می شود همانند شیر برای موفقیت تیم می جنگد و همه تاثیرحضورش را درمسابقات دیده اند، تابع دستورات مربی است. البته بین همه افراد اختلاف نظر وجود دارد اما قوانین حرفه ای تیم و روش ها کاملا مشخص است.

* و به غیر از هدایت صحیح لوکا، شما چه عواملی را دلیل موفقیت سپاهان در لیگ قهرمانان سال 2007 می دانید؟

- تجارب حضور در دوره های گذشته لیگ قهرمانان آسیا، پرسنل با تجربه که ما در ستاد آسیایی داشتیم و کارخود را به نحو احسن انجام می دادند، حرکت براساس برنامه و اینکه هیچ چیز را به اما و اگر ها موکول نکردیم، از دلایل موفقت ما بود.

البته ممکن بود موضوعی به ذهن ما نرسیده باشد ولی هرچه فکر می کردیم در مسابقات رخ می دهد، پیش بینی آن را کرده بودیم. تلاش بازیکنان، کادرفنی، هواداران و حمایت رسانه ها زمانی که احساس کردند ما در این مسابقات تنها هستیم و استقلال حضور ندارد، همه اینها به موفقیت ما کمک کرد.

* در مسیر رسیدن به فینال، بزرگترین مشکلاتتان چه بود؟

- مقابل العین همیشه با مشکلاتی روانی مواجه بودیم زیرا در این سالها نتوانستیم آنها را شکست دهیم و این موضوع بار روانی را به مجموعه ما وارد کرده و جزو گردنه های سخت در راه صعودمان به دیدار فینال بود. کنار گذاشتن آرمناک از سوی لوکا و استفاده از دروازه بان جوانی به نام محمد سواری در دیدار حساس با الشباب یکی دیگر از روزهای سخت ما را رقم زد. همچنین آسیب دیدگی نفرات کلیدی در شرایطی که در چند جبهه درگیر بودیم، مشکل بعدی ما به حساب می آمد.

* حمایت نشدن از سوی مسئولان وقت فوتبال هم یکی از مشکلات اساسی شما بود؟

- بله، یکی از مسائل بسیار مهم تنهایی ما در تلخی های این مسیرسخت بود. ما واقعا دراین مدت احساس تنهایی می کردیم زیرا فدراسیونی نداشتیم و مجموعه ای در این بخش فوتبال وجود نداشت که کمک کند یا با حضور خود به شما قوت قلب بدهد.

اصلا کسی نبود که بیاید در فرودگاه به ما بگوید که نائب قهرمان شدید؟ برای من این برخوردها مهم نیست اما بازیکنان تیم این انتظار داشتند. شما اگر در بی سامانی فوتبال بتوانید این موفقیت ها را بدست آورید کار مضاعفی انجام داده اید و بازیکنان سپاهان این کار را در شرایطی انجام دادند که تنهای تنها بودند زیرا آنها درگیرخودشان بودند و به ما فکر نمی کردند.

* برخورد سازمان تربیت بدنی با شما در آن شرایط چگونه بود؟

- اگر کمک سازمان تربیت بدنی نبود، نمی توانستیم در آن شرایط سخت ارز خودمان را دریافت کنیم که آقای عالمی در این خصوص به ما خیلی کمک کردند.

* چه زمانی این تنهایی ها غیرقابل تحمل می شد؟

- وقتی مقابل کاوازاکی و اوراوا قرار می گیرید که رئیس فدراسیون فوتبال ژاپن محور اصلی همه مسائل این دو تیم است، تحمل تنهایی ها بسیار سخت تر می شود. ما باید در مسابقات داخلی و خارجی خود همه کارها را از جمله آماده سازی ورزشگاه، امنیت، اتوبوس مردم و همه را جزیی و کلی را خودمان انجام بدهیم اما آیا تیم های تهرانی و به خصوص باشگاه های ژاپنی هم همینگونه هستند. نه آنها تنها به فکر آماده کردن تیم خود هستند ولی ما تنها در صحنه هستیم و هماهنگ کردن این تیمها بسیار سخت است.

* بازی نکردن در ورزشگاه خانگی هم مشکلات شما را افزایش داده بود، آیا امیدی دارید سال آینده مسابقات خود را در ورزشگاه نقش جهان برگزار کنید؟

- یک سال و نیم است که در ورزشگاه خانگی خود به میدان نمی رویم و از این امتیاز مهم محروم هستیم. اینگونه هم که کارها عمرانی این ورزشگاه پیش می رود فکر نمی کنم تا 2-3 سال آینده هم بتوانیم مسابقات خود را در نقش جهان برگزار کنیم. آیا مسئولان استان اصفهان نمی دانند سپاهان در بالاترین رقابتهای باشگاه های آسیا حضور دارد و باید بیشترما تحرکی روی این موضوع داشته باشند اما اینگونه نیست و خیلی آهسته کارها را پیش می برند.

* با رئیس سازمان تربیت بدنی برای حل مشکلات این ورزشگاه صحبت نکرده اید؟

- چرا با آقای علی آبادی دستور داده و بودجه ای را هم در این خصوص گذاشته اند ولی روند کارهای عمرانی خیلی کند پیش می رود و درکوتاه مدت نمی توان به آماده سازی این ورزشگاه اطمینان داشت.

* برگردیم به بحث لیگ قهرمانان آسیا، فکر می کنید دلیل اصلی شکست سپاهان در دیدار فینال این مسابقات چه بود؟

- شناختمان از اوراواردز برای بازی رفت کامل نبود و این تیم در بازی رفت به راحتی از دست ما فرارکرد. در بازی برگشت هم جو غالب ورزشگاه سایتاما که جهنمی بی نظیر بود و فکر نمی کنم در دنیا تیمی چنین سازماندهی زیبایی را برای تماشاگرانش داشته باشد، باعث فشار زیاد روی بازیکنان ما شد تا با اشتباهات فردی نتوانیم قهرمانی این رقابتها را از آن خود کنیم.

* خیلی ها اعتقاد دارند تعلیق فوتبال و بی ثباتی فدراسیون در قهرمان نشدن شما تاثیر داشته است؟

البته باید به این نکته اشاره کنم که تعلیق فوتبال ایران باعث شده است ما از فوتبال تیمهایی مانند ژاپن که همانند کنکورد در این مدت به سوی پیشرفت حرکت کردند، عقب بیفتیم. طبیعی بود که با این شرایط نمی توانیم بهتر از این نتیجه بگیریم ولی اگر غیر از این نتیجه اتفاق می افتاد حاصل غیرت و همیت بازیکنان بود. آنها تلاش خودشان را انجام دادند و دیگر زورشان به امکانات، تکنولوژی و تاسیسات فوتبال ژاپن نرسید.

* و آنجا بود که تفاوت های دیگر فوتبال ایران و ژاپن را احساس کردید؟

- ما در کشور یک ورزشگاه آبرومند نداریم در حالیکه در هر شهر ژاپن که می روید دولت ورزشگاه های متعددی ساخته است نه باشگاه ها، زیرا باشگاه ها مسئولیتی در مورد داشتن ورزشگاه برای مسابقه را ندارد. ورزشگاه فقط و فقط توسط دولت ساخته می شود و برای تمرینات و مسابقات در اختیار باشگاه قرار می گیرد.

* حضور در جام باشگاه های جهان را چگونه ارزیابی می کنید؟

- این افتخاری بزرگ بود که برای نخستین بار در فوتبال ایران اتفاق افتاد و شخصیتی جهانی ماندگار در تاریخ از ما به جا ماند که در مقطع فعلی کسی به آن توجه نکرد و از کنارش ساده گذشتند.

نکته قابل تعمق دیگر شرکت در چنین تورنمتی بود که تجربه زیادی برایمان به همراه داشت و همه شرایط را برای حضور موفق در این مسابقات به کار بردیم اما اتفاقات غیرقابل کنترل مانند بیماری آنفولانزا در عملکرد تیم تاثیرمنفی گذاشت.

* پس اتفاقات غیر قابل پیش بینی در کسب نتیجه دلخواه سپاهان در این مسابقات نقش داشته است؟

- احساسم این است که بازیکنان تیم به دلیل بیماری، تحلیل بدنی، خستگی سفر و فکر می کنم غنی شدن به علت حضور در بین شش تیم جهان باعث نتیجه نگرفتن تیم ما شد. همچنین نباید فراموش کرد که ژاپنی ها تمام تدارک لازم را برای حضور تیم خود در مرحله نیمه نهایی فراهم کرده بودند وگرنه دلیلی نداشت که مسابقات ما در شهرهای مختلف برگزار کنند، خصوصاً بحث داوری که در آن دیدار ضربات زیادی به ما وارد کرد.

* بزرگترین دستاورد سپاهان از رقابتهای جام باشگاه های جهان چه بود؟

- مهمترین دستاورد ما ایجاد شخصیتی جهانی و تجربه ارزشمند برای باشگاه سپاهان، بارمدیریتی برای ما و بار فنی که برای مربیان ما به همراه داشت. همچنین بازیکنان ما به قدرت بیشتر، تکنیک و تاکتیک برتر مسلح شدند و خودشان را در حد تیم های ایرانی قیاس نکنند. شاید در اینجا ما جزو برترین ها باشیم ولی در قیاس با تیم ها مطرح جهانی کار زیادی باید انجام دهیم.

* حضور در چنین مسابقاتی از نظر مدیریتی چه دستاوردی برای شما در پی داشت؟

- ما باید در بخش های امکانات ایاب و ذهاب تجهیزاتمان را بهتر یا به سمت اختصاصی حرکت بدهیم، مانند داشتن پروازهای اختصاصی نه اینکه بخریم اما جزو خلاء هاست. در بحث پزشکی هم به تجهیزات بهتر و بالاتر مجهز شویم، بخشی وجود دارد و بخشی در ایران نیامده است. از لحاظ برنامه ریزی و تغذیه تجربیات خوبی را بدست آوردیم. در بخش فنی هم باید بازیکنان آماده تر را در اختیار داشته باشیم یعنی تعداد بیشتری بازیکن برای حضور در میادین بین المللی به همراه داشته باشیم.

* در این خصوص بیشتر توضیح می دهید؟

- آث میلان برای حضور در رقابتهای جام باشگاه های جهان 38 بازیکن را به همراه داشت که تقریبا در یک سطح قرارداشتند. ما هم باید به بلندای مسابقاتی که در آن شرکت می کنیم بازیکنان بیشتری را داشته باشیم. ما نمی توانیم با 25 بازیکنی که سازمان لیگ اعلام کرده در رقابتهای جام باشگاه های جهان، لیگ قهرمانان آسیا، لیگ برتر و جام حذفی به میدان برویم. این اتفاق شدنی نیست و از سازمان می خواهیم به ما و سایپا اجازه بدهند برای جلوگیری از لطماتی که آسیب دیدگی و خستگی بازیکنان به نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا وارد می سازد، 5 بازیکن جدید را به لیست نفرات خود اضافه کنیم.

* اوراواردز نیز مانند آث میلان با چنین مشکلاتی مواجه نبود؟

- بله آنها در دو بازی متوالی تغییرات 60 درصدی در ترکیب خود داشتند و 35 بازیکن در لیست نفرات آنها در لیگ داخلی ژاپن وجود داشت ولی ما اگر بخواهیم برای موفقیت در مسابقات بین المللی یک بازیکن به لیست خود اضافه کنیم با مخالفت های شدیدی مواجه می شویم.

* در حالی از کمبود نفرات صحبت می کنید که در ابتدای فصل بازیکنانی نظیر محمد نوری را از دست دادید، مردانی که می توانستند در این فصل به موفقیت تیم شما کمک کنند.

- ما هم در بودجه با محدودیتهایی مواجه بودیم، ضمن اینکه بازیکنی که سرباز می شود را نمی توانیم حفظ کنیم. البته در ابتدای فصل با بازگشت محرم این امیدواری در ما ایجاد شد که این بازیکن می تواند در مسابقات مهم به موفقیت تیم کمک کند و در روزهایی که مصدوم نبود هم مهره کلیدی برای سپاهان محسوب می شد.

ضمن اینکه آمدن زادمحمود در شرایط فعلی هم ما را امیدوار کرده است که باشگاه با داشته های خود می تواند به موفقیتها مد نظر دست یابد.

* شما به عنوان یکی از مدیران فوتبال که این مشکلات را لمس کرده اید، چرا در جلسات سازمان لیگ برای رفع قوانین آئین نامه ای در خصوص جذب بازیکنان در ابتدا و یا نیم فصل اقدامی انجام نداده اید؟

- چند مرتبه در این خصوص صحبتهایی مطرح شد اما اصلاح این قوانین نیازمند کاری کارشناسانه و عزمی جزم دارد. بی ثباتی فدارسیون فوتبال به بازنگری و ارزیابی و تصحیح نشدن قوانین موجود ضربه زده است زیرا ثبات باعث زمینه برنامه ریزی بلند مدت را فراهم می کند. امیدوارم با انتخاب رئیس آینده فدراسیون فوتبال این مشکلات با برنامه ریزی و اقدامات کارشناسی شده برطرف شود.

* در جلسه این هفته سازمان لیگ چه مباحث دیگری را پیگیری خواهید کرد؟

- برنامه ریزی زمان انجام مسابقات لیگ در نیم فصل دوم یکی از دستور جلسات است که با توجه به حضور تیم ملی در بازی های رسمی و تدارکاتی، شرکت سپاهان و سایپا در لیگ قهرمانان آسیا و برگزاری مسابقات جام حذفی، باید بگویم یکی از سخت ترین و فشرده ترین برنامه ریزی ها را پیش رو داریم. ضمن اینکه به این عوامل باید بارندگی و مشکلات جوی که مانع برگزاری مسابقات می شود را هم اضافه کنیم که با توجه به این موارد بعید می دانم مسابقات لیگ را بتوانیم تا اردیبهشت ماه پایان برسانیم. تصورم این است که این مسابقات دوباره تا تیرماه به طول می انجامد.

* با این فشردگی موجود در مسابقات، به قهرمانی همزمان در لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا فکر می کنید؟

- تنها باید بگویم امیدواریم مجبور نشویم همانند فصل گذشته که لیگ داخلی را قربانی لیگ قهرمانان آسیا کردیم، در این فصل هم مجبور شویم جام هایی را فدای کسب جام های دیگر کنیم.

* در گام نخست تا چه میزان به قهرمانی سپاهان در نیم فصل نخست اطمینان دارید؟

- هدف ما قهرمانی در لیگ است و نمی توان قهرمانی در نیم فصل را هدف نهایی دانست. البته صحبت من به این معنا نیست که به این عنوان که جنبه تعیین کننده ای ندارد، بی اعتنا باشیم بلکه ابتدا می خواهیم فاصله خود را با پرسپولیس کاهش بدهیم. البته موفقیت در نیم فصل می تواند باعث تقویت روحیه بازیکنان برای حضور پرقدرت در نیم فصل دوم باشد.

* اما نتایج سپاهان در بازی های اخیر اصلا امیدوار کنند نیست؟

- کادر فنی و بازیکنان سپاهان زخمی تمام تلاش خود را انجام می دهند تا زخمهای خود را ترمیم کنند. در این سالها هیچی تیمی از ایران شرایط سپاهان را تجربه نکرده است. ما در فاصله 42 روز 3 مرتبه به ژاپن سفر می کنیم و در هر بار در مسیر رفت و برگشت بیش از 34 ساعت در پروازهای مختلف هستیم که طبیعی است این مسائل در موفقیت سپاهان تاثیر منفی می گذارد.

* جریان اعتراضتان به تغییر برنامه های سپاهان در لیگ برتر چه بود؟

- این تغییرات کم لطفی دوستان بود که شامل حال ما شد زیرا پیش از سفر به ژاپن اعلام کردند در صورت پیروزی برابر وی تاکرنیوزلند بازی ما با ذوب آهن به تاریخ دیگری موکول می شود اما درهمان روزی که به ایران برگشتیم به ما اعلام شد 2 روز بعد باید با این تیم اصفهانی دیدار کنیم.

* چرا این اعتراض را به صورت کتبی مطرح نکردید؟

- در ابتدا به علت اینکه در فدراسیون فوتبال هیچکس پاسخگو نبود اعتراضی رسمی به این تغییرات برنامه نکردیم. ضمن اینکه این اعتراضات بارمنفی تیم ما را افزایش می داد و بالاجبار با این بی برنامگی ها کنار آمدیم.

* همانطور که گفتید احساس می کنید بعضی از بازیکنان به علت حضور در بین شش تیم جهان غنی شده اند، آیا این موضوع تاثیری در نتایج منفی سپاهان در مسابقات آینده داخلی نخواهد داشت؟

-  برای حل این مشکل بخشی از قرارداد بازیکنان را کارانه ای کرده ایم و درصورت موفقیت تیم در مسابقات، آن بخش به نفرات پرداخت خواهد شد. البته مطمئنم بازیکنان سپاهان به کمتر از قهرمانی در لیگ داخلی، کسب سهمیه حضور در مسابقات دور بعد و قهرمانی در رقابتهای فصل جاری لیگ قهرمانان آسیا راضی و قانع نخواهد شد که در این راه سخت سعی داریم با هدفگذاری و برنامه ریزی خود به موفقیت بازیکنان کمک کنیم.

* شنیده می شود بوناچیچ از چند تیم خارجی پیشنهاد دارد، آیا با جدایی این مربی موافقت می کنید؟

- لوکا تا پایان فصل با سپاهان قراداد دارد و با توجه به اینکه از یک تیم ژاپنی پیشنهاد دارد، نمی تواند در حال حاضر قراردادش را با ما فسخ کند. ضمن اینکه او نیز این موضوع را با من در میان گذاشت و به من اعلام کرد در حال حاضر تنها به موفقیت با سپاهان فکر می کند.

* قرارداد لوکا در پایان فصل به پایان می رسد، آیا برای تمدید این قرارداد اقدامی را انجام داده اید؟

- نه هنوز صحبتی در این خصوص میان طرفین صورت نگرفته است.

* در صورتیکه پس از پایان قرارداد با یکدیگر به توافق نرسید، آیا بازهم رویکرد شما استفاده از مربی خارجی خواهد بود؟

- با تمام احترامی که برای مربیان ایرانی قائل هستم باید بگویم در این مدت تجربه بسیار خوبی را با مربیان خارجی همچون استانکو و بوناچیچ داشته ایم و احتمال استفاده از مربیان خارجی در راس هدایت تیم بیشتر است.

* در چند روز گذشته بحث وجود اختلاف فاحش در قراردادهای بازیکنان که در هیأت فوتبال ثبت شده برای فرار از مالیات مطرح شده است، چنین مباحثی در باشگاه سپاهان وجود دارد؟

- در باشگاهی صنعتی مانند سپاهان چنین امکانی وجود ندارد زیرا همان قراردادی را که در هیئت فوتبال ثبت می شود به سازمان دارایی تحویل می دهیم. همچنین در روز عقد قرارداد مبلغ مالیات بازیکن را از کل رقم قرارداد کم می کنیم و به حساب سازمان دارایی می ریزیم تا در آینده با مشکلی مواجه نشویم. ضمن اینکه پرداخت ها و دریافت های باشگاه ما از یک حساب انجام می شود و چون بانک دولتی بوده و قابل پیگیری است، هیچگونه تخلفی دراین خصوص صورت نمی گیرد.

سپاهان مدیر عامل سپاهان

* در این مدت بارها شنیده ایم که ساکت از نفوذش در فدراسیون برای موفقیت تیم خود به هر شکل ممکن استفاده می کند، این موضوع تا چه میزان صحت دارد؟

- سوگند می خورم تا به امروز به هیچ وجه سعی نکرده ام از این موقعیت برای موفقیت سپاهان سوء استفاده کنم. حتی به من اتهام زدند که در تغییر برنامه و موفقیت تیم در آن فینال کذایی نقش داشتم ولی من در بعضی از جلسات سازمان لیگ برای دوری از این مسائل شرکت نمی کنم.

* می توانید برای مستند شدن گفتارتان مثالی را مطرح کنید؟

- در نشستی که برای تصمیم گیری تخلف باشگاه ذوب آهن در استفاده از 4 بازیکن خارجی صورت گرفت، برای جلوگیری از این شائبه که از تیم شهرم حمایت کرده ام، شرکت نکردم. همچنین در بعضی از رای گیری ها به درستی از شرکتم جلوگیری می شد تا چنین مسائلی رخ ندهد. البته به عنوان فردی که سالها در فوتبال ایران حضور دارد تحلیل و دیدگاه کارشناسی خود را در مورد برخی از مسائل مطرح می کنم ولی مقررات مشخص است و هیچگاه از قدرتم برای اعمال نظراتم جهت موفقیت تیم سپاهان استفاده نکردم.

* ولی بحث تعویق مسابقات شما پس از پیروزی برابر الوحده در اصفهان این شایعات را افزایش داد؟

- ابدا این مسائل صحت ندارد زیرا 5 ماه است نه در جلسات سازمان لیگ شرکت می کنم و به ارتباطی با اعضای آن در خصوص این موضوعات داشته ام. در بازی با الوحده هم بازیکنان در رختکن از مسئولان فدراسیون چنین درخواستی را انجام دادند و ما هم شبانه نامه رسمی خود را به فدراسیون ارسال کردیم که فردای آن مسابقه در جلسه ای که برگزار شد، تصمیم گرفتند بازی ما به تعویق بیفتد. ضمن اینکه آن زمان بحث ملی اهمیت زیادی داشت و سپاهان می توانست با پیروزی بر الوحده ضمن صعود به دیدار فینال لیگ قهرمانان آسیا، جواز حضور در جام باشگاه های جهان را بدست آورد. اتفاقی که رخ داد و درنهایت در چنین مسابقات معتبری پرچم ایران بر فراز استادیوم ها مشهور ژاپن نصب شد.

* تعویق مسابقات در شرایطی در فوتبال ایران رخ می دهد که تیمی مانند اوراواردز 3 روز پس از برگزاری دیدار رفت در فینال لیگ قهرمان آسیا در مسابقات لیگ ژاپن به میدان می رود و در همین فاصله زمانی در مسابقه برگشت برابر سپاهان صف آرایی می کند.

- مسابقات اوراواردز پیش از دیدار با ما در رقابتهای جام امپراطوری و لیگ ژاپن به تعویق افتاد تا با خیال آسوده اردوی یک هفته ای خود را در دبی برگزار کنند و بدون خستگی در مسابقه رفت دیدار فینال به میدان بیاید. ضمن اینکه آنها در فاصله زمانی 14 ساعت به ژاپن برگشتند ولی ما این مسافت را با سفری 23 ساعت طی کردیم.

* این سفر طولانی به علت بی برنامگی باشگاه سپاهان رخ داد یا دلیل دیگری داشت؟

- ما در ایران با مشکلات حمل و نقل مواجه هستیم، برای مثال ما پس از دیدار با الوحده جمعه شب از دبی به اصفهان آمدیم و شما فکر کنید چگونه می توانیم به علت نبودن پرواز به کرمان، صبح شنبه بازیکنان را با اتوبوس به کرمان بفرستم تا پس از طی مسیری 8 ساعته روزیکشنبه با مس کرمان بازی کنند. ضمن اینکه ما در آن مقطع زمانی برای برگزاری مسابقات خود بازیکنان را با پروازها و مسیرهای مختلف به شهر محل انجام آن دیدار می فرستادیم.

* برای حل این مشکلات جهت حضور در مسابقات فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا برنامه ریزی خاصی انجام داده اید؟

- تنها راه چاره استفاده از پرواز اختصاصی یا چارتر است که هزینه آن بسیار زیاد خواهد بود. این مشکلات را رقیبان ما ندارند اما باید برای موفقیت تیم با آنها کنار بیاییم.

* آیا امروز می توان از سپاهان به عنوان قطب سوم فوتبال ایران نام برد؟

- سپاهان سالهاست که خود را به عنوان قطب سوم فوتبال معرفی کرده است و سایر تیم ها باید به فکر تشکیل قطبهای دیگر باشند. امروز فوتبال ایران سه قطب به نام های سپاهان، پرسپولیس و استقلال دارد و هواداران فوتبال به غیر از پیگیری نتایج دو تیم تهرانی نتایج تیم سپاهان را پیگیری می کنند. البته ما باید ضمن تثبیت عناوین قهرمانی در مسابقات داخلی، به فکر حفظ شخصیت جهانی سپاهان باشیم.