تبیان، دستیار زندگی
در شرایطی كه دوران مدیریت اكبر غمخوار در پرسپولیس پایان یافته تلقی می‌شود اما واقعیت این است كه به نظر من وی از نظر ساختاری عملكردی موفق در پرسپولیس داشت كه جای تقدیر دارد. محمد مایلی كهن افزود: باشگاهی كه فاقد هرگونه مكان و ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مایلی كهن: ازپروینوپرسپولیسمی گوید

در شرایطی كه دوران مدیریت اكبر غمخوار در پرسپولیس پایان یافته تلقی می‌شود اما واقعیت این است كه به نظر من وی از نظر ساختاری عملكردی موفق در پرسپولیس داشت كه جای تقدیر دارد.

محمد مایلی كهن افزود: باشگاهی كه فاقد هرگونه مكان و محل تمرین و زیرساخت‌ها بود، هم اینك دارای ساختار مشخص است اما از نظر مسایل فنی، وی آشنایی با این مقوله نداشته است و براین اساس باید سایر افراد هیات مدیره كه در این زمینه آشنایی داشتند، كمك‌های لازم را انجام می‌دادند و به نظر من از نقطه نظر فنی آنها كمك‌های لازم را انجام ندادند.

سرمربی سابق تیم ملی فوتبال امید تصریح كرد: اصولا افرادی كه در هیات مدیره باشگاه فعالیت دارند و از جمله خود مدیرعامل باید از نظر قدرت مالی و بنیه اقتصادی در شرایط مطلوبتری قرار داشته باشند و بتوانند علاوه بر تحقق اهداف فنی و فرهنگی، در اصل به باشگاه پول تزریق كنند كه صرف سرمایه‌گذاریهای سخت افزاری و نرم افزاری شود.

بازیكن اسبق تیم فوتبال پرسپولیس درباره عدم توجه احتمالی غمخوار به تصمیمات هیات مدیره گفت: طرح این موضوع از سوی برخی اعضای هیات مدیره در اصل كم لطفی است زیرا حتی انتخاب بگوویچ به عنوان سرمربی تیم، تصمیم فردی نبوده است و براساس دیدگاهی جمعی انجام شده است، حتی حضور بازیكنان نیز با نظر جمع و نه صرفا دیدگاه غمخوار عملی شده است كمااینكه اگر بحث عدم توجه مدیر عامل به نظرات هیات مدیره مطرح بود، باید از همان ابتدا این را مطرح می‌كردند نه در زمان حال حاضر كه تیم از نظر فنی سیری مطلوب نداشته است.

مایلی كهن خاطرنشان كرد: جلسات هیات مدیره دارای صورت جلسه و دستوری مشخص است كه مدیرعامل به عنوان مجری تصمیمات هیات مدیره تلقی می‌شود. به نظر می‌رسد حال كه تیم از نظر فنی دچار مشكل شده است، مدیرعامل از نظر فردی قربانی شده است كه در مجموع باید با در نظر داشتن واقعیت، منصفانه‌تر مسایل را دید و عنوان كرد مجموعه مسوولان تیم در كار خود موفق نبوده‌اند نه تنها اكبر غمخوار.

وی درباره هیات مدیره كنونی باشگاه و میزان توفیق در روند فعلی حاكم بر پرسپولیس اظهار داشت: مساله مهم این است كه تمامی اعضای هیات مدیره برای مسوولیت خود وقت بگذارند و اگر فرصت كافی در اختیار ندارند بهتر است در همین ابتدا پذیرای مسوولیت نشوند، علاوه بر این نباید منتی را بر روی باشگاه بگذارند.

مایلی كهن ادامه داد: متاسفانه در سالهای گذشته و اخیر مد شده است كه همواره مسوولین بر سر باشگاه منت می‌گذارند اما به نظر من مدیرعامل، اعضای هیات مدیره، مربی و حتی تداركات پرسپولیس باید از حضور در این باشگاه افتخار كنند. هر كس قبول مسوولیت می‌كند باید وقت بگذارد و از نظر مالی و شخصیت حقیقی كاملا در اختیار باشگاه باشد و بداند كه وظیفه بسیار دشواری را در پیش دارد ضمن اینكه پرسپولیس و عضویت در این باشگاه به منزله امتیازی برای اعضای هیات مدیره و مسوولین تلقی می شود.

مربی سابق تیم فوتبال پرسپولیس درباره مربی فصل آینده این باشگاه به ایسنا گفت: متاسفانه همیشه به شكلی برخورد كرده‌ایم كه اگر باشگاه یا تیم ملی با مربی خارجی موفق شده باشد، مربی داخلی را كوبیده‌ایم و اگر موفق نبوده است، به مربی داخلی پر و بال داده‌ایم. نباید اینگونه به مسایل نگاه كرد، راندمان كاری یك مربی را نمی‌توان با یك فصل سنجید به عنوان مثال نمی‌توان گفت: «لوییس ون‌گال» مربی بدی است چون در مقطعی عملكرد خوبی در بارسلون نداشت و یا نتوانست هلند را به جام جهانی 2002 هدایت كند. این نوع ارزیابی درست نیست زیرا تنها یك عامل به طور صددرصد در میزان توفیق یك باشگاه موثر نخواهد بود و مجموعه‌ای از عوامل مختلف می‌توانند شرایط موفقیت را رقم بزنند. در پرسپولیس چه با حضور مربی خارجی و چه مربی داخلی مهم این است كه تصمیم‌گیرندگان باشگاه خوب عمل كنند و در اصل تصمیماتی اتخاذ شود كه منافع جمعی را در پی داشته باشد. در واقع به شكلی عمل نشود كه اگر یك یا دو نفر با فردی خوب نیستند، به لحاظ شخصی مانع از فعالیت وی شوند و به دلیل منافع فردی او را كنار بگذارند.

مایلی كهن افزود: از مشكلات پرسپولیس در فصل گذشته این بود كه در عمل از لحاظ فنی و فرهنگی تیم ارتقایی نیافت و به جایگاه شایسته خود نرسید.

سرمربی سابق تیم ملی فوتبال امید درباره تعریف ساختارهای جدید در باشگاه پرسپولیس و تشكیل كمیته فنی به ریاست كاشانی، گفت: در جایی عنوان شده بود كه «مدیریت باشگاه فوتبال» در پرسپولیس تشكیل شده است كه چنین لفظی را صددرصد نادرست می‌دانم، زیرا اصولا مدیر باشگاه فوتبال معنی ندارد چون این سوال پیش می‌آید كه مگر باشگاه در باشگاه داریم؟

در این بین مدیر سازمان فوتبال از دو جهت قابل بررسی است و اینكه اگر از شرح وظایف مشخص و تعریف شده‌ای برخوردار باشد كه تداخلی را با وظایف مدیرعامل ایجاد نكند و باشگاه دچار دوگانگی نشود، مسلما مثبت خواهد بود.

مایلی كهن افزود: اعطای مسوولیت‌هایی در رابطه با جذب بازیكن، مربی و تمام مسایل مربوط به فوتبال برای این مدیریت قابل قبول و مطلوب است كه در این رابطه با توجه به شناخت موجود از كاشانی به عنوان شخصیتی ورزشی و حقیقی، وی فردی خوشنام، از قهرمانان مملكت و از دیدگاهی فرهنگی برخوردار است به هر حال باید شرح وظایف وی كاملا روشن و مشخص باشد تا در ادامه كار دچار مشكل نشود.

كاپیتان سابق تیم فوتبال پیروزی درباره علی پروین و بازگشت مجدد وی به پیروزی نیز اظهار داشت: شاید برخی از طرح این مساله خودداری كنند اما به عنوان فردی كه همیشه واقعیت را گفته است، اعتقاد دارم مروری به شرایط پرسپولیس در چند فصل گذشته نشان می‌دهد كه پیش از این هم پرسپولیس آبستن حوادث بسیاری با پروین بوده است. كم شاهد مشكلات مادی، فنی، اختلاف بین بازیكن و مربی نبوده‌ایم و اینكه بازیكنان قهر می‌كرده‌اند و فردا با گل و شیرینی سر تمرین می‌آمدند. به نظر من برخی از مشكلات پرسپولیس ناشی از برخورد حذفی با پروین به لحاظ مسایل فرهنگی و نه فنی بود و این تفكر كه اگر مربی خارجی جذب شود، صددرصد پرسپولیس را متحول می‌كند و با حضور تماشاگران بسیار، كلاس فوتبال متفاوت خواهد شد.

وی خاطرنشان كرد: در دو سه بازی اول پرسپولیس در فصل قبل نتایج خوبی بدست آمد و این طور شد كه برخی ژست‌های آنچنانی گرفتند اما به تدریج دیدند كه واقعیت این طور نیست. حذف پروین به آن شكل خوب نبود و نه تنها بار فنی تیم را افزایش نداد بلكه حتی بار فرهنگی را نیز به نوعی كاهش داد.

بازیكن سابق تیم فوتبال پرسپولیس یادآور شد: با توجه به تمامی مسایل عنوان شده اما در عین حال مخالف این موضوع هستم كه فرد یا افرادی را مالك پرسپولیس بدانیم و به این تیم منت بگذاریم. ما هر چه داریم از پرسپولیس است و در اصل این باشگاه به روی ما منت دارد، پروین هم از این قضیه مستثنی نیست، باید جایگاه و شخصیت حقوقی وی حفظ شود و برای سایرین نیز باید به همین شكل عمل كرد.

باید از جایگاه ویژه پروین نزد هواداران استفاده كرد و اینطور نباشد كه با اختیارات نامحدود به پرسپولیس بازگردد.

واقعیت این است كه طیفی از مردم و پرسپولیسی‌های خونگرم و دوست داشتنی پروین را دوست دارند و باید به خواسته‌های این طیف احترام گذاشت، ضمن اینكه به روی پرسپولیس در شرایطی كه كاركردن با اختیارات نامحدود در آن لحاظ شود دیگر نمی‌شود اسم باشگاه گذاشت.

مایلی كهن درباره ضرورت تغییر در بازیكنان فعلی پرسپولیس و جذب نفرات جدید به این تیم گفت: قصد نفی زحمات بازیكنان را ندارم ولی در بحث جذب و نحوه پرداخت حق و حقوق بازیكنان خیلی خوب عمل نشد و درعین حال برخی از بازیكنان مظلوم واقع شدند. به عنوان مثال ممكن است كریم باقری از لحاظ فنی افت كرده باشد ولی نمی‌توان گفت از نظر اخلاقی و شخصیتی دچار تغییر شده است. باقری علیرغم طی تمام مدارج ترقی در سطح باشگاهی و ملی اما هیچگونه تغییری حتی در شكل ظاهری او دیده نمی‌شود و به هیچ عنوان اهل حاشیه نبوده است كه قابل ارزش است. بازیكنانی چون جباری، خان محمدی، جمشیدی، امامی فر، برزگر و ... نیز اهل جار و جنجال نبودند و از آنها استفاده نشد، به هر حال از اختیارات مسوول جدید، تصمیم‌گیری است. به نظر من باید افراد مفید در كار فنی تیم و نفرات مثمرثمر را حفظ و از آنها استفاده كرد اما افرادی هم كه مورد نیاز نیستند را باید به شكل مناسب به تیم‌های دیگر انتقال داد.

مایلی كهن در پایان درباره درخواست احتمالی باشگاه پرسپولیس به وی به عنوان مربی فصل آینده این تیم اظهار داشت: تاكنون هیچ صحبتی در این زمینه با من نشده است اما باید توجه داشته باشید كه پرسپولیس در حال حاضر زیر نظر سازمان تربیت بدنی است و مسوولین سازمان و همچنین برخی اعضای هیات مدیره نظر خوبی روی من ندارند. این یك واقعیت است كه نباید به روی آن چشم بست. من جزو ركوردداران پرسپولیس از نظر تعداد بازی و سابقه حضور در این تیم هستم كه بیشترین تعداد بازی را با توجه به تعداد محدود مسابقات در گذشته انجام داده‌ام. به عنوان مربی در كنار پروین، یك بار قهرمان و یك بار نایب قهرمانی در آسیا را كسب كرده‌ام. طبیعی است كه بسیار علاقه‌مند به پرسپولیس هستم و خود را مدیون آن می‌دانم، این باشگاه از نظر تعداد هواداران با بسیاری از باشگاه‌های بزرگ جهان قابل رقابت است و علاقه‌مند به موفقیت آن و برخورداری از آینده‌ای مناسب از لحاظ فنی و ساختاری هستم. اما بنا به دلایل گفته شده حضور من در این تیم نزدیك به صفر است.