تبیان، دستیار زندگی
بهداشت مهمترین اصول ورزشکار
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهداشت مهمترین اصول ورزشکار


بهداشت ، علم حفظ تندرستی است و در باره ی مــراقبت از بدن و اصـول یک زندگی سالم بحث می کند و هدف آن حفظ سلامتی بدن (جسمی, فکری , اجتماعی , معنوی ) و پیشگیری از مبتلا شدن به بیماریهاست .

ورزش

بهداشت ورزشی چیست؟

به وجود آوردن شرایط و عواملی را گویند كه در نتیجه آن ورزشكاران بدون هیچگونه آسیب دیدگی شروع به ورزش كنند و در حین و بعد از ورزش احساس هیچگونه ناراحتی نكنند. ورزش اصول بهداشتی خاص خود را دارد كه رعایت آنها از بروز عواقب خطرناك جلوگیری می كند و مهم است بدانیم چگونه ورزش كنیم تا بتوانیم برای كارهایی كه در آینده باید انجام دهیم توانایی داشته و آسیب كمتری ببینیم و زود خسته نشویم.

هنگام ورزش باید به نكات زیر توجه كامل داشت:

- لباس ورزشی نباید از جنس پلاستیك باشد تا از تبادل هوا جلوگیری نماید و در نتیجه باعث افزایش دمای بدن گردد.

- لباس نباید تنگ باشد. در قسمت های مچ دست و پا از جنس كش استفاده نگردد. در هوای سرد از كلاه یا پیشانی بند استفاده شود.

- كفش ورزشی باید راحت و دارای قوس مناسب با كف پا باشد و از یك كفه اضافی در كفش استفاده گردد. كفش نباید تنگ و یا گشاد باشد، از كفش های ورزشی بدون پاشنه، میخ دار و یا استوك دار روی آسفالت و یا سالن استفاده نكنیم. حتما باید هنگام ورزش از جوراب ورزشی استفاده كنیم.

- بدن ورزشكار باید هنگام تمرین تمیز باشد تا عمل تنفس پوست و تعرق به آسانی صورت گیرد.

- لباس تمرین بعد از ورزش باید شسته شود و از پوشیدن لباس دیگران جدا خودداری گردد، زیرا در غیر اینصورت ممكن است، باعث انتقال بیماری شود.

- یك ورزشكار باید حوله، لیوان و لباس گرم اختصاصی داشته باشد.

بهتر است فاصله مصرف غذا تا شروع تمرینات ورزشی ،‌ کمتر از ? ساعت نباشد تا هضم و جذب مواد غذایی انجام گرفته و خون به مقدار کافی در دسترس ماهیچه ها باشد

- در هنگام بیماری تا زمانی كه بهبودی حاصل نشده ورزشكار حق شركت در فعالیت ورزشی را ندارد.

- در هنگام آسیب دیدگی به خصوص ضربه به سر یا ستون فقرات، باید فعالیت را قطع كرد.

- در هنگام ورزش اگر دچار حالت تهوع، سرگیجه یا دردهای عضلانی شدید، باید فعالیت را قطع كرد.

- قبل از فعالیت های ورزشی با استفاده از حركات نرمش، بدن را خوب گرم كرد و پس از فعالیت ورزشی باید بدن را سرد و به حالت اولیه برگرداند.

- پس از ورزش نباید در جریان هوای سرد قرار گرفت و یا آب سرد زیاد نوشید تا دچار سرماخوردگی نگردید.

- بلافاصله بعد از غذا نباید ورزش كرد.

ورزش

-پس از فعالیت های ورزشی در معرض جریان هوای سرد قرار نگیرید زیرا احتمال ابتلا به امراض مختلف منجمله بیماری های کلیوی همواره وجود دارد .

-سعی کنید پس از تمرین و بازی ، لباس های ورزشی خود را شسته و در زیر نور آفتاب خشک کنید . زیرا لباس های ورزشی آغشته به عرق بدن ، محیط مناسبی برای رشد قارچ های بیماری زایی است که در صورت استفاده مجدد از آن ها می توانند انسان را مبتلا نمایند .

- پیوسته اصول انسانی و احترام به دیگران را مد نظر داشته و همانند یک ورزشکار واقعی رفتار نمایید.

- بهتر است فاصله مصرف غذا تا شروع تمرینات ورزشی ،‌ کمتر از یک ساعت نباشد تا هضم و جذب مواد غذایی انجام گرفته و خون به مقدار کافی در دسترس ماهیچه ها باشد . ضمناً از نیم ساعت مانده به تمرین تا یک ربع بعد از تمرین ، از صرف نوشیدنی خیلی سرد باید خودداری شود .

- احساس خستگی و کوفتگی در پایان تمرین مخصوصاً‌ در مسابقات ورزشی دست می دهد . در این حالت بدن کاملاً به حالت عادی برنگشته و آمادگی هضم معمولی غذا را ندارد و مدتی طول می کشد تا پس از فعالیت شدید ، اشتها به وجود آید . بنابراین بعد از تمرینات و مسابقات ، تنها مواد غذایی مناسب ، نوشیدنی مخصوصاً آب میوه است .

فرآوری :طاهره رشیدی

بخش ورزشی تبیان


منابع : 1- پیایگاه خبری ورزشی اصفهان

2- سلامت