تبیان، دستیار زندگی
محققان سوئدى مى گویند كه ورزش منظم مى تواند به كاهش خطر ابتلا به بیمارى آلزایمر و مقابله با تحلیل قواى مغزى ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آلزایمر حریف ورزش نمى شود

آلزایمر حریف ورزش نمى شود

محققان سوئدى مى گویند كه ورزش منظم مى تواند به كاهش خطر ابتلا به بیمارى آلزایمر و مقابله با تحلیل قواى مغزى كمك كند.

این نتایج كه در نشریه پزشكى لنست نورولوژى چاپ شده است حاصل یك مطالعه بلند مدت از وضعیت سلامتى گروهى از داوطلبان سالخورده است. در این میان خطر ابتلا به آلزایمر در آن دسته از افراد این گروه كه در دوران میانسالى تحرك جسمى داشته اند ۵۰ درصد كمتر از سایرین بود.

این پندار كه ورزش فكرى مانند حل جدول كلمات متقاطع ممكن است به دفع آلزایمر كمك كند از قدیم رایج بوده است اما برخى پژوهشگران مى گویند هنوز نمى توان در مورد ورزش فكرى به عنوان راهى براى جلوگیرى از آلزایمر اظهار نظر كرد.

مطالعه تازه در خصوص افرادی که ورزش می کنند و فعالیت جسمانی منظم دارند نشان داده است که آنها کاهش چشمگیری در خطر تحلیل قوای مغزی دارند.

پس دلیل دیگری برای ورزش کردن،  بدنی سالم و مغزی سالم است

در نگاه اول به نظر نمى رسد تحرك و ورزش جسمى در حفظ قواى مغزى خیلى مؤثر باشد اما شواهد روز افزون حاكى از آن است كه ورزش منظم مى تواند در این زمینه مؤثر باشد.(البته در این این میان عوامل بسیاری از جمله تغذیه مناسب و... در کاهش خطر ابتلا به بیمارى آلزایمر موثر هستند که از ورزش به عنوان یکی از این عوامل نام برده شده است)

خلاصه درباره بیماری آلزایمر:

علائم بیماری آلزایمر با از دست دادن قدرت حفظ اطلاعات بخصوص حافظه موقت در دوران پیری آغاز شده و به تدریج با از دست دادن قدرت تشخیص زمان، افسردگی، از دست دادن قدرت تکلم، گوشه گیری و سرانجام مرگ در اثر ناراحتی‌های تنفسی به پایان می‌رسد. در این خصوص مرگ پس از ۵ تا ۱۰ سال از بروز علائم اتفاق می‌افتد اما بیماری حدود ۲۰ سال قبل از ظهور علائم آغاز شده‌است.

مخلص کلام اینکه  مطالعه تازه در خصوص افرادی که ورزش می کنند و فعالیت جسمانی منظم دارند، نشان داده است که آنها کاهش چشمگیر در خطر تحلیل قوای مغزی دارند.

پس دلیل دیگری برای ورزش کردن،  بدنی سالم و مغزی سالم است.

                                                                                                                                                 تنظیم: ایمان پناهی