تبیان، دستیار زندگی
ورزشكارى در مورد یك تمرین ورزشى براى شما سخن مى گوید و شما آن را براى چند تن از دوستانتان شرح مى دهید. روز بعد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تفکرات غلط در مورد كاهش وزن (1)

تفکرات غلط در مورد كاهش وزن

فردی در مورد یك تمرین ورزشى براى شما سخن مى گوید و شما آن را براى چند تن از دوستانتان شرح مى دهید. روز بعد در یك سالن ورزشى در مورد همان تمرین دوباره چیزهایى مى شنوید و تصور مى كنید كه این تمرین واقعا كارساز خواهد بود اما كارشناسان معتقدند كه پیشنهادات نادرست یا ناقص در دنیاى بدنسازى و كاهش وزن بسیار زیادند به طورى كه مى توانند مانع رسیدن شما به هدفتان شوند.

فراموش نکنید که برخى از این راه حلهاى غلط بى ضررند اما بسیارى از آنها مى توانند دردسرساز باشند. آنها باعث بروز ناامیدى در فرد مى شوند و حتى بعضى سبب مصدومیتهاى متعددى مى شوند.

یكى از دلایلى كه باعث رواج این تمرینهاى نادرست مى شود، این است كه افراد به طور متفاوتى به تمرینهاى مختلف واكنش نشان مى دهند. مواردى كه براى یك نفر مؤثرند ممكن است براى فرد دیگرى نباشند، در این مواقع شما باید ورزش و تمرینى كه براى شما مفید است و مشكل تان را حل مى كند را بیابید.

علاوه بر این مطلب، كارشناسان معتقدند كه باید جلوى برخى از این تمرینها را گرفت و هرچه زودتر این كار انجام شود، بهتر است. براى اینكه بتوانید راه حل سالم تر، مطمئن تر و لذت بخش ترى را بیابید، نكات درست و نادرست در مورد ورزش كردن را برایتان شرح مى دهیم.

دویدن به روى دستگاه دوی ثابت (تردمیل)

*تصور غلط شماره یك: دویدن به روى دستگاه دوی ثابت (تردمیل) در مقایسه با دویدن به روى آسفالت یا در سالن ورزشی فشار كمترى را بر زانوان شما وارد مى كند.

در این خصوص "تد شلیفن" مربى ورزشى در یك كلینیك، در مركز درمانى دانشگاه نیویورك گفت: دویدن ورزشى عالى است اما روى زانوها اثر      مى گذارد. چون فشار ناشى از وزن بدن بر مفصلها وارد مى شود، فرقی

نمى كند كه به روى آسفالت بدوید یا به روى دستگاه دوی ثابت (تردمیل). وی در ادامه افزود: بهترین راه براى كاستن فشار وارده بر زانوها، تنوع بخشیدن به ورزش است. اگر دویدن را با سایر فعالیتهاى ورزشى كه باعث سلامت قلب مى شوند(مثل استفاده از دوچرخه ثابت) بیامیزید، فشار وارد شده بر زانوها كاهش می یابد و در نتیجه مى توانید سالها بدوید.

* تصور غلط شماره 2 : كار كردن با دستگاههای چربى سوز، چربى شكم را از بین مى برد. دراین خصوص چیزهایى كه در تبلیغات شبانه تلویزیونى مى بینید را باور نكنید! کارشناسان معتقد هستند که دستگاه چربى سوز ممكن است به مستحكم كردن ماهیچه هاى بخش میانى بدن شما كمك كند و حالت بدن شما را متناسب كند اما توانایى دیدن ماهیچه هاى شكمى با مقدار كلى چربى بدن متناسب است. در این میان اگر چربى هاى شكمى خود را از دست ندهید، ماهیچه هاى شكمى را نخواهید دید.

حال سئوال اینجاست که آیا استفاده از این دستگاهها مى تواند به شما در كم كردن چربى هاى شكم كمك كند؟

تفکرات غلط در مورد كاهش وزن

در این خصوص جواب كارشناسان منفی است. چون آنها معتقدند که شما نمى توانید قسمت خاصى از بدنتان را در نظر بگیرید و چربى هاى آن را بسوزانید و مصرف كنید. بنابراین این دستگاهها نمى توانند به كم كردن وزن در آن قسمتهاى بدن كمكى بكند. براى سوزاندن چربى بدن، شما باید تمریناتى را انتخاب كنید كه هم شامل ورزشهاى كمك كننده به قلب و عروق و هم شامل ورزشها و تمرینات استقامتى باشند. این نوع ورزش میزان كلى چربى بدنتان، از جمله ناحیه شكم را كم مى كند.

* تصور غلط شماره 3 : ورزشهاى ایروبیك میزان متابولیسم بدن را تا ساعتها بعد از ورزش افزایش مى دهند. در حقیقت این فرضیه درست است اما مقدار كالرى مصرفى آنگونه كه شما فكر مى كنید نیست!

در این خصوص کارشناسان معتقدند که درست است كه متابولیسم بدنتان بعد از ورزش ایروبیك با مقدار اندكى افزایش، همچنان ادامه مى یابد اما مقدار آن از نظر آمارى قابل توجه نیست. در حقیقت اینكار فقط 20 كالرى بیشتر از مقدار عادى در هر روز مصرف مى كند. با وجود اینكه مقدار كمى ترقى در متابولیسم،  بعد از انجام ورزشهاى استقامتى دیده

مى شود، نمى تواند نقشى اساسى ایفا كند. فراموش نکنید که این مسأله واقعاً به عنوان موفقیت در مصرف انرژى محسوب نمى شود.

شنا كردن براى كاهش وزن عالى است

* تصور غلط شماره 4 : شنا كردن براى كاهش وزن عالى است. درست است كه شناكردن براى زیاد كردن ظرفیت ششها و بزرگ كردن ماهیچه ها بسیار كمك كننده است و حتى به از بین بردن تنش اضافى بدن كمك مى كند اما تا زمانى كه براى ساعتها شنا نكنید، شناكردن به كم كردن وزن بدن كمكى نمى كند. به علت اینكه خاصیت شناورى و رانش آب، بدن شما را حمایت مى كند فعالیتى كه در هنگام راه رفتن در شرایط عادى دارید، در هنگام راه رفتن در آب كمتر مى شود.

از سوی دیگر این امرى عادى است كه شما وقتى از آب بیرون مى آیید احساس گرسنگى شدیدى كنید. در حقیقت ممكن است موجب شود كه بیشتر از حالت معمولى غذا بخورید و این پیروى از یك برنامه غذایى را سخت مى كند.

                                                                                                                                        ادامه دارد...

                                                                                                             منبع: ایران ورزشی - تنظیم: ایمان پناهی