تبیان، دستیار زندگی
افرادی که شکایت دارند و همیشه خسته هستند، می‌توانند به یک راه‌حل ساده متوسل شوند وکمی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نتیجه یک بررسی نشان می دهد ؛

برای رفع خستگی ورزش کنید

برای رفع خستگی ورزش کنید

افرادی که شکایت دارند و همیشه خسته هستند، می‌توانند به یک راه‌ حل مناسب و ساده متوسل شوند و کمی ورزش سبک انجام دهند.

در این خصوص یک بررسی جدید در دانشگاه جورجیا نشان می‌دهد فعالیت جسمی سبک مرتب مانند راه‌رفتن تفریحی می‌تواند میزان انرژی فرد را تا 20 درصد افزایش دهد و میزان خستگی را تا 60 درصد کاهش دهد.

این پژوهشگران می‌گویند اغلب ما فکر می‌کنیم که فعالیت جسمی به خصوص هنگامی که از قبل احساس خستگی کنیم، باعث فرسودگی بیشتر ما می‌شود اما این بررسی نشان می‌دهد با ورزش مرتب به خصوص در افرادی که زندگی بی حرکتی دارند، در واقع باعث احساس داشتن انرژی بیشتر می‌شود.

پژوهشگران آزمایشگاه روانشناسی ورزش در دانشگاه جورجیا به بررسی 36 فرد پرداخته بودند که به طور مرتب ورزش نمی‌کردند و می‌گفتند که همیشه احساس خستگی می‌کنند. آنها این افراد را به 3 گروه تقسیم کردند، یک گروه روزانه 20 دقیقه روی یک دوچرخه ثابت 3 بار در هفته برای 6 هفته ورزش با شدت متوسط انجام دادند، گروه دوم میزان مشابهی فعالیت جسمی اما با شدت کمتر و  به صورت راه ‌رفتن ‌ تفریحی انجام دادند و  گروه سوم ورزشی انجام ندادند.

برای رفع خستگی ورزش کنید

در این میان هر 2 گروه ورزش با شدن کم و متوسط، 20 درصد احساس انرژی بیشتر را نسبت به گروهی که ورزش نمی‌کردند را گزارش کردند اما آنچه باعث تعجب پژوهشگران شد این بود که گروهی ورزش تفریحی و با شدت کم انجام داده بودند، نسبت به افرادی که فعالیت جسمی شدیدتری انجام داده بودند، کاهش بیشتری در خستگی را گزارش کردند.

پاتریک اوکانر سرپرست این پژوهش درخصوص گفت: شاید ورزش با شدت متوسط برای افرادی که از قبل خسته هستند بیش از حد لازم  باشد و به اندازه زمانی که فعالیت جسمی کم‌ شدت انجام می‌دهند، باعث بهبودی آنها نمی‌شود.

وی می‌‌افزاید: برای بسیاری از افرادی که بیش از حد کار می‌کنند و خواب کافی ندارند، ورزش راهی است تا این افراد احساس داشتن انرژی بیشتری کنند. این کار هم پایه علمی دارد و در مقایسه با کارهایی مانند خوردن قهوه یا نوشابه‌های انرژی‌زا دارای مزیتهای بسیاری است.

گفتنی است یک گروه تحقیقاتی پیش از این نتایج تحقیقی را منتشر کرده بودند که نشان می‌داد ورزش می‌تواند خستگی را در بیماران مبتلا به سرطان، بیماری قلبی و سایر بیماریها برطرف کند.

                                                                                                                                 تنظیم و تدوین: ایمان پناهی