تبیان، دستیار زندگی
عوامل آشكارساز:این عوامل،عوامل مستقیم و ناگهانی كمردرد هستند که می توانند سبب ایجاد درد كمر برای بار اول و یا ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیر ورزش در درمان دردهای كمر (2)

تاثیر ورزش دردرمان دردهای كمر(2)

عوامل آشكارساز : این عوامل،عوامل مستقیم و ناگهانی كمردرد هستند که می توانند سبب ایجاد درد كمر برای بار اول و یا عود كمردردهای قبلی شوند. این عوامل را می توان به قرار زیر تقسیم بندی کرد:

1- استفاده جدید: به هرگونه فعالیت تمرین نشده یا اجرا نشده از قبل می گویند كه می تواند تحریك آمیز بوده و سبب بروز درد شود. حركتی كه برای زمانی انجام نشده، اگر به طور ناگهانی انجام شود یا فراتر از توانایی عضوی باشد كه در حالت كنونی سالم است، می تواند سبب آسیب به عضو (مثلا ستون فقرات كمری) و درد ناگهانی آن شود. مانند تغییر وضعیت ناگهانی پس از یك كار طولانی یا انجام یك ورزش سنگین برای اولین بار در سنین میانسالی.

2- استفاده نادرست: به هرگونه حركت نادرست یا قرار گرفتن در وضعیت نامناسب جهت انجام كار گفته می شود مثلا خم شدن برای برداشتن فرش یا یک جسم سنگین به شیوه غلط یا قرار گرفتن در وضعیت نامناسب برای خاموش كردن لامپ یا بالا كشیدن تنه برای رسیدن به كمد، اینها حركات نرمالی هستند كه اگر به درستی اجرا شوند، هیچگونه بیماری ایجاد نمی شود. این كارها با عضلات نا متعادل یا حركت ناگهانی، سبب فشار به ستون فقرات كمری و بروز درد می شود، یك كمر سالم ممكن است از عهده این شرایط بر آید ولی كمری كه اغلب از درد رنج می برد تسلیم می شود.

3- استفاده بیش از حد: استفاده درست و معمولی از عضوی كه بیش از حد خسته است و به مدت طولانی تحت فشار و استرس قرار داده شده است. این حالت در ستون فقرات كمری سبب آسیب به آن و بروز درد شدید كمر می شود.

4- ضربه: در هر تصادف یا حادثه ای مانند سقوط از بلندی یا ضربه مستقیم، ستون فقرات كمری ممكن است آسیب ببیند. این آسیب می تواند از یك كوفتگی مختصر عضلانی یا رگ به رگ شدن مهره ها تا پارگی لیگامانها، شكستگی مهره ها یا آسیب به نخاع كمری باشد. شكستگی مهره و آسیب به نخاع بیشتر در اثر پرت شدن از بلندی (مثلا از روی نردبان) یا تصادف با اتومبیل اتفاق می افتد. باید توجه داشت كه در افراد مسن، مهره های كمر به علت پوكی استخوان ضعیف شده و ممكن است یك ضربه آرام هم باعث شكسته شدن آنها شود.

در چنین مواردی باید تا حد امكان از حركت دادن بیمار جلوگیری كرد. اگر بیمار نمی تواند پاهایش را حركت دهد معنی آن این است كه نخاع صدمه دیده است. در این حالت گردن بیمار نباید خم شود و بیمار نباید بنشیند یا از جای خود برخیزد بلكه باید وی را روی وسیله ای شبیه برانكارد گذاشته و به بیمارستان انتقال داد.

پیشگیری از کمردرد

پیشگیری

بدون شک پیشگیری از صدمات ناحیه كمر به مراتب آسانتر از معالجه آن است. بیشتر متخصصان معتقدند ورزشهایی مثل پیاده روی ، شنا و دوچرخه سواری ممكن است در بهبود كمردرد مفید باشد چرا كه این روشها باعث تقویت عضلات اطراف ستون فقرات، مفاصل و باعث تعادل و تناسب بدن می شود. امروزه به جای پیاده روی یا دوچرخه سواری از اتومبیل استفاده می كنیم. در این میان ممكن است عضلات پاهایمان ضعیف شده و عملكرد قلب و ریه نیز به طور موثر كاهش یابد. با ورزش می توان عضلات را تقویت كرد و فشار وارد بر ستون فقرات را كاهش داد و مفاصل را متحرك نگه داشت، علاوه بر این با ورزش عملكرد قلب و ریه نیز بهبود می یابد. ناراحتی های ماهیچه و رباط ها ممكن است در اثر كار سنگین و زیاد خم شدن و بلند كردن اشیا با روش نادرست، چرخیدن و پیچش ناگهانی كمر و زمین خوردن یا حتی ایستادن نادرست اتفاق بیفتد.

از جمله مواردی كه برای پیشگیری از كمر درد باید رعایت شود عبارت است از :

1- هنگام ایستادن، راه رفتن و نشستن، پشت شما كاملا راست باشد. (سر خود را بالا گرفته، شكم را به داخل كشیده و قفسه سینه را در حالت استراحت قرار دهید)

2- هنگام ایستادن و راه رفتن، انگشتها تا حد امكان به سمت جلو قرار گرفته و بیشتر وزن روی پاشنه ها تحمیل شود. وزن خود را به طور مساوی روی هر2 پا تقسیم كنید وهرگز به عقب خم نشوید.

3- حتی الامكان از پوشیدن كفشهای پاشنه بلند و غیر استاندارد خودداری شود.

4- هنگام نشستن درخانه، محل كار یا ماشین باید پشتتان به جایی تكیه داشته باشد. در این هنگام حوله ای را لوله كنید و در ناحیه كمری قرار دهید. تا حد ممكن از صندلی هایی محكم و صاف استفاده كنید. در صورت امكان در حالت نشسته یك یا هر2 زانو بالاتر از سطح رانها قرار گیرد. این مساله بخصوص در هنگام رانندگی (با جلو كشیدن صندلی راننده) یا هنگام نشستن در اتومبیل به عنوان مسافر اهمیت دارد.

نحوه غلط بلند کردن جسم سنگیننحوه صحیح بلند کردن جسم سنگین

5- اجسام را به طور صحیح از زمین بلند كنید (بلند كردن اشیا باید به نحوی باشد كه فشار ناگهانی و شدید به كمر وارد نكند) صحیح بلند كردن یعنی با حفظ راستای ستون فقرات از زانو و عضلات قوی پا استفاده كردن.

6- حتما تخت راحتی داشته باشید. طاق باز و با زانوهای خم بخوابید یا به پهلو خوابیده و یكی از2 زانو را خم كنید. اگر هر روز با كمردرد از خواب بلند می شوید، احتمالا تخت خیلی سفت یا خیلی نرمی دارید. در هنگام خواب وضعیتهای مختلفی به خود بگیرید و هرگز به روی شكم نخوابید.

7- اگر كارهایی مانند باغبانی انجام می دهید كه مستلزم به جلو خم شدن است، بعد از 5 دقیقه بایستید. می توانید كمی به عقب خم شوید و در این صورت تمامی اعضایی كه مدتی در اثر به جلو خم بودن تحت فشار بوده اند كشیده می شوند و احساس راحتی می كنید.

8- از چاقی پرهیز كنید یك رژیم غذایی متنوع و متعادل كه شامل مقادیر زیادی میوه و سبزیجات تازه است، برای خود در نظر بگیرید. همچنین مصرف انواع چربی، شیرینی و نمك را كم كنید.

9- از كشیدن سیگار اجتناب كنید چون سیگار خطر پوكی استخوان را افزایش داده و نیكوتین موجود در سیگار از طریق تداخل با مواد غذایی كه به دیسكهای مهره های كمری می رسند آنها را آسیب پذیر می كند.

10- برای جلوگیری از خشكی پشت، مرتب ورزش كنید. پیاده روی، شنا و ... به شما كمك خواهند كرد (اگر پیاده روی یا دویدن را انتخاب كردید كفش مناسب به پا كنید). در این موارد سخت گیری نكنید ومقدار ورزش را به تدریج افزایش دهید. 5 دقیقه نرمش روزانه بهتر از یك ساعت و یك بار نرمش در هفته است.

نکته: فراموش نکنید که هرگاه دچار كمردرد شدید به عنوان اولین اقدام به پزشك مراجعه كنید تا ابتدا علل طبی آن بررسی شود.

                                                                                                                                                                 منبع:فارس