تبیان، دستیار زندگی
حركات ورزشی در درمان دردهای ناحیه كمر تاثیر مثبتی دارد. همه ما حداقل یكبار درد كمر را در زندگی تجربه كرده‌ایم كه ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیر  ورزش در درمان دردهای كمر (1)

تاثیر  ورزش در درمان دردهای كمر 1

حركات ورزشی در درمان دردهای ناحیه كمر تاثیر مثبتی دارد.همه ما حداقل یكبار درد كمر را در زندگی تجربه كرده‌ایم كه عامل بالقوه وجود این شرایط، به طور عمده مكانهای كاری است.

عوارض استخوانی و مفصلی ناشی از كار و تغییر شكل وضعیت طبیعی بدن از زمانهای قدیم شناخته شده‌اند. شغل و كار ضمن اینكه زندگی افراد را تامین می‌كند، ممكن است برای سلا‌‌مت آنها نیز خطراتی را به بار آورد. تكرار مداوم حركات یكنواخت باعث می‌شود بدن حالتی را كه در موقع انجام دادن این حركات به خود می‌گیرد، حفظ كند. در نتیجه از حالت طبیعی خارج شده و وضع غیرعادی به خود بگیرد كه ممكن است باعث درد عضلا‌‌ت مربوطه شود.

در قرن اخیر گرچه بشر توانسته با پیشرفت علوم، بر بسیاری از بیماریهای عفونی فایق آید اما تغییر شیوه زندگی و صنعتی شدن جوامع و در پی آن تبدیل كارهای بدنی به كارهای فكری و اداری افزایش ساعات اشتغال افراد، وضعیت نامناسب فیزیكی بدن در حین كار، رژیم غذایی نامناسب، عدم استراحت كافی، افزایش استرسهای روحی، بیماریهای قلبی عروقی، روماتیسم، تصادفات و ... نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

در بین این بیماریها مشكلات ستون فقرات مخصوصا كمر درد بالاترین میزان را دارا است كه علت اصلی آن تغییر شیوه زندگی از زندگی پر تحرك و پر فعالیت به سمت كم تحركی و پشت میز نشینی و عدم تطابق صحیح وضعیت بدن با این نوع حیات است.

در بررسی آماری شیوع كل دردهای ناحیه كمر حدود 80 درصد گزارش شده یعنی 80 درصد مردم جهان حداقل یكبار كمردرد را تجربه كرده اند كه در جوامع صنعتی اولین تظاهرات آن از حدود 30 سالگی آغاز شده و روند تخریبی سریعتری نیز دارد. این آمار بسیار بالا ضرورت شناخت وضعیتهای مناسب را در زندگی امروزی نشان می دهد.

 80درصد مردم جهان حداقل یکبار کمر درد را تجربه کرده اند

عوامل بروز كمردرد (كمردردهای مكانیكی)

شامل آن دسته از بیماریهایی هستند كه در اثر و با بواسطه یك عامل مكانیكی مانند ضربه، حركات فیزیكی نامناسب، كم بودن قوام عضلات یا فشار بیش از حد به ناحیه ستون فقرات كمری و در اثر بد قرار گرفتن وضع بدن در حالت نشسته و ایستاده ایجاد می شوند. این دسته از بیماریها 90 در صد از علل كمر درد را تشكیل می‌دهند و نكته جالب اینكه به راحتی قابل پیشگیری هستند كه عوامل بروز آنها در زیر آمده است.

1- قرار گرفتن در وضعیتهای نا مناسب

 وضعیت نامناسب ایستادن: قرار گرفتن در وضعیت نامناسب هنگام ایستادن، سبب افزایش یا كاهش قوسهای ستون فقرات یا انحراف جانبی آنها می‌شود كه در هر صورت باعث بروز كمردردهای شدید می شود.

وضعیت ایستا: وضعیت ایستا و بدون تحرك به خصوص وقتی كه نامتقارن و كج باشد، برای ستون فقرات بسیار مضر است. این حالت در كار با ماشین آلات كه نیاز به قرار گرفتن در یك وضعیت ثابت و نامتقارن به مدت طولانی دارد، بسیار اتفاق می افتد و اگر اصلاح نگردد می تواند باعث درد قابل توجهی در ناحیه كمر شود.

افرادی كه با كامپیوتر كار می كنند به طور مداوم در یك وضعیت ایستا قرار دارند. به طوری كه سر خم شده، دستها روی صفحه كلید قرار گرفته و تنها انگشتان حركت می كنند. این حالت با فشار بر نواحی شانه ای و انقباض ممتد عضلات گرد و كتف همراه است و اغلب این افراد از درد در ناحیه شانه های خود شكایت دارند. در صورتی كه صفحه كلید در سمت چپ و صفحه كامپیوتر در سمت راست كاربر قرار گیرد به طوری كه مجبور باشد در روز مدام سرش را حركت دهد یا اینكه صفحه كلید بالاتر و یا پایین تر از ارتفاع استاندارد خود قرار گیرد، فشار مكانیكی وارد بر ستون فقرات بیشتر شده و سبب آسیب بیشتری می گردد.

همچنین وضعیت نامناسب نشستن، خم شدنهای طولانی از ناحیه كمر، چمباتمه زدن به مدت طولانی، خم و راست شدن مكرر نیز از دلایل دیگر است.

تاثیر  ورزش در درمان دردهای كمر 1

2- كاهش تحرك

كاهش تحرك می تواند نتیجه عدم استفاده یا بهبود ناكافی عضو بعد از آسیب دیدن باشد.

عدم استفاده: كاهش دامنه طبیعی حركات ستون فقرات و عدم استفاده فعالانه از این عضو منجر به سفتی و كاهش خاصیت ارتجاعی آن شده و از طرفی باعث آتروفی (لاغر شدن) عضلات نگهدارنده ستون فقرات می شود. بدین ترتیب عضلات ضعیف و لاغر، قدرت حمایت از ستون فقرات كمری در شرایط مورد نیاز مثل بلند كردن جسم سنگین از روی زمین را ندارند در نتیجه سبب بروز كمردرد می شوند. این وضعیت با ورزش فعال در كل دامنه حركتی ستون فقرات، فیزیوتراپی و تقویت عضلات نگهدارنده قابل جبران است.

3- بهبود ناكافی

به طور مثال عدم بهبود كامل بعد از یك حمله كمر درد ناشی از اسپاسم عضلانی كه منجر به كاهش گودی كمر شده، می تواند باعث كاهش تحرك ستون فقرات شود. در این مورد با بهترین درمان انجام تمرینات ورزشی به طور فعالانه و تحت نظر یك فیزیوتراپیست جهت اصلاح گودی كمر و بازگشت به وضعیت طبیعی است.

4- استرس ناشی از كار

نیرو وارتعاش: نیرو و ارتعاش تولید شده از سوی ابزار مختلف، از طریق دستها یا اندام دیگر به بدن منتقل می شود و باعث فشارهای غیر معمول به خصوص در اطراف گردن وشانه ها می شود برای مثال كار با دریلهای بادی، چكش زدن مداوم، پوشیدن دستكش های سنگین یا رانندگی طولانی مخصوصا با وسایل نقلیه سنگین از قبیل تراكتورها، یك نیروی ارتعاشی قوی را به بدن منتقل می كند كه با افزایش فشار عمودی به دیسكهای بین مهره ای سبب آسیب به آنها و بروز كمردرد می شود.

توالی و تداوم كار: كار سنگین و مداوم در یك وضعیت ثابت برای ستون فقرات بسیار مضر است. به خصوص در مشاغل صنعتی كه نیروی زیادی برای انجام كار صرف می شود، بهتر است زمانی هر چند كوتاه به استراحت جهت تجدید قوا اختصاص داده شود تا از آسیبهای ناشی از كار سنگین بر ستون فقرات كاسته شود.

چاقی یکی از دلایل کمردرد

5- چاقی

وزن زیاد مشكل شایعی است كه گریبان گیر برخی افراد جامعه شده است. صرف نظر از شكل ظاهری كه یك مقوله شخصی است، عوارض ناشی از چاقی مانند فشار حاصله روی قلب، تمایل به افزایش فشار خون، آسیب به ستون فقرات (به خصوص ناحیه كمر) و ... قابل توجه است. آسیب حاصل از چاقی بر ستون فقرات كمری بلافاصله قابل تشخیص نیست ، به خصوص اینكه درد ناشی از آن بیشتر در ناحیه لگن و زانوها احساس می شود. شایع ترین شكل آسیب به صورت افزایش گودی كمر در اثر حجم زیاد شكم و آویزان بودن آن است.

این حالت به مرور سبب پیدایش كمر دردهای شدید و مزمن می شود كه در حاملگی نیز شایع است. باید توجه داشت مدتی پس از ختم حاملگی، ستون فقرات به شكل طبیعی خود بازمی گردد اما در مورد چاقی مزمن اینطور نیست. كاهش تحرك نتیجه قطعی چاقی است به طوریكه افزایش حجم بافت نرم موجب قطع حركات مفصلی در انتهای دامنه طبیعی حركتشان می شود. فراموش نکنید که افراد چاق بیشتر از بقیه به آرتروز مهره های كمری مبتلا می شوند در نتیجه در افراد چاق كاهش وزن، اولین و مهم ترین اقدام در درمان كمر درد است.

                                                                                                                                                                منبع:فارس