تبیان، دستیار زندگی
در این مقاله قصد داریم اعتقادات اشتباهى كه باعث مى شود مردم ورزش نكنند و نتوانند ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعتقادات غلط در مورد ورزش

در این مقاله قصد داریم اعتقادات اشتباهى كه باعث مى شود مردم ورزش نكنند و نتوانند  اندام متناسب مورد علاقه خود را داشته باشند را براى شما عنوان كنیم.

عقاید اشتباه زیادى در این زمینه دور و بر شما را گرفته است كه باعث مى شود نتوانید حقیقت را ببینید. چند مورد از آن را در اینجا مطرح مى كنیم.

1-وقت كافى براى ورزش كردن ندارم.

هیچكس براى ورزش كردن وقت ندارد. ما در عصر فعالیت و كنِش زندگى مى كنیم و دیگر عصر بعد از ظهرهاى آزاد و لم دادن روى كاناپه و تماشاى تلویزیون به سر آمده است. همه سعى مى كنند تا مى توانند كارهاى مختلف را پشت سر هم انجام دهند یا حتى در یك زمان چند كار را با هم انجام دهند.

اما اگر خوب فكر كنید، مى بینید كه ورزش خود باعث افزایش زمان مى شود، چون طول عمر را بیشتر مى كند. اگر هر روز فقط 30 دقیقه از وقت خود را براى ورزش اختصاص دهید، خواهید توانست در سال هاى طلایى زندگیتان پر از انرژى به همه كارهاى خود برسید. هیچوقت با كمبود توان و انرژى روبه رو نخواهید شد، و قادر خواهید بود از بروز بیمارى هایى كه با بالا رفتن سن ایجاد مى شود نیز جلوگیرى كنید. ورزش و رژیم غذایى دو اصل مهم در دوران جوانى است. در همان 30 دقیقه اى كه من پیشنهاد كردم، مى توانید مواد شیمیایى مفید را بدن ایجاد كنید و پر انرژى و شاداب بمانید.

2- من چاقم، چون از بچگى متابولیسم بدنم پایین بوده است.

تحقیقات نشان داده است كه اكثر انسان ها متابولیسمى متوسط دارند اما اكثراً چون مى بینند كه خیلى راحت چاق مى شوند، تصور مى كنند كه بدنشان متابولیسم خوبى ندارد. حقیقت این است كه اگر درست غذا بخورند و ورزش كنند، متوجه تغییراتى فوق العاده مى شوند.

البته افراد چاقى هم هستند كه متابولیسم بدنشان واقعاً پایین تر از حد متوسط است و به آسانى چاق مى شوند اما راه هاى زیادى براى كمك به این دسته از افراد وجود دارد البته این افراد نباید توقع داشته باشند كه هیكل مانكنى پیدا كنند اما مى توانند حداقل هیكلى متوسط داشته باشند.

3- اگر ورزش كنم، هیكلم مثل بدنسازها مى شود.

مى دانم كه ممكن است دوست نداشته باشید هیكلتان مثل هیكل ورزشكاران بدنساز به نظر برسد اما مطمئناً دلتان هم نمى خواهد كه هیكلتان مانند هیكل برخى افراد گنده و چاق باشد. اگر من راه هایى را به شما معرفى كنم كه از طریق آن بدنسازان حرفه اى چربى بدنشان را به پایین ترین حد مى رسانند، متابولیسم بدنشان را افزایش مى دهند و به بدن هایشان شكل و فُرم مى دهند، چه؟

به علاوه، عضله بسیار متراكم تر از چربى است و فضاى كمترى مى گیرد. درواقع، میزان مساوى ماهیچه، نصف فضاى چربى را مى گیرد. به هیچ  وجه تصور نكنید كه ماهیچه آوردن بدهیكلتان مى كند، برعكس به هیكلتان فرم مى دهد و آن را زیباتر مى سازد.

4- چون درست غذا مى خورم، لازم نیست ورزش كنم.

اصلاً درست نیست. تغذیه مناسب و ورزش باید با هم همراه باشد تا نتیجه مطلوب حاصل شود. فكر نكنید اگر كم غذا بخورید، خوش هیكل مى مانید. باید بدانید كه اگر كالرى لازم براى بدن به آن نرسد، بدن به دو چیز پناه مى برد: یكى ماهیچه ها و یكى چربى ها. متاسفانه، براى بدن آسانتر است كه سراغ ماهیچه ها برود و آنها را از بین ببرد. به همین خاطر است كه اكثر رژیم هاى غذایى مدت زمانى طولانى به طول مى انجامد. چون مردم میزان كالرى مصرف خود را به پایین تر از حد معمول مى رسانند، بدن نیز براى جبران به ماهیچه ها پناه مى برد و متابولیسم بدن به این طریق كاهش مى یابد. به همین خاطر معمولاً رژیم گرفتن كارى بسیار دشوار است.

اما اگر هر روز ورزش كنید، بدنتان قبل از رجوع به ماهیچه ها صبر مى كند و با خود فكر مى كند كه براى بلند كردن وزنه ها به این عضلات نیاز دارد پس دست از آن مى كشد و به سراغ چربى ها مى رود. به همین خاطر است كه رژیم غذایى همراه با ورزش همیشه نتیجه مثبت مى دهد.

5- چند وقت ورزش مى كنم، بعد دست از آن مى كشم.

حتى اگر از ابتدا به خود عادت نداده باشید كه همراه با رژیم غذایى مناسب ورزش هم بكنید، نگران نباشید، هر وقت بخواهید مى توانید شروع كنید و بدنتان را عادت بدهید. همه ما در طول روز كارهایى را انجام مى دهیم كه براى ما به شكل عادت درآمده است: دوش گرفتن، صبحانه خوردن، سر كار رفتن، و ....چرا نباید ورزش را نیز جزئى از این عادت ها درآوریم؟ چرا نباید زمانى را هرچند اندك به ورزش كردن اختصاص دهیم و این كار را پیوسته و هر روز انجام دهیم و به هیچ وجه پشت گوش نیندازیم.

با اینكار خیلى زود تغییرات شگرفى را هم از لحاظ فیزیكى و هم روحى در خود مشاهده خواهید كرد و بعد با خود مى گویید كه واقعاً ارزشش را داشته است. مطمئن باشید این هم خیلى زود، مثل غذا خوردن، جزء عادت هایتان در مى آید.

منبع: ایران ورزشی