تبیان، دستیار زندگی
ورزش با وزنه از مفید ترین روشهای تقویت استخوانها بخصوص برای بانوان است که برای ساختن و نگهداری استخوانهای نیرومند در زندگی...........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استخوانهای قویتر با ورزش

با وزنه استخوانهای قویتری داشته باشید

ورزش با وزنه  مفید ترین روش برای تقویت استخوانها

ورزش با وزنه از مفید ترین روشهای تقویت استخوانها بخصوص برای بانوان است که برای ساختن و نگهداری استخوانهای نیرومند در زندگی ضروری می باشد. بخصوص به منظور جلوگیری از عارضه پوکی استخوان بهتر است ورزش را هرچه زودتر آغاز کنید ، اگرچه برای استحکام استخوانها  تمام ورزشها تاثیر یکسانی ندارند.

بهترین نوع ورزش برای تحریک رشد استخوان، فعالیتی است که برتمام استخوانها اثر گذار باشد و آن چیزی جز تحمل وزن نیست. فراموش نکنید که این تنها به معنای راه رفتن یا وارد کردن سنگینی به استخوانها نیست بلکه هر نوع فعالیتی است که به اسکلت بدن (بیشتر از فعالیتهای بی تحرک هرروزه که به آن عادت داریم) یا ماهیچه هایی که استخوانها را احاطه کرده اند، فشار وارد می آورد.

انجام دوی آرام باعث تقویت استخوانهای مچ ، ساق پا و حتی مفاصل رانها می شود اما هیچگونه تاثیری بر استخوانهای مچ دست و یا نواحی بازوها نخواهد داشت

تمامی استخوانها به هر فشاری که به آن وارد می شود واکنش نشان می دهدند. هنگامیکه استخوان احساس فشار کند یا از یک فعالیت برانگیخته شود، تمایل بیشتری به محکمتر شدن پیدا می کند و بدن را مجبور به ساختن استخوانهای بیشتری می کند. این مکانیزم بسیار خاص است و تنها استخواهایی که به آنها فشار آمده محکمتر می شوند برای مثال انجام دوی آرام باعث تقویت استخوانهای مچ ، ساق پا و حتی مفاصل رانها می شود اما هیچگونه تاثیری بر استخوانهای مچ دست و یا نواحی بازوها نخواهد داشت.

همچنین تجربه نشان داده است که بازیکنان حرفه ای تنیس دارای استخوانهای بسیار محکمتر و ضخیم تری در بازویی که توسط آن راکت را می گیرند هستند تا بازوی دیگر بدنشان. از سوی دیگر استخوانهایی که در طول زندگی از آنها استفاده نشود و فشاری بر آنها وارد نشود بتدریج ضعیف تر می شوند.

استخوان مچ دست تنیسورها بسیار قوی است

جراح اورتوپد هنگامیکه بازو یا پای بیماران را گچ می گیریم و آنها بی حرکت می شوند، مدام با این مساله مواجه هستیم که استخوانها بتدریج ضعیف می شوند و پس از بهبود و شروع به فعالیت بتدریج دوباره قوی می شوند زیرا هنگامیکه گچ باز می شود، از عضو گچ گرفته شده به طور طبیعی استفاده می شود.

پس نتیجه می گیریم که برای بالابردن قدرت استخوانها باید ورزش کنید. تعجب نکنید اما کارشناسان معتقدند که بهترین ورزش برای ساختن استخوانهای کل بدن وزنه برداری می باشد. یک برنامه خوب وزنه برداری که شامل قسمت فوقانی، پایینی و مرکز بدن (شامل نواحی شکم، لگن و ستون فقرات) باشد تمام استخوانهای بدن شما را محکم می سازد.

لازم است در اینجا اضافه کنیم که بر خلاف ظاهر این ورزش بخصوص برای زنان بسیار مهم است زیرا ورزشی که به استخوانها فشار نمی آورد باعث استحکام یا رشد آنها نمی شود.

نکته خلاف انتظار دیگر ورزش شنا است. این ورزش برای قلب، ناحیه تحتانی کمر و داشتن اندامی مناسب (با ماهیچه های قوی) بسیار مفید است اما چون در آب دچار بی وزنی می شویم سهم چندانی در ایجاد تراکم استخوانها ندارد. حالت وزش شنا دقیقآ شبیه به مشکل فضانوردان در فضا است زیرا آنها در فضا حالت بی وزنی دارند و مقدار فاحشی از تراکم استخوانها و کلسیم خود را حتی با بهترین ورزشهای طراحی شده در پرواز از دست می دهند.

بهتر است در مورد انتخاب نوع ورزش با پزشک خود مشورت کرده و برنامه ورزشی خود را تحت مراقبت او انجام دهید تا از ضعیف تر کردن استخوانها پیشگیری شود

هشدار به افرادی که دارای پوکی استخوان هستند

استخوانهای شما از حد طبیعی خود ضعیف تر است و درشروع کردن هر نوع ورزشی باید دقت کنید. باید از ورزشهایی که سبب زمین خوردگی یا فشار و کشش زیاد بر استخوانها که می تواند موجب شکستگی آنها شود پرهیز کنید.

ورزش با نظر پزشک

بهتر است در مورد انتخاب نوع ورزش با پزشک خود مشورت کرده و برنامه ورزشی خود را تحت مراقبت او انجام دهید تا از ضعیف تر کردن استخوانها پیشگیری شود زیرا برنامه های ورزشی متنوعی برای افزایش تعادل و جلوگیری از زمین خوردن و شکستگی استخوانها وجود دارند. شما با راهنمایی پزشک معالج می توانید از برنامه های سلامت استخوان استفاده کنید وفراموش نکنید که هیچگاه برای ساختن استخوانها دیر نیست، پس همین امروز شروع کنید

                                                                                                                                    تهیه و تنظیم: ایمان پناهی