تبیان، دستیار زندگی
امروزه سرطان یکی از بیماری هایی است که با شنیدن اسم آن لرزه به اندام افراد می افتد اما .....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با ورزش به جنگ سرطان برویم

آرمسترانگ قهرمان دوچرخه سواری

امروزه سرطان یکی از بیماری هایی است که با شنیدن اسم آن لرزه به اندام افراد می افتد. این در حالیست که شاید اینقدر که اسم سرطان ترسناک است، ‌خود آن ترسناک نباشد.

سرطان چیست و چگونه به جود می آید؟

بدن انسان حدودا دارای 100 تریلیون سلول می باشد. همواره سلولهای جدید جایگزین سلولهای پیر و فرسوده یا سلولهای مصدوم می شوند اما در بعضی موارد، برخی از سلولها دارای رشد ناهنجار بوده و توده ای از بافت را به نام تومور به وجود می آورند که اینگونه تومورها می توانند به 2  شکل بدخیم یا خوش خیم باشند که هر تومور بدخیم اصطلاحأ به عنوان سرطان نامیده می شود. سلولهای سرطانی از نوعی به نوع دیگر متفاوت بوده و دارای سرعت رشد گوناگون هستند. معمولا سلولهای سرطانی توسط سیستم ایمنی بدن از بین می روند اما فقط یک سلول سرطانی برای پیدایش سرطان کافی است. علیرغم آنکه تومورهای بدخیم سلامتی و زندگی انسان را به مخاطره می اندازد تومور خوش خیم به سایر بافتها هجوم نمی آورد اما می توانند با فعالیتهای طبیعی بدن تداخل پیدا کرده و به ندرت باعث مرگ فرد شوند.

عوامل ایجاد کننده سرطان، علائم ظاهری و درمان آن:

از دیدگاه تجربی ازعواملی که در ایجاد سرطان موثر هستند می توان به عوامل فیزیکی، مواد شیمیایی (مانند نیکوتین دخانیات)، عوامل انگلی، عدم تعادل مزاجی، عوامل ویروسی و وراثت اشاره کرد. در مردها سرطان ریه و معده شایع بوده در حالی که سرطان رحم و سینه در خانمها شایع تر می باشد. همچنین از علائم ظاهری بیماری، ضعف و لاغری،‌ کم خونی و حالت ناتوانی است. از روشهای درمان آن می توان عمل جراحی رادیکال یا قطع کلی عضو، استفاده از اشعه به عنوان درمان تکمیلی قبل یا بعد از عمل جراحی، رادیوتراپی، هورمون تراپی و شیمی درمانی را نام برد.

مطالعات اخیر نشان داده است، افرادی که ورزش می کنند به ویژه بانوان کمتر به بیماری سرطان مبتلا می شوند

ورزش و پیشگیری:

سرطان نیز مانند بیماریهای عروق کرونر قلب یک بیماری قابل پیشگیری است به طوریکه 80 درصد کل سرطانها با شیوه زندگی و عوامل محیطی در ارتباط هستند. به طوری که عواملی مانند غذا، مصرف دخانیات، قرار داشتن در معرض تابش آفتاب به مدت زیاد و خطرات شغلی در ایجاد آن موثر است. تحقیقات نشان داده است که فعالیت بدنی و ورزشی می تواند در پیش گیری و ابتلا به سرطان نقش مهمی داشته باشد. یافته ها نشان می دهد که فعالیت به میزان 30 دقیقه در روز، 3 بار در هفته و با یک شدت متوسط در پیشگیری از انواع سرطان بسیار موثر است.

اخیرا محققین به این نتیجه رسیده اند که آثار دفاعی ورزش در بیماریهای سرطانی تاثیرات مثبتی را به جا می گذارد. مطالعات اخیر نشان داده است، افرادی که ورزش می کنند به ویژه بانوان کمتر به بیماری سرطان مبتلا می شوند. زنانی که از دوران جوانی به ورزش پرداخته اند، در مقایسه با زنانی که هیچگونه تحرکی ندارند در برابر پیشرفت انواع سرطانهای غیر جلدی با خطر کمتری مواجه هستند. در مطالعات انجام شده فعالیت جسمانی هر فرد با شغل وی ارزیابی گردیده و چنین تشخیص داده شده که مردانی که دارای مشاغل بدون تحرک می باشند نسبت به مردانی که دارای مشاغل با فعالیت بدنی و حرکتی هستند به میزان 1/6 برابر بیشتر در معرض خطر سرطان روده بزرگ قرار دارند. به علاوه خطر ابتلا به سرطان با کاهش میزان فعالیت بدنی افراد، به صورت تدریجی افزایش می یابد.

تور دو فرانس

نتایج حاصل از تحقیقی که در مورد سرطان روده بر روی 1/5 میلیون نفر از مردان سوئدی در طی 19 سال انجام شده نشان می دهد که کم تحرکی در مورد سرطان 3 برابر افزایش و مکانیسم آن کاهش می دهد. در تحقیق دیگری که در خصوص ورزش و نقش آن در دوران دانشگاه انجام شده چنین ارزیابی می کنند، زنانی که در طول سالیان تحصیلی در مدارس و دانشگاه بی تحرک و یا کم تحرک بوده اند در مقایسه با دانشجویان ورزشکار 2/5 برابر بیشتر با خطر سرطان مواجه هستند و مکانیسم دفاعی آن احتمالا هورمونی می باشد که با کاهش تحرک استروژنی ناشی از ورزش بستگی دارد. بالاخره اینکه محققین ، ‌ورزش را با توجه به شرایط فرد بیمار به منظور جلوگیری از سرطان توصیه کرده اند. با شناخت دقیق از عوامل ایجاد سرطان ، ‌سن فرد مبتلا و جنسیت او می توان تمریناتی را برای پیشگیری از ابتلا به سرطان طراحی و عوامل تولید سرطان را با تمرینات ورزشی قبل از بروز، کنترل کرد.

توصیه های پیشگیرانه در مورد سرطان:

خودداری از کشیدن سیگار و انواع فرآورده های دخانی ، مصرف سیزیجات و میوه، ویتامینهای E، C ، A و فولیک اسید، پرداختن به ورزش با شدت متوسط و منظم و از روی برنامه ، دوری از چاقی ، دوری از برخورد با مولدین سرطان وسعی در کنترل روحی در زندگی.

امیدواریم با کمک یک کارشناس ورزشی با یک برنامه مرتب که بی شک در همه جنبه های روحی و جسمی شما تاثیر مثبت خواهد داشت ، سلامتی را به خود هدیه دهید. در ادامه شما را با یکی از قهرمانان دنیای ورزش که موفق شد از همین طریق با سرطان مقابله کند آشنا می کنیم.

فاتح 7 دوره مسابقات توردوفرانس و قهرمان عرصه نبرد با سرطان

آرمسترانگ

*لانس آرمسترانگ ( Lance  Armstrong) 

*نام کامل: لانس ادوارد آرمسترانگ

*تاریخ تولد: 18 سپتامبر 1971

*حرفه ورزشی: دوچرخه سواری

لانس آرمسترانگ کیست؟

لانس آرمسترانگ در سال 1996 به سرطان با گسترش (متاستاز) شدید در ناحیه ریه ها و مغز مبتلا گردید اما سر تسلیم در مقابل آن فرود نیاورد و تصمیم گرفت آن را به بهترین رویداد و افتخار آمیز ترین فرصت زندگیش تبدیل کند. او پس از یک سال نبرد مداوم با بیماری سر سختش سرانجام پیروز شد و در سال 1997 به تیم دوچرخه سواری آمریکا پیوست. او پس از مغلوب کردن سرطان، توانست برای 7 دوره متوالی قهرمان رقابتهای توردوفرانس شود و نام خود را برای همیشه در تاریخ و حافظه ورزش جهان حک کند. او موفق شد رکورد 5 قهرمانی میگوئیل ایندوراین، برنادرد هینالت، ژاک آنکتیل و ادی مرکس را پشت سر بگذارد...

از داستان زندگی لانس آرمسترانگ می توان یك ملودرام هالیوودی ساخت. بیماری مرگبار به یك قهرمان حمله می كند. او نه تنها به بیماری خود غلبه می كند، بلكه به دنیای حرفه ای ورزش بازمی گردد و بهترین جوایز دوچرخه سواری را از آن خود می كند. این داستان باوركردنی نیست اما واقعیت دارد. داستان لانس آرمسترانگ به خط پایان توردوفرانس خلاصه نمی شود چون او با تجاربی كه از بیماری خود كسب كرده، به یكی از مردان تاریخ ساز تبدیل شده است. آرمسترانگ پس از اینكه مقابل چشمهای خیره مجسمه ژاندارك، تاج قهرمانی هفتمین دوره مسابقات توردوفرانس را بر سر نهاد، برای همیشه از این رقابتها كناره گیری كرد تا از نام خود برای علاقه مندان دوچرخه سواری جهان، یك اسطوره بسازد.

تور دو فرانس

دوران کودکی تا سرطان...

آرمسترانگ در سن 7 سالگی اولین دوچرخه اش را از مادرش هدیه گرفت و 9 سال بعد یعنی در سن 16 سالگی به عضویت یک باشگاه آماتور در آمد. او در سال 1990  قهرمان لیگ آماتور ایالات متحده شد و 2 سال بعد به عضویت باشگاه حرفه ای موتورولا در آمد. لانس در اولین رقابت حرفه ای خود در بین 111 شرکت کننده، آخر شد اما روحیه جنگندگی اش باعث شد تا 2هفته بعد در جام جهانی سوییس به مقام دوم دست پیدا کند. او تا سال 1996 به جز عنوان قهرمانی "توردوفرانس" انواع و اقسام عناوین جهانی را در کارنامه خود داشت. در همین سال بود که به مشکلات تنفسی دچار شد و پزشکان برایش تشخیص برونشیت را مطرح کردند. لانس دچارضعف شدید شده بود و بعد از مدتی درد نیز به مشکلات ریوی او اضافه شد. وقتی برای اولین بار در سرفه هایش خون مشاهده کرد، به طور جدی پیگیر بیماری خود شد و این چنین بود که بعد از انجام آزمایشهایی، تشخیص سرطان برای این قهرمان 25 ساله مطرح شد.

آرمسترانگ می خواست به بیماران سرطانی یاد بدهد تا بدون ترس و نگرانی به بیماری خود غلبه كنند در همین خصوص دستبند زرد رنگی را  به دست می بست و شعارش این بود "قوی زندگی كنید"

غلبه بر سرطان و پرواز به سوی آینده...

لانس آرمسترانگ

قهرمانی های "لانس آرمسترانگ" در رقابتهای توردوفرانس از سال 1999 آغاز شد. لانس پس از آن طی سالهای 2000، 2001، 2002، 2003، 2004 و 2005 به عنوان قهرمانی در این رقابتها رسید. این دوچرخه سوار مشهور آخرین بار پس از اینكه 3607 كیلومتر مساحت كل تور را ركاب زده بود، كار خود را در خیابان معروف شانزه لیزه به پایان برد. دوچرخه سوار تیم دیسكاوری چنل امروز به تاریخ پیوسته و می خواهد پس از پایان دوران حرفه ای خود به عرصه سیاست قدم بگذارد.

لانس آرمسترانگ ملقب به سلطان جاده ها درخصوص این انتقاد كه او تا مرحله بیستم رقابتها، در هیچ مرحله ای اول نشده گفت: قهرمانی در یك مرحله ضروری نیست، مهم این است كه با فتح مرحله بیستم این رقابتها، اثبات كردم بهترین دوچرخه سوار تور هستم.

لانس آرمسترانگ صرف نظر از كسب7 عنوان قهرمانی به عناوین دیگری نیز دست پیدا كرده است. لانس در سال 2002 موفق شد عنوان مرد سال ورزش اسپورت ایلوستریتد را از آن خود كند. لانس طی سالهای 2002، 2003 و 2004 به عنوان ورزشكار مرد سال آسوشیتدپرس مفتخر شد. آرمسترانگ، دوچرخه سواری است كه به قول بسیاری از كارشناسان دیگر هرگز تكرار نمی شود.

بنیاد لانس آرمسترانگ

لانس آرمسترانگ پس از موفقیت در نبرد با سرطان در سال 1997 اقدام به تاسیس بنیادی برای كمك به بیماران سرطانی كرد ، او می خواست به بیماران سرطانی یاد بدهد تا بدون ترس و نگرانی به بیماری خود غلبه كنند. در همین خصوص آرمسترانگ دستبند زرد رنگی را  به دست می بست و شعارش این بود "قوی زندگی كنید" .

دستبند زرد رنگ آرمسترانگ

این دستبندها در تولید انبوه به فروش رفت تا درآمد حاصله از آن، صرف بیماران سرطانی شود. در همین راستا یك شركت تولیدكننده لوازم ورزشی در سال 2004، 5 میلیون عدد از این دستبندها را به قیمت یك دلار فروخت و یك میلیون عدد نیز به موسسه خیریه لانس آرمسترانگ اهدا شد اما امروز وضعیت فرق كرده است. تاكنون 51 میلیون از این دستبندها به فروش رفته و حتی نهادها و سازمانهای خیریه دیگر هم بر آن شده اند تا دستبندهایی با عناوین و رنگهایی دیگر را در سایه شهرت دستبندهای آرمسترانگ به فروش برسانند.امروز هم بیماران سرطانی به این حقیقت آگاه شده اند كه هر انسانی می تواند با سرطان پیشرفته مقابله و بر آن غلبه كند.

منبع: مجله اینترنتی ورزش - تنظیم :ایمان پناهی