تبیان، دستیار زندگی
دارند به گفته محققان اتریشی شكل‌های مختلف ورزش یا نرمش كردن تاثیرات متفاوتی بر بدن دارند. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویتر، به گفته این محققان برای افراد بسیار چاق و یا افراد بسیار لاغر كه می‌خواهند تمرینهای بدنی طبی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورزشهای مختلف تاثیرات گوناگونی بر سلامت بدن دارند


به گفته محققان اتریشی شكل‌های مختلف ورزش یا نرمش كردن تاثیرات متفاوتی بر بدن دارند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویتر، به گفته این محققان برای افراد بسیار چاق و یا افراد بسیار لاغر كه می‌خواهند تمرینهای بدنی طبیعی را آغاز كنند پیاده‌روی در سرازیری می‌تواند منافع و مزایای قابل توجهی به همراه داشته باشد. پیاده‌روی در سراشیبی‌ها ظاهرا به میزان چشمگیری سطح گلوكز خون را كاهش می‌دهد و در نتیجه خطر ابتلا یا تاثیرات نامطلوب دیابت را كاهش می‌دهند.

دكتر هینز دریكس از موسسه ورالبرگ در اتریش در نشستی از سوی انجمن قلب آمریكا با ارایه نتایج تحقیقاتش خاطرنشان كرد: پیاده‌روی و قدم زدن در سرازیری برای افرادی كه تازه ورزش كردن و تحرك بدنی را آغاز كرده‌اند می‌تواند مفید و سودمند باشد.

پیاده‌روی همچنین بر سطح كلسترول خون تاثیر دارد، به طوری كه براساس این مطالعات پیاده‌روی در سربالایی‌ها میزان مولكول‌ تری‌گلیسیرید را كه یكی از مهمترین ذرات چربی در افزایش سطح كلسترول خون است كاهش می‌دهد از سوی دیگر پیاده‌روی در هر راستا و مسیر به طور كلی باعث كم شدن كلسترول بد در خون می‌شود.

در این پژوهشها 45 فرد سالم كه تازه ورزش كردن را آغاز كرده بودند به مدت 4 ماه مورد آزمایش قرار گرفتند.

به مدت 2 ماه، نیمی از این افراد 3 تا 5 روز در هفته در سربالایی پیاده‌روی كرده و سپس با ماشین‌های كابلی به مكان اولیه باز می‌گشتند و نیمی دیگر فقط در سراشیبی پیاده‌روی می‌كردند.

سپس جای این دو گروه برای 2 ماه آینده تعویض شد یك روز و نیم پس از یك پیاده‌روی محققان میزان كلسترول و قند خون این افراد را اندازه‌گیری كردند. اگرچه پیش از انجام تمرینات، محققان تصور می‌كردند كه پیاده‌روی در سرازیری تاثیر چندانی بر سلامت افراد نخواهد داشت اما آزمایشات نشان داد كه افرادی كه در سرازیری قدم زده‌اند بهتر می‌توانند میزان قند خون خود را كنترل كنند در حالی كه این توانایی در افرادی كه در سربالایی راه رفته بودند به مراتب كمتر بود. با این حال راه رفتن در سربالایی نیز مزایای خود را داشت.

دكتر دریكس هم اكنون تصمیم دارد تا تاثیر این تمرینات را به ویژه راه رفتن در سراشیبی را بر روی بیماران دیابتی بررسی كند.