تبیان، دستیار زندگی
پرواز مرگ با قرص شادی ( قسمت سوم) دكتر محسن وزیریان، رئیس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، می ‌گوید: «مصرف این نوع داروها مانند سایر مواد مخدر با لذت همراه است و فرد را تحریك به مصرف دوب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا قرص اکس اعتیادآور است؟

پرواز مرگ با قرص شادی ( قسمت سوم)


دكتر محسن وزیریان، رئیس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، می ‌گوید: «مصرف این نوع داروها مانند سایر مواد مخدر با لذت همراه است و فرد را تحریك به مصرف دوباره می‌ كند. مشابه آنچه در مورد بقیه مواد مخدر صادق است، پس از یكی دو بار مصرف دارو، دوز بالاتری لازم است تا فرد ارضا شود.»

اكستازی اعتیاد جسمانی ایجاد نمی‌كند. دكتر آذردخت مفیدی توضیح می‌ دهد: «اعتیاد به دو شكل جسمانی و روانی مطرح می ‌شود. مصرف این دارو اعتیاد جسمانی ایجاد نمی ‌كند، ولی وابستگی روانی فرد را به دنبال خواهد داشت. اكستازی باعث پاداش به منِ (EGO) فرد می‌ شود. بنابراین روان را به‌ واسطه افزایش احساس رضایت از خود و احساس امنیت تقویت می ‌كند.» گروهی از افراد به‌ طور ژنتیكی دارای استعداد گرایش به اكستازی هستند. این افراد كسانی هستند كه مراكز پاداش در مغز آنها ضعیف عمل می‌ كند. در نتیجه ی این نقصان، آنان نیاز به یك عامل خارجی دارند تا احساس رضایت مندی را ایجاد كند. چنین شرایطی منجر به اعتیاد فرد به یك محرك كاذب می‌شود.

دكتر فربد فدایی می ‌گوید: «هرچند كه این دارو اعتیاد جسمانی ایجاد نمی‌ كند، یك‌ بار مصرف آن تا 80 درصد احتمال استفاده مجدد را افزایش می‌دهد.»

مسمومیت با اكستازی

آنچه به دنبال مسمومیت با اكستازی اتفاق می‌افتد كُما و مرگ است. فرد به‌ شدت عرق می ‌كند و حجم زیادی از آب بدنش را از دست می ‌دهد. مردمك چشم گشاد می ‌شود. تب بالا می‌ رود و فرد گرمازده می ‌شود. قلب به‌ شدت می ‌تپد. فشارخون بالا می ‌رود و هر لحظه احتمال خونریزی مغزی یا حملات قلبی وجود دارد.

هنوز پاد زهر مؤثری برای درمان مسمومیت ناشی از مصرف اكستازی شناخته نشده است. در مورد این قبیل افراد، پزشكان به اقدامات حمایتی مانند پایین آوردن فشارخون، جبران آب از دست ‌رفته و كنترل درجه حرارت بدن اكتفا می‌ كنند.

اكس پارتی

میهمانی‌های رِیو (RAVE) در دهه هشتاد میلادی بحران جدیدی در اروپا و امریكا به‌ وجود آوردند. اكستازی به‌ طور غیر قابل مهاری در میان جوانان نفوذ كرده بود و روز به ‌روز بر تعداد مصرف‌ كنندگان آن افزوده می ‌شد. كسانی كه به این قبیل میهمانی‌ها می‌ رفتند هماهنگ و عجیب بودند. یكسان لباس می پوشیدند تا خود را به صورت یك گروه درآورند. بزرگترین گروه اكس‌بازها فرقه لایِن پت (LION PATH) بود. اعضای این فرقه گمان می‌ كردند كه با خوردن قرص‌های اكستازی به روشنایی می ‌رسند. اما اصطلاح اكس پارتی مربوط به مجالسی است كه معمولاً از ابتدای شب تا بامداد روز بعد به طول می ‌انجامند. این میهمانی ‌ها با رقص‌های تند و متمادی در حین پخش موسیقی مخصوص مانند ریو، هاووس، و ترنس همراه‌اند. در این میهمانی‌ها، قرص‌های اكستازی در ظرف‌هایی دست به دست می‌ گردد. از آنجا كه پس از مصرف اكستازی باید مقدار زیادی آب به بدن رساند، اصطلاح «آب خوردن» برای مصرف زیرزمینی قرص اكس به كار می‌ رود. در برخی از این میهمانی‌ها، به منظور جذب مصرف‌ كنندگان، قرص‌ها را به‌ صورت رایگان عرضه می‌ كنند.

دكتر آذردخت مفیدی علت تمایل مصرف‌ كنندگان اكستازی به استفاده گروهی از آن را چنین توجیه می ‌كند: «این تمایل به مصرف گروهی در مورد تمام مواد مخدر وجود دارد. اما در مورد اكستازی یكی از دلایل مطرح، نیاز به وجود یك فرد حمایت ‌كننده است. مصرف انفرادی این دارو در تنهایی خطرآفرین است. از سوی دیگر، احساس سرخوشی دسته‌ جمعی برای هر كدام از مصرف ‌كنندگان حكم تأیید را دارد و فرد متقاعد می‌ شود كه كار درستی انجام می ‌دهد. دلیل دیگر، نیاز مصرف‌ كنندگان به برقراری ارتباطات صمیمانه ی اجتماعی است.»

دكتر فربد فدایی می‌گوید: «معتادان به دلیل مشكلات شخصیتی همیشه به دنبال یافتن هویت گروهی هستند. آنان جایگاه فردی خود را نیافته ‌اند و می‌ خواهند در یك گروه هویتی بیابند.»

اكس پارتی‌ها تاریك هستند. تنها صدای موسیقی می ‌آید و بوی عرق تن‌هایی كه به‌ شدت تكان می ‌خورند. اكستازی باعث گشادی مردمك چشم می‌ شود و مردمك گشاد شده چشم را در برابر نور حساس و آسیب‌ پذیر می ‌كند.

مجله زنان

لینک ها

آثار مصرف اكستازی ( پرواز مرگ با قرص شادی (2))

پرواز مرگ با قرص شادی ( قسمت اول )

آیا اکستازی را می شناسید؟

خطر، در كمین است

عطش مرگ

عوارض زیانبار و كشنده قرص اكستاسی

بی خبری از مصرف قرص های اكستازی

اكستاسی ؛ عامل نشاط یا سبب مرگ

اكستاسی ؛ طاعون خفته عصر ما

کتاب های « روان شناسی » ، « خانواده » و « متفرقه » در فروشگاه اینترنتی تبیان