تبیان، دستیار زندگی
آیت الله شیخ ابوالحسن شیرازی (مقدسی)، در سال 1293 در كوهستان از توابع داراب استان فارس متولد شد . پدرش مهدی قلی خان از متنفذین محل بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آیت الله شیخ ابوالحسن شیرازی

آيت الله شيخ ابوالحسن شيرازی (مقدسی)

زندگی نامه

آيت الله شيخ ابوالحسن شيرازی (مقدسی)، در سال 1293 در كوهستان از توابع داراب استان فارس متولد شد . پدرش مهدی قلی خان از متنفذين محل بود.

مقدمات دانش اندوزی را در دارای و اصطهبانات گذراند و در شيراز سطوح عاليه و مقداری فلسفه آموخت، سپس به مشهد آمد و مدتی از دروس اساتيد حوزه مشهد به ويژه دروس عميق و عالم پرور آيت الله ميرزا مهدی اصفهانی (ره) بهره گرفت.

پس از مدتی رهسپار نجف گرديد و از محضر آيات عظام شيخ محمد حسين اصفهانی (كمپانی)، ميرزا محمد حسين نائينی، آقا ضياء عراقی و سيد عبدالهادی شيرازی، استفاده كرد و موفق به دريافت اجازه اجتهاد از برخی آيات عظام گرديد.

آنگاه به ايران بازگشت و دو سال در حوزه علميه قم در درس مرحوم آيت الله العظمی بروجردی شركت كرد. در سال 1340 به مشهد مراجعت كرد و به تدريس و تربيت طلاب فاضل پرداخت.

همزمان با شروع نهضت اسلامی در ايران ايشان صادقانه در اين قيام مردمی شركت كرد. پس از پروزی انقلاب، از طرف امام خمينی قدس سره به عنوان اولين امام جمعه شهر مقدس مشهد منصوب شد و در مجلس خبرگان قانون اساسی به عنوان نماينده مردم استان خراسان و دو دوره در خبرگان رهبری به عنوان اولين نماينده خراسان انتخاب گرديد.

اين عالم خدمتگزار همواره (قبل و بعد از انقلاب) برای رفع مشكلات مردم فراوان می كوشيد. او با تأسيس چندين حمام عمومی، منبع آب آشاميدنی، حسينيه، و مسجد، مدرسه، سدهای خاكی، در خراسان و داراب و تأسيس چندين شهرك برای افراد كم درآمد ، آثار بسياری از خود برجای گذاشت.

ايشان به كارهای فرهنگی و علمی بسيار ارج می نهاد ، از اين رو مدرسه عمليه "ولی عصر عجل الله تعالی فرجه" و مؤسسه "اسلام شناسی بانوان" را تأسيس كرد .

و بالاخره پس از عمری سراسر تلاش، جهاد و اخلاص، عصر يكشنبه 16 مرداد 1379 مطابق پنجم جمادی الاولی 1421 قمری در 86 سالگی دار فانی را وداع گفت و در جوار مولايش حضرت امام رضا (ع) در دارالزهد مدفون گشت.

پیام تسليت مقام معظم رهبری دام ظله العالی به مناسبت درگذشت آيت‌الله‌‌ ابوالحسن‌ شيرازي

‌‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌

جناب‌ حجت‌الاسلام‌ والمسلمين‌ آقاي‌ واعظ طبسي‌ (دامت‌ بركاته‌)

اطلاع‌ يافتم‌ كه‌ عالم‌ مجاهد مرحوم‌ آيت‌الله‌ آقاي‌ حاج‌ شيخ‌ ابوالحسن‌ شيرازي‌ (اعلي‌ الله‌ مقامه‌) پس‌ از دوران‌ بيماري‌ طولاني‌ و پررنج‌، دار فاني‌ را وداع‌ گفته‌ و به‌ لقاء پروردگار شتافته‌ است‌. حضور شجاعانه‌ي‌ اين‌ روحاني‌ كهنسال‌ در ميدانهاي‌ مبارزه‌ با رژيم‌ طاغوت‌ و سپس‌ شركت‌ ايشان‌ در مجلس‌ خبرگان‌ و مسند امامت‌ جمعه‌ي‌ مشهد مقدس‌، و نيز تلاش‌ و فعاليتي‌ كه‌ در دوران‌ جنگ‌ تحميلي‌ در جبهه‌ و پشت‌ جبهه‌ نشان‌ دادند سندهاي‌ افتخاري‌ است‌ كه‌ از حافظه‌ي‌ مردم‌ عزيز اين‌ خطه‌ي‌ مبارك‌ زدوده‌ نخواهد شد و بي‌گمان‌ همه‌ي‌ ارادتمندان‌ به‌ روحانيت‌ اسلام‌، ياد و خاطره‌ي‌ ايشان‌ را گرامي‌ خواهند داشت‌.

اينجانب‌ در گذشت‌ اين‌ عالم‌ بزرگوار را به‌ عموم‌ مردم‌ مشهد مخصوصا به‌ حوزه‌ي‌ علميه‌ و روحانيت‌ معظم‌ آن‌ سامان‌ و به‌ طور ويژه‌ به‌ خاندان‌ مكرم‌ و فرزندان‌ محترم‌ و همه‌ي‌ ارادتمندان‌ ايشان‌ تسليت‌ مي‌گويم‌ و رحمت‌ و مغفرت‌ و علو درجات‌ را از خداوند متعال‌ براي‌ ايشان‌ مسألت‌ مي‌نمايم‌.

والسلام‌ عليكم‌

سيد علي‌ خامنه‌اي‌

17/5/79


منبع: سایت خبرگزاری قرآنی ایکنا

تهیه و تنظیم: علی فریادرس گروه حوزه علمیه