تبیان، دستیار زندگی
حضرت آیت الله آقاى حاج سید محمدحسن آل طیب جزایرى در ذیقعدة الحرام 1330ق در شوشتر در بیت علم و تقوى و فضیلت دیده به جهان گشود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله حاج سید محمدحسن آل طیب جزایرى

آیت الله سید محمد حسن آل طیب جزایری

ولادت

حضرت آیت الله آقاى حاج سید محمدحسن آل طیب جزایرى در ذیقعدة الحرام 1330ق در شوشتر در بیت علم و تقوى و فضیلت دیده به جهان گشود.نسبش با هفت واسطه به علامه بزرگ سید نعمت الله جزایرى مى رسد که از علماى بزرگ استان خوزستان به شمار مى رفت.

پدرش مرحوم آیت الله آقاى حاج سید محمدحسین جزایرى(معروف به آقا سید بزرگ) مرجع تدریس، ارشاد، امامت و محل مراجعات مردم و ماهر در علوم عقلى و نقلى و فنون غریبه و متبحر در خطوط سه گانه: نسخ، ثلث و كتیبه بوده و مراتب زهد و تقوى و حافظه شگرف و زیبایى بیان اخلاق خوش و خدمات دینى و اجتماعى و رسیدگى به حال درماندگان و كرامات او مشهور است.

تحصیلات و اساتید

فقید سعید پس از سپرى كردن دوران كودكى، مقدمات و سطوح را نزد آیت الله حاج سید باقر جزایرى و سطوح عالى را نزد آیت الله حاج شیخ محمد كاظم ابن الشیخ و برخى از مباحث ریاضیات، هیئت، نجوم و طب را نزد پدر بزرگوارش فرا گرفت. سپس به دزفول مهاجرت فرمود و در درس حضرت آیت الله حاج شیخ محمدرضا دزفولى شركت جست و زمانى چند از ایشان در فقه و اصول و درایه و علم الحدیث بهره برگرفت. در سال 1353ق به حوزه علمیه قم آمد و در محضر آیات عظام:حاج شیخ عبدالكریم حایرى، سید محمد حجت وسید احمد خوانسارى، زانوى ادب به زمین زد و از دانش سرشار آنان در فقه و اصول توشه ها گرفت. سپس به قصد شركت در درس فیلسوف بزرگ مرحوم آیت الله علامه میرزا مهدى آشتیانى و فراگیرى فلسفه و كلام به تهران مهاجرت كرد و مدتها در درس ایشان شركت جُست.

بازگشت به وطن

پس از سالى چند به شوشتر بازگشت و ریاست حوزه علمیه آنجا را بر عهده گرفت و طى سالهاى متمادى به تربیت طلاب، تدریس علوم دینى، وعظ و ارشاد، امامت جماعت، تالیف و تصنیف و مبارزه با فساد، امر به معروف و نهى از منكر پرداخت. او داراى اجازه هاى متعدد در اجتهاد و روایت از حضرات آیات عظام: حایرى یزدى، سید ابوالحسن اصفهانى، آقا ضیاء عراقى، شیخ محمد كاظم شیرازى، سید محمد هادى میلانى و شیخ آقا بزرگ تهرانى بود و در علوم عقلى ونقلى چون: فقه، اصول، حدیث، هیئت و نجوم، حساب و ریاضیات و هندسه و جبر و مقابله، ادبیات عرب مهارت فراوان داشت.

تالیفات

آثار ایشان بجز احیاى حوزه علمیّه شوشتر (مدرسه سید نعمت الله جزایرى) عبارتند از:

1ـ تضمین الفیه ابن مالك به نام (الریاض المرضیه)

2ـ منظومه در حكمت

3ـ رساله در حدیث (لاتعاد)

4ـ تقریرات فقه و اصول

5ـ تحریر العروة الوثقى.

وفات

آن بزرگمرد پس از عمرى سرشار از خدمات دینى، علمى و اجتماعى، سرانجام به دنبال كسالتى طولانى در تاریخ جمعه 5صفر 1415ق (23تیر 1373ش) در سنّ 84سالگى چشم از جهان فرو بست.

--------------------------------------------------------------------------------

منبع: سایت مرکز اطلاع رسانی آل البیت علیهم السلام

تهیه و تنظیم: فریادرس گروه حوزه علمیه