تبیان، دستیار زندگی
در 80 کیلومتری شهر کرمان و 25 کیلومتری بخش شهداد،روستایی قرار دارد که زادگاه خالق قصه های مجید،هوشنگ مرادی کرمانی است؛روستای خوش آب و هوا سیرچ.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زادگاه خالق قصه های مجید+عکس

در 80 کیلومتری شهر کرمان  و  25 کیلومتری بخش شهداد،روستایی قرار دارد که زادگاه خالق قصه های مجید،هوشنگ مرادی کرمانی است؛روستای خوش آب و هوا سیرچ.

به کوشش رحیمه زرگر - بخش گردشگری تبیان
سیرچ

در فاصله 30 دقیقه ای از کویر خشک لوت،منطقه ای حنک و کوهستانی قرار دارد که از قدیم محل ییلاق بخش گرمسیرى و کویرى شهداد و آبادى هاى تابعهٔ آن بوده است.نام این محل در قدیم بهارستان بوده است و در ارتفاع ۱۵۵۰ مترى در درهٔ رودى به همین نام قرار دارد.امروزه این محل را سیرچ می نامند.

سیرچ


سیرچ چشم اندازى زیبا، پوشیده از توده هاى انبوه درختان دارد و در تابستان به علت موقعیت تفرجگاهى به بیش از ده هزار نفر مى رسد.

سیرچ

در مرکز سیرچ چندین درخت کهنسال سرو و چنار نیز وجود دارد. این آبادى مانند مناطق شمالى کشور پوشیده از درخت است. هوایى مرطوب و خنک دارد و بر روى ارتفاعات قرار گرفته و زیبایى آن را از جهت سرسبزى و فراز و فرودهایش،با مناظری در سوئیس مقایسه می کنند.

سیرچ


در قسمت مرطوب سیرچ به علت آب هاى فراوان جارى تعدادى از باغ ها به باتلاق تبدیل شده اند. در این منطقه انواع درختان صنوبر، انگور، انجیر، گیلاس و آلبالو در دامنهٔ کوهسارها لابه لاى سنگلاخ کاشته شده است و چون زمین مسطح کم دارد، کشت مزارع جو و گندم کم یافت مى شود، اما از زمین هاى محدود و آب فراوان، براى احداث باغ استفاده شده است. این منطقه یکى از قطب هاى اصلى جهانگردى استان محسوب مى شود.

سیرچ

سرو 2000 ساله سیرچ- آب گرم سیرچ و امامزاده سید جلال الدین سیرچ از اماکن گردشگری و زیارتی روستای سیرچ هستند.

سیرچ

سیرچ

سیرچ

سیرچ

عمده محصولات روستای سیرچ عبارتند از : انار- به- آلوچه- زرد آلو- قیصی- انگور- نوری- گردو- انجیر- شلیل است. بدلیل خنکای هوا و وجود رودخانه سیرچ این منطقه مستعد پرورش ماهی قزل آلا ٝ است.


منابع:سیری در ایران،آنوبانینی،ایراندزرت،دانشنامه گردشگری