تبیان، دستیار زندگی
باغ سنگی در نزدیكی دهستان بلورد واقع در روستای میاندوآب و در فاصله 40 كیلومتری جنوب شرقی سیرجان قرار دارد و به دست فردی كر ولال به نام درویش خان گنگ اسفندیارپور كه به كشاورزی اشتغال داشته، ساخته شده است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باغ سنگی

باغ سنگی در 40 كیلومتری سیرجان به سمت بافت در استان كرمان واقع است خالق این اثر كه بیشتر جنبه هنری دارد، پیرمردی كر و لال بوده كه دیگر در قید حیات نیست.

باغ سنگی

باغ سنگی در نزدیكی دهستان بلورد واقع در روستای میاندوآب و در فاصله 40 كیلومتری جنوب شرقی سیرجان قرار دارد و به دست فردی كر ولال به نام درویش خان گنگ اسفندیارپور كه به كشاورزی اشتغال داشته، ساخته شده است.

باغ سنگی

وی كه یكی از زمین‌داران سیرجان بود؛ چند سال بعد از انجام اصلاحات ارضی، در سال 1340 كه  بسیاری از زمین‌هایش را از دست داد، به نشانه اعتراض درخت‌های باغش را كه همه آنها خشك شده بود با آویزان كردن سنگ زینت بخشید.باغ سنگی یكی از جاذبه‌های دیدنی استان كرمان و شهر سیرجان است كه مردم زیادی از آن دیدن می‌كنند.

باغ سنگی

درویش خان اسفندیارپور؛ کشاورزدر آن دوران نه تنها مکنت حاصل از کشاورزی مکانیزه و خودکفایی برایش به ارمغان نیامد، بلکه به سبب ضربه‌هایی که از برخوردهای دولتی بر روح و روانش وارد شده بود به کوه و صحرا زد و مجنونی پیشه کرد.

درویش خان در سال 1355 در فیلم «باغ سنگی» ساخته پرویز كیمیاوی بازی كرد كه در جشنواره‌های داخلی و خارجی بسیاری به نمایش درآمد.

باغ سنگی

در این فیلم درویش خان، مردی ناشنوا و خانواده‌اش از طریق شبانی در صحرا زندگی می‌كنند.

روزی درویش خان در صحرا می‌آرامد و خواب‌نما می‌شود. پس از بیدار شدن تخته سنگ عجیبی را زیر سر خود می بیند و آن را به خانه می‌برد و به درختی می‌آویزد.

وی روزهای بعد، قطعه سنگ‌های دیگری می‌یابد. با سیم‌های تلگراف، سنگ‌ها را به درخت‌های اطراف چادرش آویزان می‌كند. به زودی باغی از سنگ در اطراف چادر برپا می‌شود.مردم از روستاهای دور و نزدیك برای تماشا و تبرك و بستن دخیل به باغ سنگی می‌آیند.

باغ سنگی

همسر درویش خان از مردم در ازای آمدن به باغ سنگی پول و هدیه مطالبه می‌كند و با طمع ورزی‌هایش زندگی درویش خان را برمی‌آشوبد.درویش خان پس از 90 سال زندگی در 19 فروردین سال 1386 درگذشت و پیكرش در محل باغ سنگی بلورد سیرجان به خاك سپرده شد.

منبع: همشهری آنلاین