تبیان، دستیار زندگی
آثاری به منظور جذب بیشتر گردشگران ساخته شده تا مسافران عبوری از ملایر مدت زمان بیشتری را در این شهر اقامه داشته باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت تنها مینی ورد خاورمیانه در ایران

آثاری به منظور جذب بیشتر گردشگران ساخته شده تا مسافران عبوری از ملایر مدت زمان بیشتری را در این شهر اقامه داشته باشند.

بخش گردشگری تبیان

ساخت تنها مینی ورد خاورمیانه در ایران

به گزارش تبیان از  باشگاه خبرنگاران جوان؛ تنها مینی ورد خاورمیانه که خبر ساخته شدن آن در سال نود و دو توسط شهردار وقت شهرستان ملایر به خبرنگاران داده شد ، در حالی مراحل ساختش را به آرامی طی می کند که از سه سال گذشته تا کنون تنها چهل اثر آن افتتاح شده است.در حالی که قرار است 138 اثر شناسایی شده از ایران و جهان در این مجموعه ایجاد شوند.

برای اجرای این طرح حدود بیست میلیون تومان هزینه پیش بینی شده بود که به دلیل روند کند تکمیل پروژه ، به نظر می رسد این میزان هزینه تا کنون افزایش یافته است.

علاوه بر آن بسیاری از آثار به دلیل رها شدن بدون قرار دادن حفاظ در اطراف آن ها و همچنین وجود یک یا دو نگهبان در ساعاتی در طول شبانه روز ، در حال از بین رفتن هستند که مرمت هرکدام می تواند بار مالی زیادی بر دوش شهرداری و مردم این شهر داشته باشد.

آثاری که به منظور جذب بیشتر گردشگران ساخته شده تا مسافران عبوری از ملایر به جای چهار ساعت ، هشت ساعت در این شهر اقامه داشته باشند.شهرستان ملایر به دلیل کمبود اعتبارات در زمینه ایجاد زیر ساخت های مناسب گردشگری ، تنها یک هتل تازه تاسیس دارد ، در حالی که علاوه بر مینی ورد ساخته شده دارای جاذبه های تاریخی ، طبیعی و گردشگری بسیاری برای مسافرانی است که به منظور سفر از مرکز و شمال غربی کشور ، به جنوب ایران ؛ از این شهرستان عبور می کنند و در واقع این شهرستان یکی از شاهراه های عبوری نیمه غربی کشور به شمار می رود.

ساخت تنها مینی ورد خاورمیانه در ایران

تنها شهربازی این شهرستان در مقیاسی کوچک و در دریاچه مصنوعی کوثر قرار گرفته ، درحالی که در دهه هفتاد تا اوایل هشتاد خورشیدی یکی از بهترین و بزرگترین شهربازی های استان همدان در این شهرستان در محل باغ تاریخی سیفیه فعلی قرار داشت.

محلی که امروز آب های دریاچه ی مصنوعی دیگری، جای چرخ و فلک، ماشین چرخنده و قوهای کودک آن را گرفته اند.  ایجاد بدون مطالعه دو دریاچه مصنوعی باعث شده تا در بسیاری از روزهای گرم سال از آب های این دریاچه ها بوهای نامطبوعی به مشام برسد و همچنین علف های سبز مزاحم زیادی نیز در آن ایجاد شده است.

مجموعه دستکند تاریخی در شهر سامن که در فاصله پانزده کیلومتری شهر ملایر قرار دارد هم به دلیل کمبود اعتبار همچنان بسته است.مجموعه ای که عمر آن به بیش از دو هزار و چهارصد سال گذشته بر می گیردد و یکی از زیباترین و نفیس ترین آثار تاریخی و مطالعاتی کشور به شمار می رود.

ساخت تنها مینی ورد خاورمیانه در ایران

این درحالی است که این شهرستان حدود سیصد هزار نفر جمعیت دارد و در ایام خاصی مانند نوروز و تابستان مسافران زیادی به خود می بیند.مجموعه بام ملایر که عنوان تنها مینی ورد خاورمیانه را با خود یدک می کشد و طرحی است که تنها در چند کشور معدود جهان اجرایی شده است، درحالی در معرض دید گردشگران قرار گرفته که پس از سه سال هنوز روند ساخت آن ادامه دارد.

انتظار می رود تا مسئولان شهری در این شهرستان و همچنین مسئولان استانی در همدان مساعدت های لازم برای تکمیل پروژهای گردشگری این شهرستان را انجام دهند تا شاهد دیدن تصاویر تخریب تدریجی آثار منحصر به فرد در مقیاس یک دهم ، در این مجموعه زیبا و بی نظیر نباشیم.


منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

باشگاه خبرنگاران جوان