تبیان، دستیار زندگی
روزنامه «دیلی میل» انگلستان در گزارشی ویژه به گردشگری ایران پرداخته و عکس های متنوعی از جاذبه های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و.. ایران منتشر کرد. این نشریه درباره ایران نوشته است: «سواحل دیدنی، معماری های زیبا، غذاهای لذیذ و... از جمله مواردی است که می تواند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امکان سنجی رسانه های غربی از گردشگری کشورمان

روزنامه «دیلی میل» انگلستان در گزارشی ویژه به گردشگری ایران پرداخته و عکس های متنوعی از جاذبه های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و.. ایران منتشر کرد. این نشریه درباره ایران نوشته است: «سواحل دیدنی، معماری های زیبا، غذاهای لذیذ و... از جمله مواردی است که می تواند گردشگران بسیاری را به خود جلب کند؛ ایران میزبان 19 میراث جهانی ثبت شده در یونسکو است و مقامات ایرانی امیدوارند با تقویت حوزه گردشگری کشورشان، شاهد سونامی توریست های خارجی در سال های آتی باشند.»

بخش گردشگری تبیان
حافظ ، گردشگری

پیش بینی اینکه ایران به زودی میزبان جریان عظیمی از گردشگران خارجی خواهد بود، تنها منحصر به دیلی میل نمی شود. پیش از این نیز نشریه های معتبر دیگری به معرفی ایران به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری جهان در سال 2016 پرداختند؛ امری که می تواند به انتخاب گردشگران بین المللی جهت دهد و آنها را برای سفر به ایران تشویق کند.
اما این کافی نیست! این سوال از سوی کارشناسان گردشگری مطرح می شود که آیا واقعا ایران می تواند شاهد سونامی گردشگران خارجی باشد؟ آیا شرایط برای میزبانی از این سونامی مثبت گردشگران وجود دارد؟ همان طور که دغدغه بسیاری از مسوولان و دست اندرکاران داخلی گردشگری ارزیابی توان زیرساختی و فنی ایران برای پذیرش تعداد زیاد گردشگران است، حالا برخی رسانه های خارجی نیز به این امکان سنجی دست زده اند.

ایران آماده نیست!

نشریه Condé Nast Traveler، یکی از نشریه های مهم در صنعت گردشگری، در گزارشی به بررسی آمادگی زیرساخت های ایران برای پذیرش تعداد کثیر گردشگران خارجی پرداخته است.
این نشریه ضمن گفت وگو با ریچارد انگل، خبرنگار ارشد NBC، گردشگری ایران را بعد از لغو تحریم ها واکاوی و اذعان کرده ایران درهای خود را برای ورود تاجران و سرمایه گذاران خارجی گشوده است.Condé Nast Traveler از انگل درباره واکنش احتمالی تهران درباره گسترش گردشگری در دوران پساتحریم و اینکه چه مقدمات و اقداماتی لازم است تا این امر امکان پذیر شود، پرسیده است.
وی درخصوص چالش ها و موانع سفرش به Condé Nast Traveler گفته: «در طول سفرمان با چالش خاصی روبه رو نشدیم، البته به جز ترافیک تهران. تهران شهر بزرگی است و یک ساعت و حتی بیشتر طول می کشد تا از این شهر عبور کنیم. این شهر رو به گسترش است و شهرک های فراوانی در همسایگی خود دارد.»
 انگل هدف سفر خود را بررسی ابعاد لغو تحریم ها و عواقب و نتایج آن برای ایران عنوان کرده و افزوده است: «بسیاری از ایرانی ها امید دارند که گردشگران بیشتری در مقایسه با زمان تحریم ها به کشورشان سفر کنند و افق روشنی در زمینه افزایش گردشگران خارجی متصور هستند.»
با این همه او ارزیابی کرده که در صورت سرازیر شدن خیل عظیم گردشگران ظرفیت پذیرایی خوب از آنها چندان در ایران وجود ندارد. به گفته این خبرنگار ارشد NBC، بسیاری از ایرانیان خواهان باز شدن اقتصاد و رویارویی با افق های اقتصاد جهانی هستند؛ ولی در عین حال این نگرانی نیز وجود دارد که این امر به افراط و بسیار عجولانه صورت نگیرد.
انگل ضمن یادآوری برخی خاطرات خود از ایران، گفته است: «ما در بازار قدیم تهران، بین مغازه های زعفران فروشی، خواربار و میوه های خشکه فروشی قدم می زدیم. با فرش فروشانی به صحبت نشستیم که مشتاق ارائه اجناس خود به ما بودند. سوغات سفر از ایران تجربه ها و خاطرات گردشگران خواهد بود. ایران مکانی جذاب است با فرهنگی زنده، غنی و تاریخی. زندگی مردم جاری و پویاست.»
 او همچنین ضمن پیشنهاد اصفهان به عنوان یکی از مقاصد مهم برای سفر گردشگران خارجی درباره این شهر تاکید کرده: «اصفهان یک شهر بسیار زیبا و دلفریب با مساجد باستانی و آرامش بخش و نقش بندی های چشم نواز است.»

گردشگر هست ولی زیرساخت نیست

سال ها پیش زمانی که ترکیه توانست در بین مقاصد اول تا دهم گردشگری دنیا جای گیرد، وزیر گردشگری این کشور در گفت وگویی اعلام کرده بود برای اینکه ترکیه به مرز جذب 20 میلیون گردشگر برسد بیش از 10 سال روی زیرساخت های لازم سرمایه گذاری صورت گرفت و دولت حمایت های مختلفی از سرمایه گذاران برای حضور در حوزه گردشگری این کشور کرد تا به این مهم دست یابند. این روند البته تجربه مشترکی برای تمام کشورهایی است که خود را به مقاصد برتر گردشگران بین المللی تبدیل کرده اند.
حالا نگاه کارشناسان و خبرنگارانی مانند انگل می تواند دیدگاه های جدیدی را پیش روی مسوولان گردشگری کشور قرار دهد تا با بهره گیری از آن، آنها را از هاله افزایش آمار گردشگران، خارج کند و با واقعیت چالش های زیرساختی ٓاز آن دست که در گزارش Condé Nast Traveler نیز اشاره شده- روبه رو سازد. اکنون کسی افزایش آمار سفر گردشگران خارجی به ایران را رد نمی کند؛ اما همه به این فکر می کنند آیا ایران برای این حجم از گردشگر آماده است؛ سوالی که پاسخش هم ممکن است گردشگری ایران را به شکوفایی برساند و هم ممکن است این صنعت را به زمین بزند.


منبع :دیلی میل، NBC ،