تبیان، دستیار زندگی
به گزارش عصر هامون، سالهاست گرد و غبار زندگی مردم سیستان را از نظر اقتصادی، اجتماعی و دچار مشکل کرده است. ریزگردها برای حیات گیاهی، جانوری و انسانی بسیار خطرناک هستند علاوه بر اثرات مخرب روانی، بر روی انسان بیماری های ریوی و تنفسی را نیز تحمیل می کنند و د
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سایه گرد و غبار بی تدبیری بر سر مردم سیستان

سالهاست آلودگی ناشی از گردوخاک نفسهای مردم #سیستان را به شمارش انداخته و مردم مجبورند به دلیل آلودگی شدید هوا روزهای متمادی را در خانه بمانند.

بخش گردشگری تبیان
گرد وغبار

به گزارش عصر هامون، سالهاست گرد و غبار زندگی مردم سیستان را از نظر اقتصادی، اجتماعی و دچار مشکل کرده است. ریزگردها برای حیات گیاهی، جانوری و انسانی بسیار خطرناک هستند علاوه بر اثرات مخرب روانی، بر روی انسان بیماری های ریوی و تنفسی را نیز تحمیل می کنند و در مجموع می توان گفت ریزگردها در منطقه سیستان مشکلات فراوان اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و غیره برای مردم ایجاد و زندگی آنان را مختل کرده است.

این روزها آلودگی ناشی از گرد و خاک نفس های مردم سیستان را به شمارش انداخته و مردم هر ساله مجبورند به دلیل آلودگی شدید هوا روزهای متمادی را در خانه بمانند.

زابل که چندی قبل به عنوان یکی از آلوده ترین شهرهای جهان شناخته شد و آلودگی هوا مردم این منطقه را در بدترین شرایط آب و هوایی قرار داده است. اردیبهشت ماه امسال با اعلام یونسکو زابل به عنوان آلوده ترین شهر جهان شناخته شد، ثبت این رکورد برای شهری در شمال استان سیستان و بلوچستان برای هموطنان ایرانی و بخصوص مرکزنشین قابل توجه و تعمق بود چرا که آلودگی کلان شهری مثل تهران همیشه نقل محافل عام و خاص بوده است.

در این گزارش و بنا بر اعلام سازمان جهانی بهداشت، زابل در سیستان و بلوچستان با میانگین آلایندگی 271 میکروگرم بر متر مکعب در سال به عنوان آلوده ترین شهر جهان انتخاب شده است.

سیستان دارای توفان های بی وقفه گرد و غبار از سمت شمال و جنوب منطقه خود است. همچنین خشک شدن تالاب هامون به شرایط ناگوار اقلیمی این منطقه افزوده شده است، در سال گذشته میزان آلایندگی این شهر به 40 برابر حد مجاز رسید که باعث مختل شدن شرایط زندگی در این شهر شد و همواره تعداد زیادی را راهی مراکز درمانی می کند.

علی اکبر نصیری رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل در خصوص آمار بیماران ناشی از طوفان و گرد و غبار می گوید: در حال حاضر آمار دقیقی در این حوزه در دست ندارم. آمار دقیق را از معاون دانشگاه علوم پزشکی زابل جویا شوید.

جواد اکبری زاده معاون دانشگاه علوم پزشکی زابل در این باره می گوید: آمار را از رفعت رییس فوریت های پزشکی بگیرید. وی با اشاره به آمار مبتلایان به سل تصریح کرد: بر اساس آمارها هر ساله 500 نفر در شهرهای شمالی سیستان و بلوچستان به عنوان کانون سل ایران به بیماری سل مبتلا می شوند اما سال گذشته افزون بر 370 نفر به این بیماری مبتلا شدند که نشان از کاهش این بیماری در منطقه است.

اکبری زاده در رابطه با اثرات روانی گرد و خاک بر روی مردم بیان کرد: پدیده گرد و غبار آثار و پیامدهای زیان باری بر محیط زیست و سلامت انسان از نظر جسمی، روانی و اجتماعی دارد. وی بیماری سل و سوء تغذیه را از مشکلات اصلی در حوزه بهداشتی بیان کرد و این 2 بخش را با توجه به خشکسالی و محرومیت منطقه، طوفان های شن نام برد.


منبع : دنیای سفر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .