تبیان، دستیار زندگی
رفته رفته ماه صفر هم تمام می شود و قصد داریم در آخرین روزهای ماه صفر شما را به زیارت صحابه جلیل القدر پیامبر اکرم(ص) ببریم. یارانی که همپای ایشان در راه اسلام جانفشانی کردند و هریک به دلایلی در گوشه ای از کشورمان به خاک سپرده شده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیارت صحابه پیامبر(ص) در ایران

رفته رفته ماه صفر هم تمام می شود و قصد داریم در آخرین روزهای ماه صفر، شما را به زیارت صحابه جلیل القدر پیامبر اکرم(ص) ببریم. یارانی که همپای ایشان در راه اسلام جانفشانی کردند و هریک به دلایلی در گوشه ای از کشورمان به خاک سپرده شده اند.

فرآوری: علیرضا عابدینی- بخش گردشگری تبیان
اویس قرنی، ابودجانه، براء بن مالک، خواجه ربیع

زیارتگاه «اویس قرنی»

در مسیر شهرستان روانسر آرامگاه حضرت اویس قرنی قرار دارد كه از صحابه بزرگ پیامبر اکرم (ص) بوده و بسیار مورد احترام پیامبر اكرم (ص) نیز بوده است.این زیارتگاه در مسیر جاده كرمانشاه –روانسر در فاصله 35 كیلومتری شمال غربی كرمانشاه واقع است.
بارگاه اویس به شكل بناهای دوره سلجوقی و بر ارتفاعات كوهی به نام بیشه كوه در محدوده روانسر قرار گرفته است. در مورد احداث بنای مقبره اویس اطلاع دقیقی در دست نیست ، اما گویا عمر بنای آرامگاه از آغاز حكومت سلجوقیان می باشد، هر چند كه پیش از آن نیز قبرستانی در آن محل وجود داشته است. همچنین در كتب تاریخ اصحاب و تابعین پیامبر اکرم (ص) روایاتی چند مبنی بر فوت اویس در هنگام جهاد در منطقه‌ای از كردستان آمده است.

اویس قرنی، ابودجانه، براء بن مالک، خواجه ربیع

آرامگاه «ابودجانه»

این آرامگاه در قبرستان ابودجانه بخش ریجاب شهرستان اسلام آباد کرمانشاه قرار دارد که در میان اهالی به مقبره ابودجانه معروف است و در نزد اهالی از احترام خاصی برخوردار است. این آرامگاه چهار ضلعی است و بر فراز آن گنبدی مخروطی شکل قرار دارد.
در جنگ احد هنگامی که مشرکان، نیروهای اسلام را شکست دادند، ابودجانه نیز مانند حضرت علی(ع) در کنار پیامبر (ص) باقی ماند و از آن حضرت مردانه دفاع کرد.
این قبرستان در کنار جاده ریجاب به بابا یادگار قرار گرفته و در داخل محوطه آن تعداد زیادی قبور قدیمی و جدید دیده می‌شود. روی تعدادی از قبور این فبرستان بناهای 4 طاقی، همانند آتشکده‌های ساسانی ساخته شده است که در داخل آنها معمولا یک قبر دیده می‌شود.همچنین بر بالای تعدادی از قبور، بنای منار مانندی از خشت ساخته شده که سنگ قبر نیز روی آن نصب شده است. به علت فرسایش سنگ قبرها، اطلاعات حک شده روی سنگ قبرها مشخص نیست.

اویس قرنی، ابودجانه، براء بن مالک، خواجه ربیع

مرقد «براء بن مالک»

بقعه براء بن مالک در شمال شهر شوشتر و مقابل ویرانه‌های قلعه سلاسل واقع است. این بقعه قدیمی‌ترین مقبره اسلامی در شوشتر و به قولی در ایران است. روایت شده است که وی از صحابه حضرت پیامبر (ص) بوده که هنگام فتح شوشتر در سال 17 یا 18 هجری قمری کشته شد. گنبد این بنا به سبک گنبد سازی دوره صفوی و کاشیها مربوط به دوران قاجار است. سردر ایوان خارجى، داراى گچبرى و نقاشى نفیس است. دیگر قسمت‌هاى بنا نیز تزئینات گچى، کاشیکارى و طاق‌هاى هلالى رومى دارد.

اویس قرنی، ابودجانه، براء بن مالک، خواجه ربیع

بقعه «خواجه ربیع»

آرامگاه خواجه ربیع در شمال غربی مشهد در انتهای خیابان خواجه ربیع واقع است.این بنا به توصیه شیخ بهایی توسط شاه عباس صفوی‌ ساخته شده است . آرامگاه خواجه ربیع مشهد بناى با شکوه و زیبایى واقع در باغى وسیع و مصفا بر کناره راست کشف رود در حاشیه شمالى شهر مشهد است  و روستایى که باغ آرامگاه خواجه ربیع در آن واقع شده ، «حسین آباد خواجه ربیع» نام دارد. 
نام خواجه ربیع در تاریخ «ربیع بن خثیم» است. او از طایفه بنی‌اسد و ساکن کوفه و از زمره زهّاد هشتگانه صدر اسلام و تابعین (کسانی که صحابه پیامبر را درک کرده‌اند) و همچنین از یاران و از سرداران سپاه ۱۱ حضرت علی (ع) بوده است. وی ضمن ارادت به حضرت علی ظاهراً از خویشان معاویة بن ابوسفیان هم بوده است، بنابراین در سال‌های پایانی خلافت حضرت علی و بروز اختلاف میان ایشان و معاویه، به قصد انزوا و دوری از نزاع طرفین عراق را به قصد ایران و خراسان ترک کرده است. او در سال‌های پایانی عمر ساکن شهر نوغان (مرکز ولایت توس در آن زمان) شده و بالاخره در سال ۶۳ ه‍.ق یا به روایتی دیگر در سال ۶۱ درگذشته است. مشهور است که امام رضا هنگام سفر به خراسان در سال‌های ۲۰۰ تا ۲۰۳ ه‍.ق قبر خواجه را زیارت کرده است.

منابع: سیری در ایران، مزارات جهان اسلام و ایران، باشگاه خبرنگاران جوان، همشهری آنلاین، مکان بین