تبیان، دستیار زندگی
شروع تابستان امسال اگرچه با ماه مبارک رمضان مقارن شده اما خانواده های زیادی هستند که برای تعطیلاتی که بعد از عید فطر در پیش است، برنامه ریزی می کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روزهای گرم به اینجاها سفر کنید
سفر


شروع تابستان امسال اگرچه با ماه مبارک رمضان مقارن شده اما خانواده های زیادی هستند که برای تعطیلاتی که بعد از عید فطر در پیش است، برنامه ریزی می کنند.


اگر شما هم دنبال چند مقصد گردشگری دیدنی هستید که در عین حال به شلوغی شمال و استان های مازندران و گیلان نباشند، این پیشنهادها را بخوانید.

دریاچه شورابیل
این دریاچه قبلا شور بوده ولی حالا دیگر سال‌هاست با افزوده شدن آب شیرین از شوری آن کاسته شده، به‌طوری که نوعی ماهی در آن پرورش داده می‌شود. این دریاچه دارای امکانات تفریحی قایقرانی، پیست دو و میدانی، دوچرخه‌سواری، باغ‌وحش، هتل‌های مجهز، شهربازی برای بچه‌ها و رستوران در دل دریاچه است. این دریاچه در 48 کیلومتری جنوب شرقی اردبیل به طرف خلخال در یکی از دره‌های کوهستان باغیرو و در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا با عمق متوسط 5 متر یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین دریاچه‌های ایران است.

طبیعت شمال

تا پیش از افزوده‌شدن آب شیرین به این دریاچه، ساکنان منطقه و به‌ویژه کسانی که از ناراحتی پوستی و درد مفاصل رنج می‌بردند، از گل دریاچه به پوست خود می‌مالیدند و از گل آن به شهرهای دیگر نیز می‌بردند تا مصرف کنند؛ اما از زمانی که آب شیرین به آب دریاچه اضافه شده دیگر خاصیت درمانی خود را از دست داده‌است.
در حال حاضر نوعی ماهی قزل‌آلای رنگین کمان که از بهترین نوع ماهیان دنیاست،‌ در آن پرورش داده می‌شود که هر ساله تعداد زیادی از مردم برای ماهیگیری و کوهنوردی و استفاده از مناظر بی‌نظیر منطقه و هوای خنک و مطبوع آن به دریاچه روی می‌آورند.


روستای جرجافک
این روستا که به آن گرگاک هم می‌گویند یکی از مناطق کوهستانی و خوش آب و هوای زرند در استان محسوب می‌شود. این روستا که مرکز دهستان جرجافک است، در فاصله 35 کیلومتری غرب زرند قراردارد و 1200نفر جمعیت دارد.

طبیعت شمال

روستا از 5 محله؛ محله شیخ‌ها، محله میان ده، محله پایین ده، خویط و دهنو تشکیل شده. میوه‌های جرجافک به‌خصوص سبزیجات و سیر آن معروف است. گرگاک در سال‌های گذشته به‌عنوان یکی از روستا‌های طرح هدف گردشگری شهرستان انتخاب شده و البته خانه‌های روستای آن برای اقامت گردشگران تجهیز شده‌اند.

تا پیش از افزوده‌شدن آب شیرین به دریاچه شورابیل، ساکنان منطقه و به‌ویژه کسانی که از ناراحتی پوستی و درد مفاصل رنج می‌بردند، از گل دریاچه به پوست خود می‌مالیدند و از گل آن به شهرهای دیگر نیز می‌بردند تا مصرف کنند

آبشار طوف خیمه سوق
این آبشار در استان کهگیلویه و بویراحمد در نزدیکی روستای بی‌بی زلیخا در 10 کیلومتری شهر سوق و در مسیر لنده به دهدشت واقع است. از مسیر روستای بی‌بی زلیخا و طوف خیمه پس از نیم ساعت کوهپیمایی به پای آبشار می‌رسید. ارتفاع این آبشار نزدیک به 50 متر است که اطراف آن را درختان بلوط و کنار و گیاهان دارویی احاطه کرده‌ است. جریان آب در این آبشار به نحوی مسحور‌کننده و از دیواره‌ای بلند، باشکوه و هیبت بسیار به پایین سرازیر می‌شود.

طبیعت شمال

یک افسانه کهن محلی حاکی از آن است که ریزش آب از این ارتفاع برای اهالی این سرزمین هیبت و عظمت به ارمغان آورده و دشمنان این دیار را از دستیابی به این مرز و بوم کهن پرهیز می داده است. از دیگر مکان های دیدنی و توریستی شهر سوق، حوالی سد مارون واقع در 10 کیلومتری شهر سوق است که در فصل بهار دارای جاذبه های خاصی است. کوه دژکوه نیز یکی دیگر از مکان های گردشگری شهر سوق است که فاصله آن تا شهر سوق پانزده کیلومتر می باشد. این کوه از نمای مختلف، شکل های متفاوتی داشته و پوشیده از درختان و درختچه های زیادی از جمله بلوط و کنار می باشد. دامنه های این کوه دارای چشمه و آبشارهای همیشه جاری و مناطقی سرسبز و بکر می باشد.


شهر کوهستانی گزنک
گَزَنَک یکی از شهرهای استان مازندران و بخش لاریجان آمل است که حدود هزار نفر جمعیت دارد و در 80 کیلومتری جاده هراز (تهران- آمل) قرار گرفته است. همچنین رودخانه کبیر هراز از کنار این شهر عبور می کند و این باعث شده که گزنک منطقه خوبی برای پرورش ماهی باشد.

طبیعت شمال

فرهنگ جغرافیائی ایران در جلد سوم خود می‌نویسد: گزنک دهی است از دهستان بالا لاریجان شهرستان آمل، واقع در ۸ هزار گزی شمال رینه. هوای آن سرد و دارای ۲۲۵ تن سکنه است. آب آنجا از چشمه سار و هراز تامین میشود. محصول آن غلات و لبنیات، حبوبات و شغل اهالی زراعت و راه آن مالرو است. دو زیارتگاه دارد. گزنک مقصد خوبی برای کوهنوردان و طبیعت گردان است و امکانات اقامتی روستایی مناسبی دارد.

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از: زندگی مثبت، بیابان های ایران، دیدنی های ایران

مطالب مرتبط:
ییلاق در سرزمین‌های جنوبی
فرار دسته جمعی از گرمای تابستان
5 اشتباه در سفرهای تابستانی