تبیان، دستیار زندگی
قم را همه به عنوان یک استان خشک و بی آب و علف می شناسند اما در همین استان دریاچه ای وجود دارد که اگر دلتان هوای ماهیگیری و تماشای آبی بیکران یک دریاچه را کرد، می توانید به آن سری بزنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آب بازی وسط کویر قم
دریاچه سد سنجگان


قم را همه به عنوان یک استان خشک و بی آب و علف می شناسند اما در همین استان دریاچه ای وجود دارد که اگر دلتان هوای ماهیگیری و تماشای آبی بیکران یک دریاچه را کرد، می توانید به آن سری بزنید.

از دریاچه سد سِنجِگان صحبت می کنیم. دریاچه ای که در فاصله ۵۴ کیلومتری جنوب غربی شهر قم، در روستای سنجگان از توابع دهستان راهجرد شرقی بخش سلفچگان شهرستان قم قرار دارد و یکی از دیدنی ترین تفرجگاه های قم است.
سد مخزنی سنجگان روی رودی احداث شده که منبع اصلی تأمین آب روستای سنجگان است. این رود که سلمان نام دارد، از کوه خستک سرچشمه می‌گیرد. کوهی با ارتفاع ۲۷۷۷متر که تماشای آن هم از جذابیت های سفر به سنجگان به حساب می آید.
دریاچه سد سنجگان

سد سنجگان البته یکی از چهار سد استان قم است که ۲۵ متر ارتفاع دارد و حجم مخزن آن به نیم میلیون مترمکعب می رسد. روستای سنجگان که سد در آن قرار دارد، دارای آب و هوای سردسیری و ییلاقی است و به همین دلیل، بهترین زمان دیدن دریاچه سد سنجگان بهار و تابستان است. همین سرمای روستا هم باعث شده جمعیت آن کم شود و در زمستان ها تقریبا خالی از سکنه باشد اما در عوض، در تابستان ها جمعیت روستا دو برابر می شود.

حالا که گذارتان به روستای سنجگان می افتد، بد نیست بدانید که این روستا یک محوطه تاریخی هم دارد که عمر آن به دوره اشکانیان و دوره ساسانیان می رسد و مردم روستا در گویش محلی به آن زاغه‌ی گبری‌ها یا «زاغه گبری» می گویند
سرسبزی روستا و باغ ها و مراتع زیبای آن، جاذبه ای است که باعث می شود خیلی ها در تابستان ییلاقشان را در سنجگان بگذرانند. دریاچه سنجگان همچنین محل مناسبی برای پرورش ماهی است که امکان ماهیگیری هم در آن وجود دارد.
دریاچه سد سنجگان

حالا که گذارتان به روستای سنجگان می افتد، بد نیست بدانید که این روستا یک محوطه تاریخی هم دارد که عمر آن به دوره اشکانیان و دوره ساسانیان می رسد و مردم روستا در گویش محلی به آن زاغه‌ی گبری‌ها یا «زاغه گبری» می گویند. این محوطه در شمال روستای سنجگان واقع شده و در تاریخ ۹ بهمن ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۰۷۱۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دریاچه سد سنجگان

مردم روستای سنجگان بیشتر به کشاورزی و باغ‌داری مشغول هستند و انواع میوه های سردسیری و محصولات باغی مثل سیب، هلو، زردآلو و میوه‌های مغزدار مانند گردو و فندق و غله از تولیدات آنهاست. بنابراین می توانید در سفر به این روستا، از محصولات باغی تازه و مرغوب تا می توانید سوغات بیاورید. زنان هم در این روستا به فعالیت های خانگی مثل قالی بافی می پردازند و عده ای، مشغول پرورش دام و ماهی هستند.

یک هشدار جدی: سد سنجگان اصلا برای شنا مناسب نیست. اگر با بچه ها راهی این سد می شوید، حتی باید مراقب باشید که نزدیک سد نروند. چون با وجود تابلو های «شنا ممنوع» و «خطر مرگ» خیلی از گردشگران همچنان در دریاچه این سد شنا می کنند و البته غرق می شوند. عمق این دریاچه زیاد و شرایط آن برای شنا نامناسب است. بنابراین به هیچ عنوان خیال شنا کردن در سد به سرتان نزند.

الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


مطالب مرتبط:
راهنمای سفر به قم
قبرهای بدون سنگ قم
پل ها و سدهای معروف استان قم