تبیان، دستیار زندگی
دیدن آسمان پرستاره و شهاب هایی که از گوشه و کنار این آسمان عمیق و بزرگ روی زمین می افتند شاید در هیچ جا به اندازه بیابان های ایران امکان پذیر نباشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیشنهادهای ویژه برای کویرگردی در بهار
کویر


دیدن آسمان پرستاره و شهاب هایی که از گوشه و کنار این آسمان عمیق و بزرگ روی زمین می افتند شاید در هیچ جا به اندازه بیابان های ایران امکان پذیر نباشد. اینجا جایی است که ستاره بازی های کودکی که حالا در شهرها عملا غیرممکن شده، به واقعیت می پیوندد. بیابان های ایران آنقدر جذاب هستند که بتوانید از شلوغی های شهر جدا شوید و به آنها پناه ببرید.

مثلث برمودا در ایران
بیابان ریگ جن شاید افسانه ای ترین بیابان ایران باشد که به مثلث برمودای ایران شهرت دارد. یعنی هیچ موجود زنده ای نمی تواند از آن بیرون بیاید و البته خیلی هایی که گذرشان به ریگ جن افتاده دیگر هیچ نشانه ای ازشان پیدا نشده. نام و نشان ریگ جن در بیشتر نقشه ها وجود ندارد و به همین دلیل، ریگ جن را سرزمین حذف شده ایران می دانند!

کویر

در باورهای مردم بومی کویر، ریگ جن سرزمین نفرین شده است که آدم ها را می بلعد. آنها معتقدند که ارواح پلید و شیاطین در این سرزمین اسرارآمیز حکومت می کنند و به همین دلیل هر که پا به ریگ جن می گذارد دیگر باز نمی گردد. اما صرف نظر از این خرافات، بیابان ریگ جن در شرق جاده جندق- دامغان یکی از جالب ترین بیابان های ایران است که اگر اهل کویرنوردی با تیم های حرفه ای باشید می توانید آن را تجربه کنید. اما چطور باید به ریگ جن بروید؟ نشانی دادن کمی سخت است و به همین دلیل پیشنهاد می کنیم تنهایی به ریگ جن نروید. اما اگر بخواهید نشانی دقیق آن را بگوییم، مجبوریم این طور برایتان توضیح دهیم: جایی در جنوب غربی و غرب دشت کویر، جنوب سمنان، جنوب شرق گرمسار، شرق منطقه حفاظت شده کویر، شمال انارک و غرب جندق!

بیابان لوت، گسترده ترین بیابان ایران است که عجایب خاص خودش را دارد. این بیابان پدیده پر از سازه های عجیب و غربیی است که به دست باد ساخته شده اند

کلوت های شگفت انگیز
بیابان لوت، گسترده ترین بیابان ایران است که عجایب خاص خودش را دارد. این بیابان پدیده پر از سازه های عجیب و غربیی است که به دست باد ساخته شده اند. بله؛ به دست باد. این ستون های عظیم بر اثر فرسایش باد و باران از دل خاک کویر بیرون آمده اند. انگار یک نفر آنها را تراشیده و جالب این که بیشتر این کلوت ها بزرگ و شکل همند.

کویر

برای دیدن کلوت های شهداد از شهر کرمان می گذرید و بعد از دیدن شهر سرسبز ماهان و روستای سرسبز و خنک سیرچ حیرت زده تان می کند مسیرتان را به سمت کلوت های زیبا ادمه می دهید. سیرچ البته جایی نیست که بتوانید آن را ببینید و به سادگی گذر کنید. این روستای سرسبز در دل وسیع ترین کویر ایران جا خوش کرده و منطقه ای ییلاقی به حساب می آید. سیرچ در زمستان حتی روی برف را هم به خود می بیند و درست شبیه یک تکه بهشت وسط آن همه گرما و خشکی است. بعد از سیرچ دو کیلومتر قبل از ورود به روستای شهداد جاده نهبندان شما را به کلوت ها می رساند. شهداد در بین زمین شناسان به یکی از «قطب های گرمایی زمین» معروف است.
این بیابان کمپ خوب و مجهزی هم دارد که کار را برای دوستداران سافاری ساده تر و البته ایمن تر می کند. برای رسیدن به کمپ کویری شهداد باید از دو کیلومتری جاده شهداد به ماهان وارد جاده شهداد ـ نهبندان شد و پس از طی مسافت 15 کیلومتر وارد جاده کمپ کویری شد. (سمت شرق جاده) بعد از ورود به جاده کمپ پس از طی مسافتی  حدود ده کیلومتر به کمپ کویری شهداد می رسید.


مغستان را از دست ندهید
ریگ زرین یا مغستان یکی از دیدنی ترین بیابان های ایران است که در فاصله 40 کیلومتری شمال کویر بافق (دره انجیر) در استان یزد قرار گرفته است. در قسمت شمالی این کویر ارتفاعات حاجی آباد زرین قرار گرفته که جهتی شمال شرقی - جنوب غربی دارند و قسمت جنوب غربی این کویر را  گنبدها ی نمکی پوشانده است. بیابان مغستان در واقع با ارتفاعاتی که از میان آن می گذرند، دو تکه شمالی جنوبی شده است. این بیابان شن های ریز و روان و بسیار زیبایی دارد که از شمال ت جنوب کشیده شده اند و جان می دهند برای آن که روی آن ها راه بروید و عکس بگیرید. البته مغستان بخش های باتلاقی زیادی دارد که در جنوب آن قرار گرفته.

کویر

بنابراین نمی توانید خیلی هم با خیال راحت در این بیابان جست و خیز کنید. بهتر است در مغستان یا همان ریگ زرین، بیشتر خودتان را با تپه های ماسه ای سرگرم کنید که محکم و تثبیت شده هستند. شوری خاک این بیابان کم است و در گوشه و کنار آن گیاهانی به چشم می خورد. در این بیابان می توانید رودخانه ای را هم ببینید که از سمت شرق کویر به کویر وارد شده و رودخانه ای فصلی است و باعث شکل گیری باتلاق ها شده است. در بیابان مغستان گرگ، شغال، کفتار، روباه شنی، گربه شنی، بزمجه، لاسرتا، انواع مارمولک های گکو و آگاما، انواع مار، انواع عقرب، تیهو، عقاب،هوبره، شاهین و... زندگی می کنند و شما برای دیدن این همه زیبایی باید به جاده ارتباطی روستای بیاضه در شهرستان اردکان بروید و تابلوها را دنبال کنید. همچنین مسیر روستای ساغند به سمت روستای مغستان اکبر، بعد از روستا ادامه جاده خاکی از جنوب این کویر می گذرد.


آفرود را تجربه کنید
آفرود تا همین چند سال قبل در ایران، مخصوص فعالیت های جنگلبانی و تبلیغاتی بود اما حالا به لطف واردات خودروهای دو دیفرانسیل، شما هم می توانید سواری بر روی تپه های نرم و شنی را تجربه و از هر مسیر نا ممکنی عبور کنید. آفرود در ایران بیشتر در کویرهای اطراف کرمان امکان پذیر است و تورهای آفرود معمولاً در دو منطقه کرمان برگزار می شود. یکی کیلومتر 15 اتوبان توریستی و گردشگری هفت باغ علوی کرمان- تپه ها و شنزارهای حاشیه اتوبان و محل دوم در کیلومتر 145 کرمان، در نزدیکی کلوت های کرمان.

کویر

مسیر این تور از کرمان آغاز می شود و پس از پشت سر گذاشتن سیرچ، دوراهی شهداد، کمپ کویری و در نهایت کلوت های کرمان به اتمام می رسد. این تورها شامل حرکت خودرو های دو دیفرانسیل بر روی تپه های شنی، فرود و صعود از تپه های با شیبب بسیار زیاد، انجام حرکات نمایشی و دریفت در سطوح ناهموار شنزارها است.
البته آفرود آسیب هایی هم به محیط زیست و حیات جانوران کویری وارد می کند. در مناطق کویری حتی روشن کردن یک چراغ ماشین و آتش حس امنیت را از حیات وحش می‌گیرد و باعث اختلال در زندگی عادیشان می‌شود. هر چند فقر پوشش گیاهی در کویر می‌تواند آسیب پذیری آن را نسبت به آفرود کاهش دهد اما عبور بیش از ظرفیت اتومبیل‌ها در این گونه مناطق پیوستگی شن‌های روان از طریق ریشه گیاهان و همچنین چسبندگی طبیعی آن‌ها را از بین برده و به شدت طوفان‌های شن و یا ریزگرد‌ها کمک می‌کند.

الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


مطالب مرتبط:
آخرین نقطه كویر
عجیب ترین کویر دنیا در مصر
گشتی نوروزی در کویر مرنجاب