تبیان، دستیار زندگی
سفر به کرمانشاه همیشه جذابیت های خاص خودش را دارد. این استان پر از دیدنی های طبیعی و تاریخی است که هیچ مسافری را دست خالی از خاک خود بدرقه نمی کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از سراب نیلوفر تا خضر و الیاس نبی در کرمانشاه
کرمانشاه


سفر به کرمانشاه همیشه جذابیت های خاص خودش را دارد. این استان پر از دیدنی های طبیعی و تاریخی است که هیچ مسافری را دست خالی از خاک خود بدرقه نمی کند.



اگر برای تعطیلات پیش رو عازم کرمانشاه هستید، پیشنهاد می کنیم سری هم به تالاب های دیدنی و زیبای این شهر بزنید. پیشنهاد اصلی ما دیدن سراب نیلوفر است و بعد از آن سفر به دیگر تالاب های معروف و زیبای این استان.

کرمانشاه

سراب نیلوفر دریاچه کوچکی در حدود ۲۰ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه است که اگر به نزدیکی آن برسید، درخشش نیلوفرهای آبی بر آب سرمستتان خواهد کرد. تالاب پر از گل‌های نیلوفر آبی است که در فصل گرم غنچه می کنند و سراسر آب را می پوشانند.

در نزدیکی سراب نیلوفر مجموعه ای رفاهی و تفریحی قرار دارد که می توانید در آن استراحت کنید، غذایی بخورید و از بودن در طبیعت کرمانشاه لذت ببرید

سراب نیلوفر پنجاه و پنحمین اثر طبیعی ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

کرمانشاه

این تالاب چند چشمه جوشان و بی نظیر دارد که آب آن را تامین می کنند. در فصل های سرد سال که گذرتان به سراب نیلوفر بیفتد، پرندگام آبزی مهاجر و بومی را می بینید که به تالاب پناه آورده اند. عمق بعضی از جاهای این سراب به بیش از 32 متر ثبت شده و عده ای معتقدند که این سراب دارای غارهای زیر زمینی هم هست.

کرمانشاه

در نزدیکی سراب نیلوفر مجموعه ای رفاهی و تفریحی قرار دارد که می توانید در آن استراحت کنید، غذایی بخورید و از بودن در طبیعت کرمانشاه لذت ببرید. درتالاب می توانید قایقرانی هم بکنید، ماهی بگیرید و از تماشای پرندگان لذت ببرید.

کرمانشاه

این سراب برای مردمان کرمانشاه جایگاه مهمی دارد چون آنها گل نیلوفر را مقدس و ارزشمند می دانند. طبق داستان  های قدیمی كرمانشاه گنجینه ای از خسرو پرویز شاه ساسانی در كف این سراب وجود دارد.
با این حال، این تنها تالاب کرمانشاه نیست. استان کرمانشاه ۵۵۰ سراب و چشمه بزرگ و کوچک دارد که معروف ترین هایشان سراب های بیستون، هشیلان و خضر زنده هستند.

کرمانشاه

تالاب هشیلان

تالاب هشیلان در دامنه كوه‌های خورین و ویس در فاصله 36 کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه قرار دارد و مساحت آن به 450 هکتار می‌رسد. این تالاب که منطقه شکار و تیراندازی ممنوع است حدود 110 جزیره كوچک و بزرگ دارد و پوشش گیاهی سطح تالاب علفی است كه به صورت گیاهان آبزی در داخل آب رشد كرده‌اند.

کرمانشاه

داخل محدوده این تالاب هیچ درخت خودرویی به چشم نمی خورد، البته به جز گونه‌ای بید که به صورت خیلی پراکنده و بسیار اندک در چند نقطه از تالاب روییده اند. در داخل و حاشیه تالاب موش‌، گرگ، روباه، خرگوش، شغال، گربه وحشی زندگی می‌کنند. هشیلان در زبان کردی به معنی لانه ماران  است و این نشان می دهد که در تالاب تعداد زیادی مار آبی زندگی می کنند.

کرمانشاه

سراب بیستون

این سراب در 30 كیلومتری شمال شرقی شهر كرمانشاه قرار دارد. این سراب مزارع بیستون و بلوردی را سیراب می کند و شصت و ششمین اثر ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۳ مرداد ۱۳۸۸ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت. سرآب بیستون در بیستون، محوطه تاریخی، فرهنگی بیستون واقع شده و برای دیدن آن باید به دامنه كوه بیستون سفر کنید.

کرمانشاه

سراب سنقر
سراب سنقر در 5 كیلومتری جاده سنقر به كرمانشاه و در نزدیکی روستای تازه‌آباد قرار دارد. آب این سراب یا تالاب از زیر كوه به سرعت و با فشار به صورت فواره بیرون می‌زند و جالب است بدانید که  این آب در زمستان‌ها گرم و در تابستان‌ها سرد است. این آب، آب آشامیدنی روستاهای اطراف را هم تامین می کند و بعد به رودخانه قره‌سو می‌ریزد.

کرمانشاه

سراب خضر زنده

این سراب در 24 كیلومتری شمال غربی شهر كرمانشاه و در مسیر جاده كرمانشاه- سنندج قرار دارد و در زبان مردم محلی به «خیره زنه» معروف است. جالب است بدانید که به جز این سراب، یک تالاب یا سراب دیگر هم در کرمانشاه به نام پیامبران نامگذاری شده و آن سراب الیاس است که مردم محلی آن را سراب خیره الیاس (خضر الیاس) تلفظ می کنند.


الهام مرادی
بخش گردشگری تبیان

مطالب مرتبط:
پیش به سوی کرمانشاه
معرفی بازار استان کرمانشاه
معرفی حمام های استان کرمانشاه