تبیان، دستیار زندگی
«جنس کفش پارسیان از چرم نرم و در رنگ های زرد و زعفرانی، آبی و ارغوانی بود. تفاوت اساسی کفش پادشاهان با سایرین در تزیینات کفش بود که معمولا در مراسم و تشریفات با سنگ های گرانبها تزیین می شد.»
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرنوشت کفش ایرانی ها از هخامنشیان تا امروز


«جنس کفش پارسیان از چرم نرم و در رنگ‌های زرد و زعفرانی، آبی و ارغوانی بود. تفاوت اساسی کفش پادشاهان با سایرین در تزیینات کفش بود که معمولا در مراسم و تشریفات با سنگ‌های گرانبها تزیین می‌شد.» این روایتی است که ابوالقاسم دادور و لیلا پورکاظمی از پاپوش های ایرانی های دوران هخامنشی دارند. دو محققی که روی پاپوش های ایرانی تحقیق کرده اند و نتایج آن را در کتابی با همین نام به چاپ رسانده اند.

کتاب پای پوش های ایرانی

اگر علاقمند به دانستن درباره آداب و رسوم سنتی ایران هستید و کنجکاوید بدانید پوشش ایرانی ها چطور شکل گرفته، کتاب پای پوش های ایرانی یکی از منابعی است که باید مطالعه کنید.

این کتاب تالیف مشترک ابوالقاسم دادور و لیلا پورکاظمی است که با هدف نگرشی دقیق به چگونگی سیر تحول پای‌پوش‌های ایرانی در طول تاریخ نوشته شده و شامل 4فصل با این عناوین است: «مطالعه پای‌پوش‌ها در دوران پیش از اسلام»، «پای‌پوش‌ها در دوران اسلامی (از امویان تا تیموریان)»، «پای‌پوش‌ها در دوران اسلامی (از صفویه تا دوران معاصر)» و «پای‌پوش‌های محلی».

در مقدمه کتاب آمده است: «یکی از اقدامات مهم بسیاری از پژوهشگران تحقیق و پژوهش در خصوص تاریخ پوشاک ملل می‌باشد. پوشاک سرزمین ایران از لحاظ زیبایی، فرم و رنگ دارای تاریخچه‌ای کهن و قدیمی است. همواره مورخان و پژوهندگانی وارسته در این زمینه تحقیقاتی به عمل آورده‌اند که حاصل آن چاپ تعدادی کتب تاریخ لباس، منحصر به پوشاک ایرانیان از زمان باستان تا دوران بعد از اسلام بوده است. بر این اساس محققان قادر هستند با استفاده از این منابع، گنجینه تن‌پوش ایرانیان را به جهانیان معرفی نمایند.»

اگر علاقمند به دانستن درباره آداب و رسوم سنتی ایران هستید و کنجکاوید بدانید پوشش ایرانی ها چطور شکل گرفته، کتاب پای پوش های ایرانی یکی از منابعی است که باید مطالعه کنید

در ابتدای هر فصل به صورت مختصر مشخصه‌های اصلی هر دوره را خواهید خواند و بعد، با پای‌پوش‌های مرسوم آن دوره آشنا می شوید. فصل اول مربوط به معرفی و بررسی پای‌پوش‌های ایرانی از دوره پیش از تاریخ تا قرن هفتم میلادی است. یعنی وقتی که اعراب بر ایران چیره شدند. فصل دوم و سوم پاپوش های ایرانی در دوران بعد از اسلام را بررسی می کنند و در فصل چهارم می توانید با پاپوش‌های محلی و اصیل اقوام ایرانی آشنا شوید. پاپوش های کردی، خراسانی، ترکمن، گیلانی و مازندرانی، آذری، لری، قشقایی و اقوام زرتشتی و ارمنی در این فصل معرفی شده اند. عکس های این پاپوش ها را هم می توانید در قسمت نهایی کتاب ببینید.

این کتاب در 215 صفحه توسط انتشارات آبرخ منتشر شده و به قیمت 9هزار تومان به فروش می رسد.

الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان