تبیان، دستیار زندگی
گشت و گذار بهاری در تهران وقتی به پارک های جنگلی ختم شود می تواند خاطره خوشی از تفریح در پایتخت برای شما به همراه داشته باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تهران گردی در پارک های جنگلی
پارک جنگلی


گشت و گذار بهاری در تهران وقتی به پارک های جنگلی ختم شود می تواند خاطره خوشی از تفریح در پایتخت برای شما به همراه داشته باشد. ما بزرگترین پارک های جنگلی تهران را به شما معرفی می کنیم تا در روزهای خوش آب و هوای تهران گشتی در آنها بزنید.

پارک‌های جنگلی استان تهران به دو دسته طبیعی و دست‌کاشت بخش می‌شوند. جنگل‌های طبیعی در سطح استان پراکنده‌اند و در آن‌ها گونه‌های گیاهی مانند زالزالک، گوجه وحشی، زرشک، انجیر، شیر خشت، پسته، بادام کوهی، داغداغان، سنجد، تنگرس، گز، ارزن، سماق، سیاه‌دلیک و ... به چشم می‌خورد.

در حال حاضر در کلان شهر تهران در حدود 2016 بوستان محلی و منطقه ای در سطح مناطق 22 گانه شهرداری وجود دارد که بیشترین سرانه فضای سبز مربوط به شهروندان منطقه 19 با 61 متر مربع و کمترین سرانه مربوط به منطقه 1، با 1.8 متر مربع می باشد و بیشترین تعداد بوستان در منطقه 4 شهر تهران و کمترین تعداد نیز در منطقه 11 شهر تهران است.

پارک جنگلی

پارک جنگلی خرگوش دره

پارک جنگلی خرگوش دره با مساحتی بیش از 100 هکتار در منطقه 22 شهرداری تهران و در مجاورت مجموعه ورزشی آزادی و آزادراه های تهران - کرج و آزادگان واقع شده است.

پوشش گیاهی این مجموعه بیشتر از درختان کاج و سرو و اقاقیا تشکیل شده است. این بوستان جزو کمربند سبز تهران محسوب می شود و به منظور تلطیف هوای تهران احداث گردیده است. بوستان مسافران به مساحت 12 هکتار و با هدف اسکان موقت مسافران و تماشاچیان مسابفات فوتبال در این پارک ساخته و راه اندازی شده است.

پارک جنگلی

پارک جنگلی کوهسار

بوستان جنگلی کوهسار در شمال‌باختر شهر تهران واقع شده است. این بوستان جنگلی که در دامنه رشته‌کوه البرز قرار دارد در منطقه 5 شهرداری تهران واقع شده است. بوستان جنگلی یا کوهستانی کوهسار در شمال‌باختر محله شهران و شمال محله کن قرار دارد. راه دسترسی به این بوستان از طریق بزرگراه آبشناسان (ایرانپارس) ممکن است. همچنین در درون بوستان، جاده ماشین‌رو نیز وجود دارد که از طریق آن می‌توان به مناطق بالایی بوستان دسترسی داشت.

بوستان جنگلی لتمال کن در مسیر وزش بادهای شرقی - غربی تهران واقع شده‌است و سهم به سزایی در تلطیف هوای شهر تهران به خصوص حوزه غرب آن داراست

پارک جنگلی لتمال کن

پارک جنگلی لتمال کن با مساحتی بیش از100 هکتار در ارتفاعات منطقه 22 شهرداری تهران و شمال بزرگراه همت واقع شده‌است. ارتفاع این بوستان جنگلی 1800 متر از سطح دریا می‌باشد و در طرح تفصیلی تهران جزو کمربند سبز شهر تهران و طرح گلگشت تهران محسوب می‌شود. پارک جنگلی لتمال کن دارای پوشش گیاهی متنوعی است که شامل درختان زبان گنجشک، بربیس، ارغوان و کاج می‌باشد.

بوستان جنگلی لتمال کن در مسیر وزش بادهای شرقی - غربی تهران واقع شده‌است و سهم به سزایی در تلطیف هوای شهر تهران به خصوص حوزه غرب آن داراست. این پارک به دلیل امکانات مناسب و دارا بودن مسیرهای پیاده روی از مقاصد گردشگری و کوه پیمایی شهروندان تهرانی محسوب می‌گردد.

پارک جنگلی پردیسان

بوستان جنگلی پردیسان یکی از بوستان‌های بزرگ و مشهور شهر تهران است. این بوستان در منطقه 2 شهرداری تهران قرار دارد. این بوستان که در شمال غربی تهران واقع شده‌است، از سمت شمال به بزرگراه همت و محله شهرک غرب، از شرق به بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری، از غرب به مسیل رودخانه پونک و از سمت جنوب به بزرگراه حکیم و محله بلوار مرزداران محدود می‌شود. بزرگراه یادگار امام در راستای شمالی/جنوبی، این بوستان را به دو بخش تقسیم می‌کند که پیوند آن‌ها به وسیله دو پل برقرار شده‌است.

از امکانات این بوستان می‌توان به موزه تنوع زیستی، موزه آب و باغ وحش اشاره کرد. وجود موزه تنوع زیستی با انواع حیوانات و حشرات تاکسیدرمی شده، و بعضا زنده، یکی دیگر از جذابیت‌های این پارک جنگلی است. ساختمان سازمان حفاظت محیط زیست ایران نیز در قسمت جنوبی این بوستان قرار دارد.

پارک جنگلی

پارک جنگلی چیتگر

پارک چیتگر از بزرگترین پارک های جنگلی استان است که در بیشتر فصل های سال از آن استفاده می شود. 450/1 هکتار زمین پر درخت و وجود یک بیست ویژه دوچرخه سواری از شمال به زمین های چیتگر از جنوب به بزرگراه کرج، از غرب به پیکان شهر و از شرق به منطقه خرگوش دره محدود می شود.

پارک جنگلی لویزان

پارک جنگلی لَویزان یکی از پارک‌های جنگلی شهر تهران و بخش شمیرانات است که بیش از 1000 هکتار وسعت دارد و در شمال شرق پایتخت واقع گردیده است. این پارک جنگلی از شمال به بزرگراه شهید بابایی، از جنوب به شمس آباد، از شرق به شهرک امید، باغ پرندگان و از غرب به ده لویزان محدود می شود. این پارک در 13 کیلومتری مرکز شهر قرار دارد و بزرگ ترین فضای سبز شهر تهران به حساب می آید.

پارک جنگلی

پارک جنگلی وردآورد

پارک جنگلی وردآورد یکی از پارک‌های جنگلی استان تهران است که از نظر بزرگی در مرتبه دوم می‌باشد. این پارک در کوه‌های وردآورد و در کنار آزادراه 2 قرار دارد.

دیگر پارک ها

به جز مواردی که گفته شد، در سطح استان چند پارک جنگلی دیگر نیز وجود دارد که بیشتر آنها کاربرد گردشی دارند. از جمله این پارکها، پارک سوهانک با 200 هکتار مساحت، غزال با 975 هکتار در شمال شرقی سرخه حصار با 850 هکتار در شرق، توسکا با 300 هکتار در جنوب شرقی و خجیر با 120 هکتار در شمال شرقی تهران هستند.

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از برترین ها، کافه تهرون، بازار خبر

مطالب مرتبط:

تفریح یک روزه در تهران

تهران را بگردید