تبیان، دستیار زندگی
تا دو ماه دیگر، می توانید سرخ ترین جشنواره ایران را در شهر انارها ببینید. جشنواره ای با رنگ و بوی انار که در شهریورماه امسال در ساوه برگزار می شود!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جشنواره سرخ سرخ سرخ

جشنواره سرخ سرخ سرخ


تا دو ماه دیگر، می توانید سرخ ترین جشنواره ایران را در شهر انارها ببینید. جشنواره ای با رنگ و بوی انار که در شهریورماه امسال در ساوه برگزار می شود!

این جشنواره که با همت اداره‌كل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مركزی و همزمان با برداشت انار در شهر ساوه برگزار می شود، اصلی ترین هدف خود را بعد از شکرانه محصول، جذب توریست قرار داده و پیش بینی می شود تورهای گردشگری زیادی برای شرکت در این مراسم گسترده راهی ساوه شوند.

بد نیست بدانید که انار ساوه نه تنها مرغوب‌ترین و شناخته شده ‌ترین انار كشور به شمار می‌رود بلکه آوازه آن به خارج از مرزها رفته و سالانه بخشی از انارهای سرخ و رسیده ساوه به اروپا و آمریكا و كشورهای آسیایی و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود. شهرستان ساوه از نظر سطح زیر كشت و میزان تولید انار مقام اول كشور را دارد و طعم و رنگ و میزان آبدهی انار ساوه در جهان كم نظیر است.

جشنواره سرخ سرخ سرخ

مجتبی‌ رضوانی معاون گردشگری استان مركزی در این باره می گوید: هدف از برگزاری این جشنواره معرفی  فرهنگ بومی مرتبط با انار با توجه به نزدیك بودن فصل برداشت این محصول است و در كنار آن قصد داریم جاذبه‌های بكر طبیعی و مذهبی ساوه را به مردم معرفی کنیم.

او ادامه می دهد: جشن انار نوعی جشن شكرگزاری و سپاس از پروردگار برای برداشت محصول به شمار می‌رود. البته فصل انارچینی در ساوه اواسط مهرماه است و انارچینی در این جشنواره جنبه نمادین دارد و بیشتر با هدف آشنایی گردشگران تابستانی ساوه با این محصول انجام می‌شود.

جشنواره سرخ سرخ سرخ

قائم‌مقام میراث‌فرهنگی استان مركزی معتقد است: برپایی این گونه جشن‌ها كه به نوعی معرف میراث‌معنوی استان است، نقش مهمی در حفظ، پاسداشت و انتقال فرهنگ‌ها به نسل جدید و همچنین معرفی جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و تاریخی استان دارد.

انار بومی مناطق شرق ایران تا كوه های هیمالیا در شمال هند است و یكی از اولین گیاهان كاشته شده به دست بشراست كه در مجموعیه ملی انار ایران تعداد 760 گونه انار بومی ایران نگهداری می‌شود كه بزرگترین در نوع خود در دنیا است.

اما تولید انواع انار در ساوه به عنوان زادگاه اصلی انار از تعداد ملی پیشی گرفته و سالانه 780 نوع انار در این شهرستان تولید می‌شود در رنگهای مختلف از سفید تا سیاه و با طعم هایی که شاید یکی دو مورد آن را بیشتر نشناسید: ملس ترش، ملس تبریزی، یوسف‌خانی، رباب نی‌ریز، ملس یزدی و ارجستانی و...!

جشنواره سرخ سرخ سرخ

جشن انار در گوشه و کنار کشور

جشن انار تنها به ساوه و استان مرکزی محدود نمی شود و مردم کاشان، تهران و گیلان هم جشنواره های مشابهی برای محصولات خود دارند.

در روستای انبوه از توابع رودبار، این جشن، در طلوع صبح روز جمعه (یکی از روزهای 20 الی 25 مهر) هر سال، با ندای «یا الله» پاکارکرپی ـ کسی که به مدت یک سال از طرف باغداران، برای نگهبانی از باغات انار انتخاب شده است ـ  شروع می‏شود و در آن روز تمام مردم روستا (حتی کسانی که بیرون از روستا زندگی می‏کنند) برای کمک و چیدن انار به روستا می‏آیند و با وسیله نقلیه به سمت باغات انار حرکت می‏کنند. انجام این مراسم تا غروب طول می‏کشد. روستای تاریخی، توریستی و كوهستانی انبوه در 180كیلومتری جنوب شهر رشت و 116كیلومتری نیمه شرقی شهرستان رودبار قرار دارد.

کاشانی ها هم در سال های گذشته، هربار به شکرانه پربار بودن محصول خود جشن انار برگزار می کنند. این جشنواره اولین بار در سال 83 برگزار شد و هنوز هم نیمه اول مهرماه مردم این شهر را سرخ و ملس می کند!

در تهران هم از 4سال قبل فرهنگسرای طبیعت (اشراق) دست به کار ابتکار جالبی شده و جشنواره اناری را برگزار می کند که یک هفته ادامه دارد و در آن علاوه بر آشنا کردن مردم با انواع این محصول و فرایندهای پرورش و برداشت آن، انواع مواد به دست آمده از انار را هم عرضه می کند.

جشنواره سرخ سرخ سرخ

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از: مهر، جام جم، تهران نیوز