تبیان، دستیار زندگی
شیراز شهر تاریخ و هنر است اما گردشگرانی که به این شهر سفر می کنند، تمام ژانرهای گردشگری را تجربه می کنند. از گردشگری طبیعی و ماجراجویانه گرفته تا گردشگری زیارتی.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر به میهمانی شاهچراغ

 شاهچراغ


شیراز شهر تاریخ و هنر است اما گردشگرانی که به این شهر سفر می کنند، تمام ژانرهای گردشگری را تجربه می کنند. از گردشگری طبیعی و ماجراجویانه گرفته تا گردشگری زیارتی.


حرم شاه‌چراغ یا معروف ترین زیارتگاه شیراز است که هر گردشگری که پایش به شیراز رسیده حداقل یک بار تجربه زیارت آن را داشته است. این آرامگاه متعلق به «میر سید احمد» ملقب به شاه‌چراغ، پسر امام موسی کاظم (ع) است که در کنار میدانی به نام احمدی قرار دارد. جایی که در نزدیکی آن آرامگاه برادرش سیدمیرمحمد ساخته شده است.

احمد بن موسی شاه‌چراغ پسر ارشد امام موسی کاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) در راه پیوستن به برادر خود به سوی خراسان سفر کرد ولی در راه توسط افراد مأمون خلیفه عباسی در شهر شیراز کشته شد. بعد از مدتی این بنا در دوره اتابکان فارس در سده ششم هجری قمری ساخته و گنبد و بارگاه آن کاشیکاری شد.

شاهچراغ

اولین گنبد ساخته شده روی بقعه در سال 623 هجری قمری توسط امیر مقرب الدین ساخته شد. بعدتر، در سال های 745 تا 750 هجری تاشی خاتون مادر شاه اسحاق اینجو تعمیرات اساسی در آن انجام داد و بقعه، بارگاه، مدرسه عالی و مدفنی برای خود در جنوب آن ساخت و 30 هزار جزء قرآن نفیس منحصر به فرد با خطوط ثلث طلایی و تذهیب عالی را بر آن وقف کرد.

حرم شاهچراغ در چند نوبت هم دستخوش حوادث شد. نیمی از بنای این حرم در سال 997 هجری بر اثر زلزله بنا از بین رفت و در قرن سیزدهم هجری هم چند بار خراب شد و مجددا تعمیر و مرمت گردید و فتحعلی شاه قاجار در سال 1243 هجری ضریحی بر آن وقف کرد اما به علت شكاف های متعددی كه گنبد داشت در سال 1337 شمسی آن را برداشتند و به جای آن با آهن و مصالح، بنایی مناسب و قابل دوام و با همان طرح و به هزینه مردم شیراز احداث کردند.

شاهچراغ

اگر گذارتان به داخل حرم شاهچراغ بیفتد، آئینه‌های ریز رنگینی را می بینید که به شکلی ظریف و هنرمندانه در کنار انواع خط‌های فارسی و عربی، تزیین کننده نمای اطراف آینه‌ها و کاشی‌ها هستند.

بنای حرم، ایوانی در جلو دارد و حرمی گسترده در پشت ایوان که در چهار گوشه آن، چهار شاه نشین تعبیه شده و مسجدی هم در سمت غربی پشت حرم به چشم می خورد. ضریح آن در شاه نشین زیر گنبد قرار گرفته و از نقره ساخته شده است.

غیر از دو در اصلی، حرم دو در فرعی دیگر هم دارد که یکی به بازار حاجی و دیگر به مسجد جامع عتیق می‌رود و درگاه مانندی هم از ضلع شمالی حیاط وارد بازار شاه چراغ می‌شود.

شاهچراغ

ستون‌های آهنی ایوان حرم به وسیله چوب‌های نفیس پوشش داده شده و در سقف مسطح آن هم چوب منبت کاری شده به کار رفته است.

بد نیست بدانید که در تقویم یک روز هم به نام روز شاهچراغ نامگذاری شده که اولین بار پیشنهاد آن در سال 86 مطرح شد و مسئولان تصمیم گرفتند روز تولد آن حضرت را به عنوان مراسم بزرگداشت انتخاب کنند. اما پس از بررسی های لازم متوجه شدند که روز تولد شاهچراغ به درستی مشخص نیست بنابراین در دهه کرامت یعنی حدفاصل تولد حضرت معصومه (ع) و امام رضا (ع) یک روز را به عنوان روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی "شاهچراغ" تعیین کردند که مصادف با روز ششم ذیقعده هر سال یعنی پنجمین روز از دهه کرامت است.

رستم زاد

بخش گردشگری تبیان