تبیان، دستیار زندگی
شاید هیچ کدام از روستاهای کویری ایران به اندازه میمند شگفت انگیز نباشند. روستایی صخره‌ای و دستکند که در استان کرمان، بین شهرهای یزد، کرمان و شیراز قرار دارد و به عنوان مرکز دهستان میمند از شهرستان شهر بابک شناخته می شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هزاران سال در دل کوه

هزاران سال در دل کوه

شاید هیچ کدام از روستاهای کویری ایران به اندازه میمند شگفت انگیز نباشند. روستایی صخره‌ای و دستکند که در استان کرمان، بین شهرهای یزد، کرمان و شیراز قرار دارد و به عنوان مرکز دهستان میمند از شهرستان شهر بابک شناخته می شود. این روستا با ساختار ویژه‌اى که در معمارى و احداث سکونت‌گاه‌هاى روستایى ادارد، یکی از مهم ترین جاذبه های کویر گردی ایران و جهان است و با چند هزار سال قدمت یادآور روزگاری است که آدم ها دل کوه را برای زیستن انتخاب می کردند.

خانه‌هاى قدیمى روستا درست مثل مناره‌هایى در دل کوه کنده شده‌اند. خانه هایی عمودی از جنس سنگ‌هاى رسوبى و سخت با اتاق‌هایى که شاید محکم ترین اتاق های دنیا باشند. در این خانه‌هاى مناره‌اى شکل، اتاق‌ها و پستوها هر کدام راهرو و ستون دارند و معمارى روستایى ویژه‌اى را به نمایش مى‌گذارند که در هیچ روستای دیگری نمونه اش را نخواهید دید. این خانه‌هاى به علت شیب اطراف دره میمند در چهار یا پنج طبقه روى هم قرار گرفته‌اند و دامنه کوه را پوشانده اند. خانه‌هایی با ارتفاع دو متر و وسعتى نزدیک به 16 تا 20 مترمربع!

خانه‌هاى قدیمى روستا درست مثل مناره‌هایى در دل کوه کنده شده‌اند.

خانه هایی عمودی از جنس سنگ‌هاى رسوبى و سخت با اتاق‌هایى که شاید

محکم ترین اتاق های دنیا باشند

خانه سیاه است!

هزاران سال در دل کوه

خانه‌های روستای میمند تاریک تاریک اند! آنها نه روزنه‌اى دارند و نه حتى دودکش و پنجره ای! در وسط هر اتاق اجاقى کنده شده که براى گرم کردن خانه و تهیه غذا به کار مى‌رود و دودهایى که در موقع روشن کردن اجاق ایجاد مى‌شود تمام فضاى سنگى خانه‌ها را سیاه کرده است. برپا کردن آتش و تهیه غذا در درون اتاق ها باعث شده تا بدنه داخل اتاق‌ها ایزولاسیون شده و باعث عمر بیشتر اتاق‌ها شود اما این روزها چون دیگر در خیلی از اتاقها آتشی روشن نمی‌شود، خاک سقفها به آهستگی ریزش پیدا کرده اند.

هر خانه سنگى یک راهرو با شیبى تند دارد که به طرف بیرون کنده شده است. این راهروها در گویش محلى به نام «کیچه» معروف هستند که حکم همان پله های امروزی را دارند. در سمت راست هر کیچه یک اطاق و در سمت چپ آن اتاق دیگرى قرار دارد و یک اتاق هم در روبروى ورودى راهرو نمایان است. معمولاً اتاق روبرو براى نشیمن و اتاق‌هاى دست راست و چپ جهت انبار و آغل حیوانات در زمستان مورد استفاده قرار مى‌گیرد. در برخى از این خانه‌ها سه اتاق براى زندگى سه خانوار مجزا تعبیه شده است.

اگر به این روستا سفر کنید، دژى می بینید که از دخمه‌هایى سنگی ساخته شده است. دژی در حدود چهارصد مترمربع با 15 اطاق سنگى دایره‌اى شکل بدون سقف! می گویند این محل، سردخانه میمند بوده است چرا که استخوان مردگان همراه با اشیاى ارزشمند دیگری در آن کشف شده است.

مسجد میمند هم از دیگر دیدنى‌هاى این روستاست که در فضایى مربع شکل با 4 ستون میانى در دل کوه جاى گرفته و تمام قسمت‌هاى آن از سنگ است.

قدیمی های روستا معتقدند که میمند به وسیله مردی که از سوی خورشید

می آید و ایران را به شکوه قدیمی باز می گرداند، ساخته شده است

مردی می آید ز خورشید

هزاران سال در دل کوه

ساکنان این روستا آداب و رسوم خاصی دارند و در گویش آن‌ها هنوز از کلمات پهلوی ساسانی استفاده می‌شود. قدیمی های روستا معتقدند که میمند به وسیله مردی که از سوی خورشید می آید و ایران را به شکوه قدیمی باز می گرداند، ساخته شده است. بر اساس ترجمه کتیبه‌های میمند، باستانیان معتقد بودند هنگامی که کوه‌ها در میمند شکاف بردارند و افسانه‌های میمند به حقیقت بپیوندند، گنجینه میمند پدیدار خواهد شد و فقط یک نفر می تواند به آن دست پیداکند. همان کسی که از سوی خورشید می آید!

روستای 3هزارساله میمند تنها روستای تاریخی در جهان است که هنوز روابط سنتی زندگی در آن جریان دارد و می‌توان تعامل انسان و طبیعت در هزاره دوم میلادی را به خوبی در آن دید. این روستا هفتمین منظر فرهنگی_طبیعی و تاریخی جهان بود که جایزه مرکوری را دریافت کرد. جایزه ملینا مرکوری جایزه‌ای است که از سوی دولت یونان و با همکاری مجامع فرهنگی بین المللی مانند یونسکو و ایکوموس (شواری حفاظت از بناها و محوطه‌های تاریخی) به آثاری اهدا می‌شود که دارای شرایط و ضوابط فرهنگی، طبیعی و تاریخی منحصر به فرد باشد. روستای میمند در مهر ماه 1385 به عنوان روستای نمونه ملی گردشگری معرفی شد.


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی