تبیان، دستیار زندگی
اگر اهل روستاگردی باشید، حتما نام روستای پالنگان راشنیده اید. روستایی که نه تنها زیباترین روستای تاریخی غرب کشور به شمار می رود، بلکه در مقایسه با روستاهای هم رده اش، یک سر و گردن هم بالاتر به نظر می رسد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیباتر از ماسوله

پالنگان

اگر اهل روستاگردی باشید، حتما نام روستای پالنگان راشنیده اید. روستایی که نه تنها زیباترین روستای تاریخی غرب کشور به شمار می رود، بلکه در مقایسه با روستاهای هم رده اش، یک سر و گردن هم بالاتر به نظر می رسد. پالنگان روستایی پله کانی است که در میان دیواره ای کوهستانی محصور شده و چشم اندار فوق العاده ای پیدا کرده است. ویژگی منحصر به فردی که این روستا را از روستاهایی شبیه ماسوله و کندوان جدا می کند.

این در حالی است که معماری این روستا، عبور رودخانه خروشان سیروان از كنار دره های روستا، قلعه تاریخی پالنگان، آبشارهای متعدد پله كانی و چشمه های دائمی آب معدنی جلوه خاصی به این روستا بخشیده اند.

اگر خوش شانس باشید و مناسبت های تقویم هم همراهی کنند،

می توانید مراسم مذهبی، عروسی، شب یلدا و خوش‌آمد گویی به نوروز

را هم در این روستا ببینید

جاذبه های فرهنگی

پالنگان

تابستان گرم و بهار معتدل پالنگان باعث شده كه كوچ بهاری عشایر به ارتفاعات این روستا یکی از جاذبه های گردشگری فصلی باشد. به خصوص که این کوچ همراه با اجرای بسیاری از مراسم سنتی عشایر كرد مثل اجرای موسیقی گریان، چپله و سیاچمانه همراه است و اگر خوش شانس باشید و مناسبت های تقویم هم همراهی کنند، می توانید مراسم مذهبی، عروسی، شب یلدا و خوش‌آمد گویی به نوروز را هم در این روستا ببینید.

اما جاذبه های قومی و فرهنگی پالنگان به همین جا ختم نمی شود. مردم خوش ذوق پالنگان وقت زیادی از فراغت شان را صرف بازی های محلی مثل اسب سواری، گرزبازی، قل قلان و چاك چاك می کنند و اگر در ایام غیر كاری مثل پاییز و زمستان که کشاورزی در این روستا تقریبا تعطیل است سری به پالنگان بزنید، می بینید که در اكثر كوچه‌ها و چشم اندازهای روستا مردم در حال بازی های سنتی هستند.

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که پالنگان یكی از 7 روستای هدف در گردشگری استان كردستان است كه پس از انجام مطالعات كارشناسی بدون

هیچ تغییری در بافت خود به روستای گردشگری تبدیل شده است

روستایی برای تمام فصول

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که پالنگان یكی از 7 روستای هدف در گردشگری استان كردستان است كه پس از انجام مطالعات كارشناسی بدون هیچ تغییری در بافت خود به روستای گردشگری تبدیل شده است.

پالنگان

روستاهای تاریخی صلوات آباد بیجار، اورامان تخت، خسروآباد گروس، نوره سنندج، آوی‌هنگ و ژاورود غربی دیگر روستاهای هدف كردستان هستند كه همگی دارای بافت قدیمی با معماری اورامات هستند و تمام خانه‌های این روستاها به طریق سنگ چین ساخته شده‌اند.

برای دیدن پالنگان باید سری به كامیاران بزنید. این روستا كه در 57 كیلومتری كامیاران قرار دارد از نزدیكترین پمپ بنزین 45 كیلومتر  فاصله دارد و فاصله آن تا نزدیكترین واحد اقامتی _ مهمانپذیر _ چیزی حدود 110 كیلومتر است. اما با این حال شما همیشه می توانید روی مهمان نوازی مردم روستا برای یک اقامت کوتاه در خانه های روستایی حساب کنید!

پالنگان با این كه در یك منطقه كوهستانی واقع شده، اما مسیر صعب العبوری ندارد. آسفالت بودن مسیر امکان خوبی است که در تمام طول سال امكان بازدید از این روستا را به شما می دهد.

طعم لذیذ طبیعت!

اگر گذارتان به پالنگان افتاد، حتما سراغ کشک و روغن حیوانی این روستا را از محلی ها بگیرید. سوغاتی های اصیلی که از طبیعت سبز و پربرکت این روستا به دست آمده اند و می توانند یادگار خوبی برای شما و اطرافیانتان باشند. علاوه بر این، وقت سفر به پالنگان جایی هم برای خوردن ماهی های تازه در کنار غذاهای خوشمزه محلی باز کنید. واحد شیلاتی که در كنار روستا قرار گرفته، تازه ترین ماهی هایی که در شهرهای مرکزی کشور امکان دسترسی به آنها را ندارید، در اختیارتان قرار می دهد!


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی