تبیان، دستیار زندگی
كرج را كه رد می‌كنی، اتوبان تهران- قزوین و آن گاه گردنه كوهین كه شاید در تابستانی‌ترین روزهای سال در انبوهی از مه غرق شده باشد و دشتی است كه تا نگاه می‌كنی نقاشی خداوند است كه قلم برداشته و كشیده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسرار تاریخ در جنگل‌های گیلان

قلعه رودخان


بستگی دارد كه از كجا بخواهی حركت كنی، ولی اگر نقطه آغاز پایتخت باشد، باید 320 كیلومتر بروی تا به رشت برسی. در این مسیر اگر مینیاتوری از زیبایی‌ها را پشت سر می‌گذاری؛ كرج را كه رد می‌كنی، اتوبان تهران- قزوین و آن گاه گردنه كوهین كه شاید در تابستانی‌ترین روزهای سال در انبوهی از مه غرق شده باشد و دشتی است كه تا نگاه می‌كنی نقاشی خداوند است كه قلم برداشته و كشیده است.


بعد از آن به لوشان سرزمین آفتاب می‌رسی و دیگر آرام آرام باد منجیل تو را به سرزمین‌های دور رویاها می‌برد و توربین‌های بادی آن تركیبی از طبیعت و تكنولوژی را برایت ترسیم می‌كند.

و تا به رشت برسی این منظومه زیبا ادامه دارد. رودبار سرزمین صلح است و زیتون و در پس كوه‌هایش چشمه‌ها نهفته است و در میان جنگل‌هایی كه آرام آرام خودنمایی می‌كند، زندگی از جنس طبیعت نهفته است. رستم‌آباد را هم باید پشت سر بگذاری.

قلعه رودخان

اگر مقصد قلعه رودخان است و زمان كافی است خوب است كه هر شب در منزلی از این منازل بیتوته كنی و رحل اقامت افكنی، اما اگر زمان اندك است بهتر آن كه مستقیم به سمت مقصد برانی، زیرا كه مقصد خود گفتنی‌ها دارد و در میانه‌ای از جنگل و رود و آب و باران و طبیعت خفته است و سالیان سال است كه همچون زیبایی خفته در دل كوه پذیرای میهمانان است.

اگر حتی چند ماه پیش بود و هنوز اتوبان قزوین ـ رشت افتتاح نشده بود، در میان كوه و كمر اتوبوس یا ماشین شخصی‌تان باید بسیار تاب می‌خورد تا آرام آرام به سرزمین باران برسد؛ ولی دیگر به مدد اتوبان تهران ـ رشت می‌توانی مسیر را سریع‌تر و ایمن‌تر پشت سر بگذاری و اگر هم دوست داشتی آهنگ زنده‌یاد محمد نوری را گوش كنی:

گیلان جان گیلان          تاج سر خوشگلان

قلعه رودخان

وقتی مقصد قلعه رودخان است باید از رشت به سمت فومن حركت كنی، در دل جنگل‌های گیلان و در میان تمامی شادابی و طراوات طبیعت كه امانت زمانه ماست، به قلعه رودخان می‌رسی. فومن را كه 20 كیلومتر به سمت جنوب غرب برانی و آنگاه روستاهای گشت، كر و محله و گشت رودخان، سیاه كش، گوراب پس، ملسكام و سعیدآباد را پشت سر بگذاری به قلعه رودخان می‌رسی.

قلعه رودخان

قلعه رودخان و آنچه در خود نهفته دارد

قلعه به همین سادگی رخ نمی‌نماید، بخش‌هایی از مسیر را باید پیاده رفت، بنابراین اگر با خانواده سفر می‌كنید یا حتی اگر همراه با دوستان یا همكاران خود عازم این سفر هستید به این نكته توجه داشته باشید كه همه اعضای تیم توانایی لازم را داشته باشند؛ البته مسیر پیاده‌روی قلعه مسیر سختی نیست، اما در هر صورت دستاوردهای زندگی شهری، پشت میزنشینی‌های متمادی، كم‌تحركی و... می‌تواند مشكل‌ساز باشد یا شاید لازم باشد تمهید مناسبی پیش از سفر برای این امر اندیشیده شود.

قلعه رودخان

به عنوان نمونه همه اعضای تیم اطلاع داشته باشند كه سفر به قلعه رودخان از جنس سفر به دل طبیعت است كه با خود پیاده‌روی‌های سبك به همراه دارد و البته چقدر همین پیاده‌روی در دل طبیعت، انس با آن، خیره شدن در شگفتی‌های بیكران آن روح‌افزاست كه بی‌اغراق باید گفت قلعه رودخان با قدمت بیش از هزار سال چه بسیار از این شگفتی‌ها را در دل خود نهفته دارد. در هر صورت ذكر این نكته لازم است كه اگر 3 كیلومتر جاده خاكی را نیز با خودرو پشت سر بگذارید، باز هم 1.5 كیلومتر پیاده‌روی پیش رو قرار دارد كه بیشتر آن هم به شكل راه‌پله است به همین سبب این قلعه به قلعه هزار پله نیز مشهور است.

تمهیدات سفر

قلعه رودخان

قلعه رودخان به لحاظ جغرافیایی 665 تا 715 متر از سطح دریا فاصله دارد، اما در هر فصلی از سال كه به این سرزمین سفر كنید، ممكن است در میان انبوهی از مه غرق شوید یا این كه باران رقیق را در میان انگشتان و تنفس‌های خود احساس كنید.

این امر به ویژگی جغرافیایی قلعه رودخان برمی گردد، اما در هر صورت اگر با خانواده سفر می‌كنید و یا این كه فرزند كوچكی با شما همراه است علاوه بر همه تمهیدها، در هر فصلی از سال، حتی در میانه تابستان تن‌سوز و تیر آفتاب اندود نیز از همراه داشتن لباس مناسب غافل نباشید، چرا كه قلعه مستور در میان درختان سر به فلك كشیده نصیب زیادی از آفتاب ندارد و همواره مه و شبنم و باران می‌تواند باورهای‌تان را تغییر دهد.

برای شب مانی دقت داشته باشید، این امر دقیقا به جمع و گروهی كه با آنها سفر می‌كنید، بستگی دارد. در هر صورت به دلیل نبود مجتمع‌های اقامتی با امكانات، مسافران باید از امكانات محدود خانه‌های محلی و یا امكانات بسیار محدودی كه توسط سازمان ایرانگردی فراهم آمده است، بهره ببرند و همین امر شاید برای خانواده‌هایی كه با فرزندان خود سفر می‌كنند كار را كمی مشكل كند، اما در هر صورت قلعه رودخان به عنوان یك مسیر گردشگری یكروزه بسیار مكان مناسبی است و می‌توان پس از سپری كردن یك روز با طبیعت از امكانات اقامتی شهرهایی مانند فومن یا رشت بهره برد.


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی

منبع: جام جم