تبیان، دستیار زندگی
لزوم توجه به گردشگری به عنوان یکی از منابع عظیم درامد کشور بر کسی پوشیده نیست. دکتر روحانی در مراسم روز جهانی گردشگری ، سخنانی پیرامون گردشگری و نقش آن بیان کردند که نشانگر توجه دولت به این مسئله مهم جهانی است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شرحی بر سخنان رئیس جمهور در مراسم روز جهانی گردشگری

لزوم توجه به گردشگری به عنوان یکی از منابع عظیم درآمد کشور بر کسی پوشیده نیست. دکتر روحانی در مراسم روز جهانی گردشگری ، سخنانی پیرامون گردشگری و نقش آن بیان کردند که نشانگر توجه دولت به این مسئله مهم جهانی است.

علیرضا عابدینی – بخش گردشگری تبیان
گردشگری

پیرو صحبت های رئیس جمهور در مراسم روز ملی گردشگری ، توضیحی کوتاه پیرامون بخشی از مفاد سخنان ایشان در زمینه اهمیت گردشگری و نقشی که می تواند در کشور ایفا نماید ، حضورتان تقدیم می گردد.
1 – گردشگری و نقش آن در مبارزه با ایران هراسی
در زمینه نقش سیاسی گردشگری و مبارزه با ایران هراسی همانطوریکه مشاهده می کنیم وقتی گردشگر خارجی به ایران می آید و تحت تاثیر امنیت موجود ، تنوع کم نظیر اماکن تاریخی و طبیعی و غذاهای ایرانی و برخورد خوب و مهمان نوازی مردم قرار می گیرد ، در برگشت به کشور مبدا از خود باز خوردی نشان می دهد که می تواند تصور عامه مردم در زمینه تبلیغات منفی که در مورد ایران صورت می گیرد را خنثی نماید . به عنوان مثال گردشگرانی که به ایران می آیند ، عنوان می کنند که تصور ما با تبلیغات منفی که بر علیه ایران صورت می گیرد، از ایران به شکل دیگری بود و این تصور بعد از برگشت به طور کلی تغییر می کند. بنابر این چرخشی که امروز در نشریات و مجلات امروز خارجی در زمینه تعریف و تمجید از ایران می بینیم ، نتیجه توجه به گردشگری است.
2- نقش گردشگری به عنوان یکی از اهرم های حرکت به سمت پیشرفت و توسعه همه جانبه متوازن و مطلوب کشور ونهایتا استقلال اقتصادی کشور و رفاه مردم
برای اینکه شاهد پیشرفت و ایجاد توسعه متوازن در تمامی مناطق کشور حتی نقاط مرزی و محروم باشیم ، باید نسبت به توزیع امکانات و عدالت اقدام کنیم. برای دستیابی به این هدف ، خوشبختانه با توجه به اینکه شاهد پراکندگی و توزیع جاذبه های طبیعی و تاریخی در نقاط مختلف ایران هستیم ، دستیابی به این هدف امکان پذیر به نظر می رسد. به عنوان مثال در ایران همانقدر که برای علاقه مندان جنگل و آبشار و چشمه جاذبه های گردشگری وجود دارد ، برای علاقه مندان به کویر هم جاذبه های گردشگری وجود دارد.  با نگاهی کوتاه به تقسیم بندی انواع گردشگری در می یابیم که امکان عملی کردن همه انواع گردشگری در ایران وجود دارد. اگر امروزه خیلی از کشورها به ساخت کوه و جزیره مصنوعی روی آورده اند ، ما به صورت خدادادی همه جاذبه های موجود را داریم ، فقط کافی است که در زمینه تحکیم زیر ساخت های مناسب گردشگری در این مناطق اقدام کنیم ، که در این صورت می توانیم شاهد بازگشت سرمایه گذاری های ایجاد شده در کوتاه مدت باشیم.فروش محصولات ویژه هر منطقه اعم از صنایع دستی و محصولات کشاورزی و دامی و غذاهای محلی و ...با تنوع بسیار زیاد و خاص هرمنطقه و برگزاری نمایشگاه های بین المللی پتانسیلی ایجاد می کند ، که می توان از آن در کشورمان برای توسعه متوازن و همه جانبه در همه نقاط کشور استفاده کرد. 
3- گردشگری و نقش آن در حل معضل اشتغال زایی جوانان
در زمینه اشتغال زایی گردشگری که در همه کشورها فعالیت های گسترده ای بر روی آن انجام می شود ، نیز نقش گردشگری کاملا مشخص است. این صنعت می تواند به شکل چشمگیری در بهبود وضعیت اشتغال و رفاه مردم تاثیر گذار باشد. به عنوان مثال راه اندازی مراکز اقامتی به شکل خانه های سنتی روستایی که این روزها به شدت مورد استقبال مردم قرار گرفته یا برگزاری انواع جشنواره ها در روستاها و شهرها که محلی برای عرضه و فروش محصولات است ، راه اندازی مراکز خدماتی و حمل و نقل و فروشگاه ها ، راهنمایان گردشگری ، تولید و فروش صنایع دستی ، طبخ غذاهای محلی از مواردی است که در صورت توسعه گردشگری می تواند زمینه اشتغال بخش قابل توجهی از جمعیت جامعه را فراهم نماید.
4- نقش گردشگری در جذب سرمایه ها
برای اقدام عملی تر در این زمینه کشور نیازمند جذب سرمایه های خارجی است. در واقع بدون جذب سرمایه های خارجی با کمبود منابع مالی روبرو هستیم. از طرفی باید برای جذب سرمایه خارجی ، بازار مناسب گردشگری و توسعه گردشگری وجود داشته باشد . به نظر می رسد جذب سرمایه و توسعه گردشگری دارای رابطه متقابل هستند و بر یکدیگر کنش و واکنش دارند. بنابراین حضور گردشگران  و نیازهایی که ایجاد می کنند ، باعث جلب توجه سرمایه گذاران خارجی و سرمایه گذاری در این بخش خواهد شد که نمونه آن را اخیرا در زمینه حضور سرمایه گذاران خارجی در بخش احداث هتل های پنج ستاره شاهد هستیم.
5- نقش گردشگری در رشد فناوری
برای توسعه گردشگری و جذب سرمایه خارجی نیازمند فناوری های جدید هستیم. بسیاری از گردشگرانی که اخیرا به ایران سفر کرده اند ، علیرغم اینکه از ایران تعریف و تمجید کرده اند و سفر خوبی را تجربه کرده اند ، ولی از وضعیت هتل های ایران ابراز ناخشنودی کرده اند ، چرا که تعداد هتل های پنج ستاره به مفهوم واقعی در کشور ما کم است. برخورداری از اینترنت و وای فای رایگان که در نظر سنجی اخیر به عنوان مهمترین فاکتور انتخاب هتل از سوی گردشگران عنوان شده ، پرسنل خدماتی ماهر و کار آزموده ، استفاده از بهترین امکانات حمل و نقل هوایی و زمینی و... می تواند باعث ایجاد حس رضایت گردشگران گردد و نهایتا توسعه گردشگری می تواند باعث باعث رشد فناوری های مربوط در این زمینه و بهبود زیر ساخت ها گردد.