تبیان، دستیار زندگی
چند گام ساده برای عبور از بحران سفرهای برنامه ریزی نشده در ایام تعطیل
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه سفر را لذتبخش تر کنیم؟

چند گام ساده برای عبور از بحران سفرهای برنامه ریزی نشده در ایام تعطیل

بخش گردشگری تبیان
سفر

برای همه آدم ها تعطیلات بهترین زمان سفر است. هم به خاطر این که قرار نیست آدم از کار و زندگی اش بیفتد، هم به دلیل استراحت و تفریحی که همه از روزهای تعطیل شان انتظار دارند. با این حال ولی سفر در روزهای تعطیل مثل نوروز و تابستان، دشواری هایی دارد که ممکن است تا چند ماه پشیمانتان کند. از مشکل ترافیک جاده ها گرفته تا اسکان در شهرهای پرمسافر مثل مشهد و شهرهای توریستی شمال در ادامه چند گام ساده را مرور کرده ایم برای مدیریت بهتر این گونه سفرها.

گام اول انتخاب زمان

آیا فقط باید در روزهای تعطیل به سفر رفت؟ قطعاً پاسخ منفی است. اگر آهنگ سفر دارید، در هر زمانی می توانید به سفر بروید. سفر زمان خاصی ندارد. کافی است شما حال و حوصله اش را داشته باشید. همه شغل ها چیزی با عنوان مرخصی دارند. قطعاً استفاده از مرخصی برای مسافرت، بهتر از سفر در ایام تعطیلات است. این چیزی است که البته بیشتر مردم مورد توجه قرار نمی دهند. به همین دلیل هم وضعیت جاده ها و مناطق توریستی کشور ما در روزهای تعطیل به این شکل درمی آید. البته واقعیت این است که زندگی سخت شده و هر کس مشکلاتی دارد. مجردها یا زوج هایی که فرزند ندارند، شرایط ساده تری دارند. بقیه خانواده ها هم به شرط برنامه ریزی و هماهنگی می توانند به راحتی سفر کنند. لپ مطلب این است: سفر لزوماً پول زیادی نمی خواهد، تنها یک برنامه ریزی درست می خواهد.

ناشناخته ها را جست و جو کنید. به شهرها و جاهای جدید بروید. اینترنت کارها را آسان کرده است. هر جا بخواهید بروید، با یک ربع زمان گذاشتن، می توانید از وضعیت مسیرها و امکانات اقامتی و شرایط دیگر مطلع شوید. خودتان و خانواده تان را به یک تجربه جدید مهمان کنید

توقع خود را پایین بیاورید

اگر کسی به دنبال گردشگری و سفر و تجربه است، بهتر است توقعاتش را پایین بیاورد. اقامت در هتل لوکس و امکانات آنچنانی و ... اگر جزو شروط سفر باشد ممکن است سفر شما را برای همیشه به تعویق بیندازد. خانواده ها باید بدانند در سفر، در خانه خودشان نیستند. همه باید بدانند که دم به دم نمی توانند همان امکانات رفاهی منزل را در اختیار داشته باشند. اهل تجربه باشید و کمی سختی. البته حرف این نیست که مثلاً با خانواده و کودک خردسال بروید در کیسه خواب و کنار رودخانه بخوابید، اما خب به جای هتل می توانید به یک خانه محلی ارزانقیمت روستایی هم قناعت کنید. یادتان باشد قرار نیست صرفاً استراحت کنید. در عین حال قرار نیست به خودتان و خانواده اتان سختی بدهید.

مقصد کجاست؟

مقصد سفر به نیت شما ارتباط دارد. اگر به دنبال سفر زیارتی هستید، تکلیفتان مشخص است. شهرهای زیارتی را انتخاب می کنید و طبعاً به دلیل کثرت مسافرت، تجربه خوبی هم در اقامت و وسیله حمل و نقل دارید. در غیر این صورت، تنوع را مدنظر قرار دهید. کمی ریسک کنید و به جاهای جدید بروید. همین شمال کشور هم که دو هزار بار تا حالا رفته اید، مطمئناً هزار جای متفاوت دارد که اگر تجربه کنید سفر بیشتر خوش می گذرد. ناشناخته ها را جست و جو کنید. به شهرها و جاهای جدید بروید. اینترنت کارها را آسان کرده است. هر جا بخواهید بروید، با یک ربع زمان گذاشتن، می توانید از وضعیت مسیرها و امکانات اقامتی و شرایط دیگر مطلع شوید. خودتان و خانواده تان را به یک تجربه جدید مهمان کنید. شمال کشور برای استراحت و تفریح تنها گزینه نیست. اگر نیت تان شمال باشد، حواستان باشد در روزهای تعطیل شلوغی راه، ترافیک، اسکان، گرانی و هزار مشکل دیگر هم هست.

گام بعدی، ظرافت های زمانی را دریابید

روز اول عید است و قصد سفر دارید. چهار روز بیشتر هم تعطیل نیستید. همان اول فکر می کند و بیشتر گزینه ها را به بهانه دور بودن خط می زنید. چهار روز بیشتر وقت ندارید و طبیعی است دوست ندارید بیشتر از چهار پنج ساعت در راه باشید. حساب و کتابتان منطقی است. اما بعد از راه افتادن می فهمید یک چیز را در نظر نگرفته اید. در بعضی روزهای تعطیل، شمال رفتن از جنوب رفتن بیشتر طول می کشد! شمال بازهای حرفه ای حتماً چند سفر 12 ساعته و 15 ساعته و 17 ساعته به چالوس را تجربه کرده اند. به این دلیل است که گاهی در مسافرت کوتاه مدت هم رفتن به شهرهای با فاصله متوسط، مثل یزد و کرمانشاه و ... به صرفه تر از شمال رفتن است. با این حال ولی منطق هم مهم است. طبیعی است برای سفر سه روزه رفتن به مقصدی که دو روز باید برایش در راه باشید، منطقی نیست. شهرهای نزدیک خود را هم دریابید، مثلاً در همین تهران، کمتر می دانند طالقان چقدر زیباست.

در تعطیلات چه کنیم؟

برای ایام پر سفر مثل تعطیلات عید و تابستان، حداقل از یکی دو ماه قبل باید تصمیم بگیرید و برنامه ریزی کنید. مهم ترین نکته اسکان است و نکته دوم هم وسیله سفر. حتی الامکان سعی کنید قبل یا بعد از ایام پیک سفر، به سفر بروید. اگرچه زندگی طوری نیست که بشود برای دو ماه قبل برنامه ریزی صد در صد کرد، اما بدون برنامه ریزی هم رفتن به تعطیلات در ایام شلوغ منطقی نیست. در روزهای تعطیل هم در یک جا متوقف نشوید. وقتی زمان تعطیلات زیاد است، می توانید هر روز به جاهای جدید بروید.


منبع:همشهری