تبیان، دستیار زندگی
پیش از هر سفری باید تمهیدات لازم را جهت ایمن سازی خود و همراهان انجام دهیم. اطمینان از سالم بودن وسیله نقلیه از ضروری ترین اقدامات پیش از سفر است که در فصل سرما این مهم چند برابر دارای اهمیت می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگر عازم جاده اید بخوانید!


پیش از هر سفری باید تمهیدات لازم را جهت ایمن‌سازی خود و همراهان انجام دهیم. اطمینان از سالم بودن وسیله نقلیه از ضروری‌ترین اقدامات پیش از سفر است که در فصل سرما این مهم چند برابر دارای اهمیت می‌شود.

سفر با ماشین

ضرورت های سفر زمستانی

موادغذایی لازم جهت استفاده حداقل برای 24ساعت، امکانات گرمایشی، آب به میزان کافی و سوخت لازم خودرو از جمله این موارد هستند.

باید در مواقع نیاز با شماره‌های ضروری تماس گرفت اما باید دقت کرد که از تماس‌های غیر‌ضروری خودداری شود و تلفن‌شان اشغال نباشد زیرا ممکن است امدادگران نیاز داشته باشند جهت اطلاع دقیق از محل حادثه مجددا تماس بگیرند.

در فصل سرما سطح جاده‌های بیشتر مناطق سرد کشور، به علت بارش‌خیز بودن و آبگرفتگی ناشی از بارش، لغزنده و پرخطر می‌شود که عدم‌اطلاع بعضی از رانندگان مسافر که نسبت به راه‌های ارتباطی آگاهی ندارند باعث حادثه می‌شود.

باید کیف مخصوص وسایل امدادی و بوکسور طنابی که قیمت پایینی هم دارد در خودرو موجود باشد.

کفش مناسب، لباس‌گرم و موادغذایی بسته‌بندی شده نیز از دیگر مواردی است که باید در سفرهای جاده‌ای، به همراه داشته باشید. توجه به هشدارهای هواشناسی، پلیس و نیرو‌های امدادگر می‌تواند بسیاری از حوادث را کاهش دهد و مسافرتی ایمن را به‌دنبال داشته باشد.

خودروی شما آماده است؟

حادثه همیشه در کمین است و کسی از حوادث درامان نیست پس باید برنامه‌ریزی لازم انجام شود که ریسک حوادث به پایین‌ترین سطح خود برسد. خودروها باید از نظر فنی سالم و وسایلی مانند زنجیرچرخ را به همراه داشته باشند. حتما یک‌بار زنجیرچرخ را قبل از سفر باز و بسته کنید که در صورت نیاز آمادگی کامل را برای استفاده از آن داشته باشید.

سالم بودن تجهیزات خودرو مخصوصا سیستم‌برق، سیستم گرمایشی، برف ‌پاک‌کن از موارد ضروری است که پیش از هر سفر باید بررسی شوند. رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از قبیل سرعت‌مطمئنه، عدم‌انحراف، رعایت فاصله مجاز و بستن کمربند ایمنی از جمله توصیه‌های پلیسی است که باید حتما توسط رانندگان رعایت شود. البته توصیه ما این است که مردم حتی‌المقدور در فصل سرما از مسافرت‌های غیر‌ضروری اجتناب کنید. در سفرهای ضروری هم سعی کنید حداقل مواد موردنیاز را به همراه داشته باشید که اگر حادثه‌ای اتفاق افتاد مواردی از قبیل پوشاک و خوراک خشک همراه شما باشد.

سالم بودن تجهیزات خودرو مخصوصا سیستم‌برق، سیستم گرمایشی، برف ‌پاک‌کن از موارد ضروری است که پیش از هر سفر باید بررسی شوند

توصیه هایی برای رانندگی در برف

از نور پایین استفاده کنید و در صورتی که نمی توانید بیشتر از صد متر مقابل خود را ببینید، چراغ های مه شکن خود را روشن نمایید. چنانچه قصد دارید سرعت خود را کاهش دهید و به آرامی از ترمزها استفاده کنید تا با روشن شدن چراغ های ترمز، رانندگانی که پشت سر شما حرکت می کنند از کم شدن سرعت شما آگاه شوند.  وسایل هشدار دهنده از قبیل،‌ بوق، فلاشر، چراغ های راهنما و غیره را بازدید و از سالم بودن آنها مطمئن شوید.

اگر مه غلیظ و شدید شد، به آهستگی به منتهی الیه سمت راست سواره رو رفته و توقف نمایید و فلاشر ماشین را به کار بیندازید.در شرایط یخبندان ضمن خودداری از گردش و انحراف ناگهانی، با سرعت مطمئنه حرکت کنید. توجه داشته باشید حتی در صورت پاشیده شدن نمک و شن بر روی جاده، سطح راه ممکن است لغزنده باشد.

حرکت وسایل نقلیه با لاستیک های یخ شکن باعث صدمه زدن به خط کشی و آسفالت خیابان ها می شود. لذا ضروری است که به محض تغییر در وضعیت فیزیکی خیابان ها نسبت به تعویض لاستیک های یخ شکن اقدام نمایید.در صورت نداشتن چراغ روشنایی می توان از مخلوط تعدادی قند و خاكستر به عنوان شمع روشنایی استفاده کرد.برای یخ نزدن شیشه اتومبیل از چسباندن یك تكه مقوا یا روزنامه استفاده شود در صورت یخ زدگی شیشه نباید از برف پاك كن كه احتمالاً لاستیك شیشه شور نیز یخ زده استفاده كرد. در صورتی كه قفل اتومبیل یخ زده باشد می توانید از حرارت یك كبریت و یا فندك آب جوش و یا حرارت دهان استفاده كرد.

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از هلال احمر، تخفیف سفر

مطالب مرتبط:

مسیریابی در برف

فوت و فن رانندگی در باران

چطور در جاده ایمن برانیم؟