تبیان، دستیار زندگی
آنچه برای رانندگی در کویر باید بدانید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چطور در کویر رانندگی کنیم؟

رانندگی در کویر

مواردی که باید به هنگام رانندگی رعایت کنید:

1- سفر خارج از جاده با خودرو سواری و یا تک دیفرانسیل اشتباه است. از سوی دیگر دو دیفرانسیل هم معجزه نمی کند. همواره به قابلیتهای خود و خودرو خود آگاه باشید و از ماجراجویی و ریسک محاسبه نشده، بپرهیزید.

2- وسوسه سفر با یک خودرو را از سر بیرون کنید. اگر موفق نشدید، بیش از همیشه احتیاط کنید. همواره کارهای تیمی موفقیت بیشتری در بردارد.

ترمز ناگهانی در جاده های خاکی موجب لغزش خودرو می شود. همچنین ترمز ناگهانی در نواحی ماسه ای و گلی منجر به فرو رفتن چرخ های جلو در خاک نرم، ماسه و یا گل خواهد شد

3- در صورتی که گروهی سفر می کنید، تمامی افراد گروه بخصوص رانندگان باید از روحیه همراهی و همکاری تیمی برخوردار باشند. تکروی و سرکشی همواره حادثه ساز است. اولین و آخرین خودرو می بایست همواره مشخص بوده و دیگران نباید بدون هماهنگی از اولین یا آخرین خودرو عبور کند.

4- خودرویی که پیشاپیش حرکت می کند باید با همراهی راهنما یا فردی محلی که با ناحیه آشنایی دارد، حرکت کند. خودروهای دیگر به دنبال خودرو اول و حتی المکان دقیقا از روی مسیر خودرو جلویی، به حرکت ادامه می دهند. حرکت خودروها در کنار یکدیگر می تواند حادثه ساز باشد. در صورت توقف هر یک از خودرو ها، کاروان متوقف می شود.

5- با انتخاب مسیر های امن و آسان خود را با کم ترین هزینه به مقصد برسانید. این موضوع که برای رانندگی خارج از جاده اقدام کرده اید دلیلی برای خودکشی نیست. برای سلامت خود و همراهان خود، و وسیله نقلیه احترام قائل باشید و از ماجراجویی بپرهیزید، قبل از انتخاب مسیر به عملی بودن، و قابل بازگشت بودن آن فکر کنید. حتی الامکان از جاده ها برای طی مسیر استفاده کنید و یادتان باشد کوره راه بهتر از بی راهه است.

رانندگی در کویر

6-در صورتی که ناچار به خروج از راه هستید، نسبت به کیفیت زمین از نظر رطوبت، سنگلاخ یا ماسه ای یودن و شیب و عوارض آن تحقیق کنید. گاه لایه ای نازک و خشک بر روی خاک تشکیل می گردد که برای پیاده کاملا استوار و قابل اعتماد بنظر می رسد، ولی هنگام عبور خودرو لایه خشک شکسته و خودرو در گل و یا ماسه گرفتار می شود.

7- در کشور ما بسیاری مسیرهای خارج از جاده پوشیده از گدازه ها آتشفشانی است. در این نواحی سنگهایی تیره رنگ با لبه های تیز مشاهده می گردد. عبور از چنین مسیر هایی احتمال پنچری را افزایش می دهد.

8- شرایط حاکم بر زمین های غیر هموار خارج از جاده، با جاده های خاکی، بزرگراهها و پیستهای اتوموبیل رانی متفاوت است. رانندگی با سرعت بالا در بهترین شرایط نه تنها موجب محروم شدن شما و سرنشینان از مشاهده طبیعت می شود. بلکه احتمال آسیب دیدن سرنشینان در اثر تکانهای خودرو یا شکستگی قطعات خودرو را بالا می برد.

9- فاصله خود با خودرو جلویی را کنترل کنید. ترمز ناگهانی در جاده های خاکی موجب لغزش خودرو می شود. همچنین ترمز ناگهانی در نواحی ماسه ای و گلی منجر به فرو رفتن چرخ های جلو در خاک نرم، ماسه و یا گل خواهد شد. در چنین شرایطی راه اندازی مجدد خودرو مشکل است اما اگر این اتفاق افتاد حرکت آهسته در مسیر قبلی رو به عقب کار ساز خواهد بود.

هرگز بر روی شیب های تند اقدام به دور زدن نکنید. بلکه شیب را با دنده عقب به پائین برگردید. در این شرایط خودرو را خلاص نکنید

10- با عبور آرام از چاله ها و برآمدگی های زمین می توانید از فشار غیر متعارفی که به سیستم تعلیق و جلوبندی و شاسی وارد می شود، بکاهید. خودروهای شاسی بلند و دودیفرانسیل عموما از شاسی مستحکم تر و قطعات قوی تری بهره می برند، استحکام بیشتر منجر به افزایش وزن قطعات خودرو می شود. وزن زیاد قطعات، اینرسی آنهارا افزایش می دهد. هنگامی که با سرعت زیاد عرض جویبارها و چاله ها را می پیمائید، در حال ضربه زدن به سیستم تعلیق و فرمان، و شاسی خودرو هستید.

11- کمربند ایمنی با محکم نگه داشتن سرنشینان بر روی صندلی، از برخورد آنها با سقف یا ستونهای اتاق، هنگام عبور ازعوارض زمین جلوگیری می کند. چسبیدن به صندلی تسلط شما بر وسیله نقلیه را افزایش می دهد.

رانندگی در کویر

12- پوسته خشک روی زمین فریب دهنده است، چرا که خاک زیر آن سست و متزلزل است. به هیچ وجه از روی بوته ها عبور نکند، بوته ها مامن پرندگان، و برخی جانوران بیابانی است. نابود کردن موجوداتی که برای ادامه حیات در کویر، مبارزه می کنند، در زیر چرخهای خودرو بسیار غم انگیز و توجیه ناپذیر است. به طبیعتی که پذیرای شماست، احترام بگذارید.

13- مرکز ثقل خودردو های شاسی بلند، از خودرو های سواری بالاتر است. همچنین بر خلاف تصور عامه با افزایش وزن خودرو، گرانیگاه خودرو شاسی بلند، بیشتر از زمین فاصله می گیرد. این امر واژگونی خودرو را در پی دارد. برای بالا رفتن از شیبهای تند، هرگز شیب را بصورت مایل بالا نروید. بلکه کاملا مستقیم از شیب بالا روید. در صورتی که خودرو شما قادر به بالا رفتن از شیب نبود، از پیمودن مسیر خودداری کنید. حرکت بصورت مایل منجر به واژگون شدن وسیله نقلیه می شود. همچنین هرگز بر روی شیب های تند اقدام به دور زدن نکنید. بلکه شیب را با دنده عقب به پائین برگردید. در این شرایط خودرو را خلاص نکنید. هرگز از تپه یا شیبی که از آن سوی آن خبر ندارید، سرازیر نشوید. هنگام پائین آمدن از شیب، خودرو را در دنده سنگین قرار داده و طی مسیری مستقیم از شیب پائین بیایید. برای اطلاعات بیشتر در اینترنت به جستجو بپردازید.

14- به خاطر سپردن مسیر و نشانه گذاری راه تکیه بر ادوات الکترونیکی مسیر یابی کافی نیست. می بایست نشانه هایی را جهت بازگشت به خاطر بسپارید. از سوی دیگر با توجه به طبیعت متغیر کویر، تکیه بر ردپا و اثر چرخها برای طی مسیر بازگشت، چندان قابل اطمینان نیست. بنابراین از نشانه ها و عوارض زمین مانند کوهها، تپه ها و یا درختان جهت نشان کردن مسیر بازگشت استفاده کنید. همچنین محل خروج خود از جاده و مسیر خود را قبلا به محیط بانان و یا افراد محلی اعلام کنید تا در صورتی که بازنگشتید، محدوده معینی را به جستجو بپردازند و طی زمان کوتاهتری شما را بیابند.


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی

برگرفته از سایت بیابان های ایران