تبیان، دستیار زندگی
سنگ ماه / پریدوت پریدوت‌ (PERIDOT) گوهر زیبایی‌ است‌ كه‌ هم‌ جواهر فروشان‌ و هم‌ مردم‌ عادی‌ كمتر درباره ی آن‌ اطلاعات‌ دارند. این‌ گوهر زیبا كه‌ نام‌ آن‌ از زبان‌ یونانی‌ سرچشمه‌ گرفته‌ و معنی‌ و مفهوم‌ خاصی‌ ندارد به‌ رنگ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سنگ متولدین ماه مرداد

سنگ ماه / پریدوت


پریدوت‌ (PERIDOT) گوهر زیبایی‌ است‌ كه‌ هم‌ جواهر فروشان‌ و هم‌ مردم‌ عادی‌ كمتر درباره ی آن‌ اطلاعات‌ دارند. این‌ گوهر زیبا كه‌ نام‌ آن‌ از زبان‌ یونانی‌ سرچشمه‌ گرفته‌ و معنی‌ و مفهوم‌ خاصی‌ ندارد به‌ رنگ‌ سبز زیتونی‌ و شفاف‌ است‌ و درخششی‌ روغنی‌ و شیشه ‌ای‌ دارد.

پریدوت‌ تحت ‌تأثیر اسید سولفوریك‌ تجزیه‌ می‌ شود و بیشتر از معادن‌ جزیرهِ سنت‌جان‌ (SAINT JOHN) در دریای‌ سرخ‌ و نیز در برمه، استرالیا، برزیل‌ و آفریقای‌ جنوبی‌ همراه‌ با الماس‌ استخراج‌ می ‌گردد.

باور عمومی‌ این‌ است‌ كه‌ همراه‌ داشتن‌ این‌ سنگ‌ به‌ قلب‌ نیرو می ‌بخشد ، گردش‌ خون‌ را منظم‌ می‌ كند و باعث‌ تقویت‌ استخوان ‌ها می ‌شود.

به ‌علاوه، وجود گردنبند پریدوت‌ بر گردن‌ خانم‌ها وقار و جلوه‌ خاصی‌ به‌ آنها‌ می‌ دهد و نیز باعث‌ روشن‌ بینی‌ و بصیرت‌ و غلبه‌ بر اندوه‌ و ناراحتی‌ های‌ روزانه‌ خواهد شد. بلورهای‌ زیبای‌ پریدوت‌ در دوران‌های‌ مختلف‌ از معادن‌ دریای‌ سرخ‌ توسط‌ جنگجویان‌ به‌ اروپا آورده‌ شده‌ و بیشتر برای‌ كلیساها مورد استفاده‌ قرار می ‌گرفته‌ است.

این‌ نگین‌ به‌ علت‌ نداشتن‌ سختی‌ لازم‌، كمتر در جواهرات‌ به ‌كار می ‌رود. به‌ خانم‌های‌ متولد مرداد توصیه‌ می ‌شود یك‌ نگین‌ پریدوت‌ را به ‌صورت‌ مدال‌ با زنجیر به‌ صورتی‌ به‌ گردن‌ بیاویزند كه‌ قسمت‌ زیر آن‌ با بدن‌ تماس‌ داشته‌ باشد. در ضمن‌ یادآوری‌ می‌ شود چون‌ نگین‌ پریدوت‌ را به‌ شكل‌ زمرد تراش‌ می‌ دهند، بیشتر به‌ صورت‌ مدال‌ و انگشتر می‌ توان‌ از آن‌ استفاده‌ كرد.

بزرگترین‌ نگین‌ پریدوت‌ به‌ وزن‌ 310 قیراط‌ است‌ كه‌ از معدن‌ جزیره‌ «سنت ‌جان» استخراج‌ شده‌ و در موزه‌ای‌ در واشنگتن‌ نگهداری‌ می ‌شود.

در قرن‌ هجدهم، در روسیه‌ از یك‌ شهاب ‌سنگ‌ مقدار زیادی‌ بلورهای‌ سنگ‌ پریدوت‌ به‌ دست‌ آمد كه‌ تماماً تراش‌ داده‌ شده‌ و در آن‌ كشور نگهداری‌ می‌ شود.

پریدوت از معادن‌ جزیرهِ سنت‌جان‌ (SAINT JOHN) در دریای‌ سرخ‌ و نیز در برمه، استرالیا، برزیل‌ و آفریقای‌ جنوبی‌ همراه‌ با الماس‌ استخراج‌ می ‌گردد.

از جمله‌ باورهای‌ رایج‌ گذشته‌ در مورد پریدوت‌ این است ‌كه‌ دریانوردان‌ اعتقاد داشتند اگر این‌ سنگ‌ را به‌ همراه‌ داشته‌ باشند در دریا راه خود را گم‌ نمی ‌كنند و سالم‌ به‌ مقصد خواهند رسید.

به‌ هرحال‌ گوهرها بیش‌ از آن ‌كه‌ سمبل‌ ماه‌ های‌ تولد، كشورها و یا سمبل‌ ستارگان‌ باشند، حكم‌ پشتوانه‌ مالی‌ و سرمایه‌ گذاری‌ درازمدت‌ را دارند. در حقیقت‌ جواهرات‌ سرمایه‌هایی‌ هستند كه‌ ضمن‌ اشغال‌ كمترین‌ جا، بیش‌ از دیگر انواع‌ سرمایه ‌گذاری، از تورم‌ و كاهش‌ ارزش‌ در امان‌ هستند.

محمد كشتی آرای ، طراح و كارشناس جواهر


لینک ها

سنگ متولدین فروردین ، اردیبهشت ، خرداد ، تیر ، مرداد ، شهریور ، مهر ، آبان ، آذر ، دی  ، بهمن اسفند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.