تبیان، دستیار زندگی
شد  چیپس سیب زمینی اولین بار در كجا درست شد؟ چیپس در آمریكا متولد شد . اما پدری داشت به نام سیب زمینی سرخ شده كه اولین بار دراواخر قرن 18 به وسیله شخصی به نام توماس جفرسون در آمریكا معرفی شد؛ البته خود او آن را از...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چیپس ، چگونه اختراع شد

چیپس سیب زمینی اولین بار در كجا درست شد؟

چیپس در آمریكا متولد شد . اما پدری داشت به نام سیب زمینی سرخ شده كه اولین بار دراواخر قرن 18 به وسیله شخصی به نام توماس جفرسون در آمریكا معرفی شد؛ البته خود او آن را از پاریس برده بود. در اوایل قرن 19 ، سیب زمینی سرخ شده به تدریج محبوبیت پیدا كرد تا جایی كه وارد فهرست غذایی رستوران ها شد.

یكی از شبهای زمستان سال 1853 در رستوران دریاچه ماه در ساراتوگای ایالت نیویورك شخصی همراه شام، سیب زمینی سرخ شده سفارش داد. پس از دریافت غذا این شخص كه ظاهراً كوریلیوس وندربیلت نام داشت؛ با اعتراض به این كه سیب زمینی ها خوب سرخ نشده اند و چندان ترد نیستند آنها را به آشپزخانه پس فرستاد. جورج كرام، سرآشپز رستوران كه از این انتفاد حسابی عصبانی شده بود برای تمسخر ، سیب زمینی ها را به نازكی كاغذ برید به شدت به آنها نمك زده، دوباره سرخشان كرد و محصول را به این خیال كه غیرقابل خوردن است سر میز وندربیلت برد؛ اما دستپخت كرام به جای یك غذای بی مصرف، یك شاهكار از آب درآمد و به همین راحتی، چیپس اختراع شد.

صاحب رستوران دریاچه ماه به زودی این خوراكی را وارد فهرست غذای خود كرد . چندی بعد كرام برای خود رستورانی باز كرد كه سیب زمینی نازك سرخ شده را به شهرت رساند. كرام اسم این اختراع را به یاد رستوران اول چیپس ساراتوگا گذاشت( چیپسChips جمعChip به معنی ورقه و لایه نازك است) به این ترتیب نام چیپس به طور رسمی وارد ادبیات غذایی شد و به زودی رستوران های دیگر نیز شروع به عرضه آن كردند.

اما این ویلیام تاپندون از اهالی اوهایو بود كه برای اولین بار چیپس سیب زمینی را از رستوران به مغازه های خواربار فروشی برد . در سال 1895 او فروش چیپس را به خواربار فروشی های محل شروع كرد و وقتی كارش گرفت، طویله اش را به اولین كارخانه چیپس سیب زمینی دنیا تبدیل كرد . كم كم مصرف چیپس آنقدر زیاد شد كه در اولین سالهای قرن بیستم چند شركت و كارخانه بزرگ، برای تولید انبوه آن بنا كردند. امروزه چیپس سیب زمینی در شكلها، مزه ها و ماركهای مختلفی تولید و عرضه می شود كه بعضی از آنها به جای ورقه های سیب زمینی از قطعه های ریز به هم پیوسته آن استفاده می كنند.

راستی فكر می كنید اگر در آن شب سرد ، كورپلیوس وندربیلت مشكل پسند، هوس سیب زمینی سرخ كرده نمی كرد، یا جورج كرام آشپز انتقاد پذیری نبود، جهان چند سال دیگر در انتظار چیپس باقی می ماند؟!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.